Speilreflekskamera?

Eg er ingen fotoekspert, men er nok litt over gjennomsnittet opptatt av fotografering :)

I dag får ein svært gode digitalkamera i prisklassen 4-7000 kr.
Om du ikkje har tenkt å sette deg inn i blenderprioritet, isoverdiar, lukkartid m.m. Ville eg ikkje anbefalt å kjøpe speilrefleks.
Om det er autofunksjonen på speilrefleksen som blir brukt, kan du like godt bruke eit godt digitalkamera.
Ikkje minst så er størelsen mykje meir lommevennleg :)

Om du vel digitalkamera vil eg anbefale t.d. Sony Cyber-shot DSC-RX100 II eller Sony Cyber-shot DSC-RX100 III
Du har også manuelle instillingar her, om du ønsker å avansere litt :)

Jeg har siklet på et Olympus PEN kamera ganske lenge og tror nok jeg kommer til å bruke babyen litt som en unnskyldning for å måtte kjøpe det:p
Vi har allerede hvert vårt speilrefleks kamera, men jeg synes de blir så store og klønete og ha med seg rundt. Så nå ønsker jeg meg et kamera som er litt mer kompakt, men ikke nødvendigvis særlig dårligere.

http://www.japanphoto.no/olympus-e-pl7-med-mft-14-42mm-ez-solv#.V13CpprAqnM

Vi kjøpte nettopp nytt kamera. Ikke speilrefleks, men tror de kaller det smartkamera. Ville ha et som ikke var altfor stort å dra med seg steder. Får kjøpt ekstra linser om man har behov for det! Veldig fornøyd!! :)
http://cdon.no/elektronikk/samsung-ev-nx3300bobse-16-50-mm-f3-5-5-6-svart-p36057478

Supert - takk for tips! :)

Eg er ingen fotoekspert, men er nok litt over gjennomsnittet opptatt av fotografering :)

Om du ikkje har tenkt å sette deg inn i blenderprioritet, isoverdiar, lukkartid m.m. Ville eg ikkje anbefalt å kjøpe speilrefleks.
Om det er autofunksjonen på speilrefleksen som blir brukt, kan du like godt bruke eit godt digitalkamera.

Om du vel digitalkamera vil eg anbefale t.d. Sony Cyber-shot DSC-RX100 II eller Sony Cyber-shot DSC-RX100 III

Hmm... for å være ærlig har jeg ikke så veldig interesse av å sette meg inn i alt det tekniske nei.. Så ser for meg at det blir mest autofunksjon. Takk for anbefalinger, jeg skal sjekke de ut! :) Er enig i at det er mye med brukervennelig størrelse på de kameraene ja... men skiller jo ikke særlig på pris fra basic speilreflekskamera? Og har alltid tenkt at det er større potensial i et speilreflekskamera, men jeg kan som sagt nærmest ingenting om foto. Har bare lyst å kunne ta fine bilder av jenta vår uten å måtte dra til fotograf osv :)

Jeg har siklet på et Olympus PEN kamera ganske lenge og tror nok jeg kommer til å bruke babyen litt som en unnskyldning for å måtte kjøpe det:p
Vi har allerede hvert vårt speilrefleks kamera, men jeg synes de blir så store og klønete og ha med seg rundt. Så nå ønsker jeg meg et kamera som er litt mer kompakt, men ikke nødvendigvis særlig dårligere.

http://www.japanphoto.no/olympus-e-pl7-med-mft-14-42mm-ez-solv#.V13CpprAqnM

Hmm... det og ser jo bra ut da :) er jo dumt å kjøpe et kamera man ikke orker å drasse med...

Kommer til å kjøpe nytt kamera ja, men vet ikke helt hvilket enda :)

Hmm... det og ser jo bra ut da :) er jo dumt å kjøpe et kamera man ikke orker å drasse med...
Vi vil ihvertfall ha et kamera som vi kan ta med oss på tur også, for å fange opp flest mulig fine øyeblikk:)
Men dersom man har litt peil på foto (eller bare har lyst til å eksperimentere og lære) er det veldig gøy med et kamera som også kan brukes manuelt og som man kan bytte linse om man skulle ville det.

Jeg bruker RX100-IV nå, har hatt det siden i fjor høst (jobbkamera). Veldig fornøyd med det til den type bilder du tenker å ta. Forskjellen er ikke stor fra tidligere modeller bortsett fra oppdaterte video-funksjoner, så kan anbefale de som er nevnt over :)
Har også brukt Samsung EX2F noen år, veldig fornøyd med den også. :)

Har også et semi-avansert speilreflekskamera som jeg bruker innimellom, mest til natur og landskap. Det blir som regel hjemme, mens de små er med overalt hele tiden. Får fint plass i veska :)

Jeg syns mobilen tar mer enn bra nok bilder for mitt behov. Også har mamma et speilreflekskamera som jeg kan låne om nødvendig. De fleste bildene jeg tar vil være for å legge på sosiale media eller sende til familie, og da er mobil det letteste. Skal ta noen proffe bilder av både meg med magen og jenta som nyfødt. Babybildene skal opp på veggen og bildene av meg havner nok i et album :)

Canon 700d er et godt speilreflekskamera som jeg kan anbefale ;) men hvis du vil ha et litt rimeligere kan du gå for canon 1200d heller, da har du muligheten til å prøvde deg fram hvis du vil det en gang ;)

Selv kommer jeg til å ta masse bilder selv :) Startet akkurat min egen hobbyfoto side på facebook, så jeg har noe å gjøre på i permisjonen ;) Tar en del bilder på oppdrag og har nettopp kjøpt meg fotostudio utstyr, veldig kjekt! :D

Vil ha speilrefleks kamera men har ei søster med det samt bror så lar de ta bilder istedenfor og sparer de tusene, ellers blir jo kamera på mobilen flittig brukt og det blir heldigvis bare bedre og bedre siden andre kamera alltid blir fort ødelagt her :o

Vi har et NIkon D90. Har litt forskjellige objektiv, men bruker 18-200mm mest. Har også et Nikon Coolpix P7000 som er genialt å ha med seg når jeg ikke gidder å bære på speilrefleksen. Blir veldig mye bedre bilder enn med mobilen (iPhone 6).

Takk for mange gode innspill! Kjenner jeg må tenke litt mer over om jeg faktisk kommer til å ta med et større kamera når vi skal til andre på besøk/ut å reise osv... Men har for eksempel en svigersøster som alltid tar det med, og resultatet er masse fine bilder av barna deres til album/kalendre/julekort/gaver til slekt og venner :) Også er jo de rimeligste, for eksempel canon 700d, ikke såå dyrt.

Eg har hatt Canon 700d, før eg oppgraderte til 70d :) For ein nybegynnar er det eit supert kamera!! Anbefalar det på det varmaste. Men, det har ingen verdi om du ikkje forstår lukkartid, blenderopning osv.. som eg tidligare peika på :) men det er ikkje veldig vanskelig å lære seg det, og når ein først kan det får du ei heilt ny forståing for måten å ta bilde på :) Ein god fotograf treng ikkje nødvendigvis det dyraste utstyret for å ta gode bilder, men derimot ei grunnleggande forståing om korleis eit kamera fungerer.

Det du sa om pris, at eit dyrt digitalkamera, kjem ofte i same prisklasse som eit speilrefleks handlar ofte rett og slett om ulike bruksområder. Skal ein ha mykje teknologi over i eit lite kamera, kostar det penge for å seie det på ein svært enkel måte.

No blir eg inspirert til å ta fram kameraet, gledar meg til å få eksperimentere med nyfødtfoto når den tid kjem :)

Eg har hatt Canon 700d, før eg oppgraderte til 70d :) For ein nybegynnar er det eit supert kamera!! Anbefalar det på det varmaste. Men, det har ingen verdi om du ikkje forstår lukkartid, blenderopning osv.. som eg tidligare peika på :) men det er ikkje veldig vanskelig å lære seg det, og når ein først kan det får du ei heilt ny forståing for måten å ta bilde på :) Ein god fotograf treng ikkje nødvendigvis det dyraste utstyret for å ta gode bilder, men derimot ei grunnleggande forståing om korleis eit kamera fungerer.

Det du sa om pris, at eit dyrt digitalkamera, kjem ofte i same prisklasse som eit speilrefleks handlar ofte rett og slett om ulike bruksområder. Skal ein ha mykje teknologi over i eit lite kamera, kostar det penge for å seie det på ein svært enkel måte.

No blir eg inspirert til å ta fram kameraet, gledar meg til å få eksperimentere med nyfødtfoto når den tid kjem :)

Tror kanskje jeg går for Canon 700d, og heller bruker litt tid på å lære med lukketid osv :) Kanskje det kan bli en fin liten hobby i permisjonstiden og ;)

Tror kanskje jeg går for Canon 700d, og heller bruker litt tid på å lære med lukketid osv :) Kanskje det kan bli en fin liten hobby i permisjonstiden og ;)

Då vil eg også anbefale å kjøpe eit objektiv i tillegg til kit-objektivet som er meir lyssterkt :)
Til fotografering av baby og små barn vil jeg anbefale canon 50 mm. (1.4)
Da blir du mindre avhengig av blitz i dårlig lys, og du får den nydelige bokeh effekten (blurry bakgrunn).
I tillegg veldig skarpe og fine bilder!

Lykke til med fotograferinga :)

Då vil eg også anbefale å kjøpe eit objektiv i tillegg til kit-objektivet som er meir lyssterkt :)
Til fotografering av baby og små barn vil jeg anbefale canon 50 mm. (1.4)
Da blir du mindre avhengig av blitz i dårlig lys, og du får den nydelige bokeh effekten (blurry bakgrunn).
I tillegg veldig skarpe og fine bilder!

Lykke til med fotograferinga :)

Takk for tips! :) Tror jeg starter med standard objektivet og se på nytt når det nærmer seg permisjon. Får øve litt på tantebarna i mellomtiden ;)

Back
Topp