Speilreflekskamera-tråden

Kal-El

Forumet er livet
Prøver å samle alle som har speilrefleks-kamera her, for å bytte tips / råd / erfaringer / eksperimentere, vise hverandres blinkskudd osv.

Kommer til å oppdatere listen etter hvert (skriv all info om kameraet og objektivene deres her i tråden så oppdaterer jeg).

Miluna - Canon EOS 400D, kit-objektiv EFS 18-55mm F3,5-5,6.
Storm - Canon EOS 10D, Canon EOS 20D, assorterte objektiver.
Liv83 - Canon EOS 350D, kit-objektiv EFS 18-55mm F3,5-5,6.
Kine~ - Canon EOS 350D, Sigma DC objektiv 18-200mm.
Louis2 - Finepix S5000, kit-objektiv AR-FX5 44 mm, Canon EOS IX7, kit-objektiv 22-55mm.
Tuttlings - Nikon D70, Nikon kit-objektiv 18-70 mm.
Hanna C - Canon EOS 350D, kit-objektiv EFS 18-55mm F3,5-5,6.
FrkEdwards -  Olympus E-500, Olympus Zuiko 14-45mm objektiv, 40-150mm ukjent objektiv.
Bondekone - Canon EOS 300V (analogt), kit-objektiv EF 28-90mm.
Flode;-) - Canon EOS Rebel (300D US versjon) - Tamron 28-300mm zoom, EFS kit-objektiv 18-55mm.
Chill24 - Canon EOS 350D, kit-objektiv EFS 18-55mm F3,5-5,6.
Kal-El - Canon EOS 350D, kit-objektiv  EFS 18-55mm F3,5-5,6.
Carina82 - Canon EOS 300 (analogt), EF ukjent objektiv.
Neflonde - Canon EOS 350D, kit-objektiv 18-55mm F3,5-5,6.
Liv1 - Canon EOS 20D, Canon EFS UMS objektiv 18-55 mm.
Storm - Kamera ukjent, objektiv ukjent.

Eos rebel (300d amerikansk versjon) - tamron 28-300, canon efs 18-55 er de objektivene jeg bruker mest

Tamron 28-300mm er et zoomobjektiv ikke sant? Hvordan er skarpheten og lysstyrken på den? ca. pris?

Ingen fler som har speilrefleks-kamera av noe slag? Om det er Canon,Nikon,Olympus, Sony osv, analogt eller digitalt, spiller ingen rolle, bare det er speilrefleks. *DYTTER*

ORIGINAL: Kal-El

Tamron 28-300mm er et zoomobjektiv ikke sant? Hvordan er skarpheten og lysstyrken på den? ca. pris?

lysstyrken er 3,5-6,3. Er ikke imponert over skarphet for å være ærlig. tipper det koster ca 2500 viss det bestilles fra storbritannia. Som superzoom-objektiv er det bra, men om man har råd til flere objektiv med kortere zoomrekkevidde, evt dedikerte objektiv, gir det bedre resultat. [;)]

ORIGINAL: Flode;-)
Er ikke imponert over skarphet for å være ærlig.

Dårligere skarphet enn kit-objektivet? (CANON EFS 18-55mm kit'et).

Har du noe eksempelbilde tatt på 300mm zoom?

omtrendt lik, kanskje noe dårligere en kit-objektivet (så har canon gode objektiver da). Alle bildene ligger på den andre pc-en, skal se hva jeg finner i løpet av kvelden[;)]

skal se hva jeg finner i løpet av kvelden[;)]

Spennende! *gleder meg* [:)]

Vet at storm har et speilreflekskamera.. Kanskje hun ser tråden og hiver seg på. [:)]

ORIGINAL: chello

har ikke... men har tenkt å kjøpe.. Ser dere fleste har canon sitt.. hva ligger de på i pris??

Ca 5799 inkl. mva. med kit-objektiv, uten veske og uten minnekort.
Minnekort koster ca 4-500 kr for et greit 1GB CFkort, og hvis du ikke har innboforsikring burde du ha forsikring på kamera mot selvskader (f.eks miste i bakken osv.) som koster ca 700-800.

Veske er ikke noe absolutt "must" i begynnelsen hvis man er forsiktig, vet ikke hvor mye det koster, skal kjøpe meg det senere.

ORIGINAL: chello

har ikke... men har tenkt å kjøpe.. Ser dere fleste har canon sitt.. hva ligger de på i pris??

ser de fleste her har canon 350..ikke for å tråkke noen på tærne altså, men jeg vil ikke anbefale deg det, viss du har råd til å gå opp littegrann i pris. God bildekvalitet og sånn altså, men jeg har problemer med å håntere det, pga det er så lite. Og vekta forhindrer store objektiver. Men er kanskje ikke et problem viss du ikke er vant til å bruke speilefleks fra før *håper ikke noen blir sinna på meg nå*[8|]

Jeg har ikke, men kan dere ikke legge ut flere bilder??? De blir jo bare så utrolig bra!!

skal se hva jeg finner i løpet av kvelden[;)]

Spennende! *gleder meg* [:)]

min kjære maler kontoret....så kommer ikke inn på den stasjonære...har et par bilder her som er tatt med tamron og mye zoom...vet ikke helt brennvidden for alle fotoprogrammene er på den andre pcen og. Lite spennede bilder da[&:] gifteringene våre...men gir jo et inntrykk av skarphet (nå er jo kvaliteten dårlig for å få de inn her..hvert av disse var liksom 3mb). blir i to innlegg for jeg får ikke to inn i ett[&:]

oj, for en lur tråd!!! perfekt for en fersking som meg! [;)]
Har bare et par spm jeg...håper noen kan svare...

lukketid...når er det best å bruke lav eller høy??
ISO: samma der?
Blender: samma der?

Prøver meg litt frem her jeg...
her har jeg brukt manuell. ISO 400, og en blenderåpning på ca 6,3 og lukketid på 1600

ORIGINAL: Chill24

her har jeg brukt manuell. ISO 400, og en blenderåpning på ca 6,3 og lukketid på 1600

Lukker: jo mer lys, jo kortere lukkertid kan du ha. Jo mindre blenderåpning, jo lengre lukkertid kreves det. jo større blenderåpning, jo mindre dybdeskarphet.

Iso: høy iso krever kortere lukkertid. generell regel: ikke bruk for høy ISO - over 400 kan ofte gi kornete bilder!!! -
-klokere???

Fint bilde du har tatt!![;)]

ORIGINAL: Chill24

Fint skarpt bilde,

Jeg pleier å presse lukkertid så mye som mulig opp (dvs. så kort lukkertid som mulig, høyere tall = kortere lukkertid, f.eks 1600 = 1/1600 dels sekund, noe som er kort lukkertid, 1/4000 dels sekund er korteste lukkertid på 350D.)

Høy lukkertid = mindre lys som slipper inn pga. kortere åpningstid av lukkeren, men det betyr da også langt mindre sjanse for forstyrrelser/bevegelser som gjør bildet uklart.

For å presse opp lukkertiden, bruker jeg så lite blenderverdi som mulig, f.eks 5,6, eller 6,3 som du brukte på det bildet. Mindre blenderverdi = mindre fokusområde (uskarp bakgrunn), noe som gir mere dybde til bilde. Mindre fokusområde betyr også at mere lys slipper inn, og man får da lysere bilde (og kan dermed ha høyere lukkertid som er positivt.)

Blir det mørkt, går jeg heller opp på ISO verdien enn å gå ned på lukkertiden.

F,eks, blir 1600 lukker, 6,3 blender og ISO 100 for mørkt til omgivelsene, har man to valg:

gå til f.eks 800 i lukketid
eller gå til ISO 200 og beholde lukkertiden høyt.

Jeg pleier å gå opp i ISO for å få mere lys (ISO er lys-sensitivitetsverdien, og stammer fra film/negativ-tiden med analoge kameaer.)

Høyere ISO = mere støy på bildet , men de aller fleste digitale speilreflekskameraer har såpass gode CCD/CMOSD-brikker at man kan trygt bruke ISO 100,200 og 400 uten noen spesiell merkbar støy (ihvertfall på 350D).

ISO 800/1600 derimot burde man holde seg unna, og da blir man nødt til å heller gå ned på lukkertiden og heller prøve å være litt mere stø på hånden, evt. ta seriebilder for å få litt mindre ustøhet når man tar bilder man ønsker.
(jeg tar nesten alltid seriebilder på 5-6 bilder ved å holde knappen nede av hvert motiv for å unngå ristingen i det jeg trykker ned knappen/utløseren).

Blir det helt umulig å holde en nogelunde lukkertid på over 200, kan man like så godt sette ned ISO til 100, blender til mellom 5,6 - 8, lukkertiden opp til 200 og aktivere blitzen, blitzen sørger for en synkronisering som gjør at man nærmest alltid får skarpe bilder selv om man har en lang lukkertid på så 200, rett og slett fordi når blitzen er aktivert venter kameraet litt med å åpne lukkeren til blitzen er midt i blinket sitt, noe som gjør at det nøyaktige øyeblikket man trykker på knappen som ofte gir litt risting da ikke kommer med i eksponeringen.

Blir blitzen for høy/intens/skarp, kan du justere den ned til passende lysnivå meny nr 2 fra venstre "[ o ]2" på Canon 350D "blits komp."

PS: Fikk du til å sette fokuspunktet manuelt til midten og fokus til "one-shot" og billedmodus til "[   ]]]" for å ta seriebilder?

ORIGINAL: bondekone

Vi tenkte vi skulle kjøpe et ekstra objekt til kamaraet har du noen ide på hva vi bør kjøpe

Du har 300V, den kjører på EF objektiver, vet ikke noe spesielt om de, men en som anbefalte et av de råeste til Canon til 6000,- med optisk billedstabilisator på 18-80 (eller 18-200, husker ikke helt), men det er EFS UMS objektiv som er sylskarpt, er ikke sikker på om 300V er kompatibelt med det objektivet.

tror dette er tatt på 300.

Ja, så forrige bilde også, ser nesten litt mere uskarpt ut en kit-objektivet på tele/normal (17-80), men ser mye skarpere ut på full zoom (300), kanskje det er nærgrensen på objektivet? (ligger vel på en 3-4 meter), hvor langt unna var du ringene når du tok bildet i det første bildet?

PS: Er du mann eller dame? Så du kommenterte at du syntes 350D var vanskelig å håndtere, noe som er vanlig blant fleste menn pga. større hender og dermed andre speilreflekser som gir bedre grep (har små hender selv så 350D-huset er nærmest perfekt for meg.)

Vi tenkte vi skulle kjøpe et ekstra objekt til kamaraet har du noen ide på hva vi bør kjøpe

Du har 300V, den kjører på EF objektiver, vet ikke noe spesielt om de, men en som anbefalte et av de råeste til Canon til 6000,- med optisk billedstabilisator på 18-80 (eller 18-200, husker ikke helt), men det er EFS UMS objektiv som er sylskarpt, er ikke sikker på om 300V er kompatibelt med det objektivet.
Ok vet der vi kjøpte kamaraet hadde de forskjellig alternativer, men hadde ikke så mye i bryllupspenger til å kjøpe flerre da, men har så lyst nå siden vi bruker det så mye til forskjellige ting

Hvis de har EF versjonen av det EFS-objektivet jeg snakket om (husker ikke hva det heter nøyaktig, skal prøve å finne det igjen senere), så ville evt. satset på det, for det skulle visst være ekstremt bra og skarpt, og med et mere allsidig brennviddeområde så man får den lille ekstra forstørrelsen som trengs til å ta litt makro eller bilder på litt mere avstand, 55mm (som tilsvarer ca 80 på analogt / EF) er litt lite til det synes jeg. 17-70 eller 18-80 derimot (vil tilsvare 28-135mm på ditt analoge kamera) gir det lille ekstra (imo).

Prøvde et gammel 18-80 objektiv til min 350D, selv om det var gammelt og litt uskarpt, merket jeg fort hvor mye mere behagelig det var og hvor mye større frihet det var i det å ta close-shot/ansiktsmotiver på litt lengre avstand av f,eks ungene så man slipper å gå fysisk helt opp i ansiktet på dem.

(skal komme tilbake ang. EF-versjonen av det objektivet når jeg finner det, i følge brukeren (husker ikke brukernavnet til personen, men en som jobber med fotografi blant brukerne her på BV) var det nærmest umulig å ta uskarpe bilder med det på ting i fokus pga. den optiske billedstabilisatoren.

Back
Topp