Spedbarn, jul og sykdom

Pippilotta86

Flørter med forumet
Desemberskatter 2016
Hei og god jul alle sammen!

Gutten min er snart 5 uker nå og jula nærmer seg med stormskritt. Julaften skal feires med nesten halve slekta til samboer og vi blir til sammen 15 stk. I forbindelse med julestria har det vært flere runder med magesjau, influensa og forkjølelse med feber i nær familie, og noen er syke enda.

Hva tenker dere mtp det å dra med seg en nyfødt baby på besøk midt oppi dette? Hva sier dere til folk om dere får besøk og de er syke? På barsel sa de at syke folk måtte holde seg hjemme, men det er jo et sykehus så veldig forståelig.

Kan nevnes at jeg fullammer og at jeg tok influensavaksinen med lille i magen.

Min lille jente er 12 dager gammel.. ble født 3 uker før termin, så er enda ikke til termin til julaften.. jeg har sagt nei til store slektsbesøk for å unngå smitte og diverse.. går heller på småbesøk til nærmeste familie som vi vet er friske.. kommer til å unngå mye uro og farting så langt det lar seg gjøre.. og jeg er enda litt sliten i kroppen så orker ikke mye besøk med mye folk..:) jeg tok ikke influensavaksine heller så er ekstra forsiktig:)
Og hvis du vet at mange har vært syke så hadde jeg unngått de.. ikke noe å risikere med så små babyer.. det er jul neste år også:)

Jeg prøver også å unngå smitte når det er mulig. Det blir fort kritisk for disse små, og denne barseltiden er på en måte krevende nok, om ikke man skal håndtere en syk baby (evt bli syk selv) på toppen. Så jeg tar absolutt mine forhåndsregler her...

et tips jeg har fått er å putte babyen i et bæresjal når man er i selskap. Den trenger ikke å gå på rundgang fra fang til fang når det er masse folk. Det blir slitsomt for babyen, i tillegg til dette med smitte.
Kanskje det kan være noe hvis man ikke ønsker å være hjemme? :)

Jeg ser det litt ann. Om noen sier de er litt pjuske reiser vi bort men de unngår bare å holde vesla. Om det er magesjau og andre veldig smittsomme sjukdommer holder vi oss heller unna.

Jeg anbefaler å være veldig forsiktig. Vi fikk omgangssyken i hus med baby på 3 uker. Jeg ble helt slått ut med høy feber, oppkast og diaré. Mannen måtte ta seg fri fra jobb for å hjelpe meg å ta vare på lillegutt. Jeg ble liggende i sengen mens han bar barnet til og fra puppen. Fra nå av er det håndsprit som gjelder!

Back
Topp