Hei, sønnen min ble født 5 uker for tidlig og altfor liten. Han har også slitt med spisingen, og har hatt sonde i to omganger, først fra han ble født til han var 3 uker, og så fra 4-6 måneder. Sonde gir ofte mer gulping, fordi "lokket" mellom magesekken og spiserøret aldri får lukket seg ordentlig, det er jo en plastslange i veien!
Kjempefint at hun er så flink at hun spiser av flaske allerede!
Hvordan gjør dere det når hun får sondemat? Har hun en smokk hun suger på, kan du legge henne til brystet? Hele systemet fungerer mye bedre hvis man legger seg så tett opp til en normal spisesituasjon som mulig når sondematen skal inn. Bruk god tid og lytt til barnets signaler. Jeg foretrakk å sonde manuelt (altså med sprøyta i hånda), så kunne jeg ta ned tempoet når det virket som det var fullt og han hadde lyst til å gulpe.
Blir det like mye gulping hvis hun får mindre mengder mat, men hyppigere? Magesekken til de små er jo så liten. Vår lille fikk minimale mengder mat i starten, men økte ganske raskt.
Ligger hun i senga si når hun får mat? Jeg satt stort sett med min lille i kenguposisjon. Å ha hodet høyt under og etter mating kan hjelpe på gulping. Hvis hun ligger, så pass på at hodet fortsatt er det høyeste på kroppen. Det gjelder for så vidt om natta også.
Hvilken mat får hun? MME for premature er ekstremt kraftig kost. Vår reagerte sterkt på kumelkproteiner, men da vi gikk over til spesialerstatning gikk det mye bedre. Legene sa at de ofte ser at barn med refluks plages mindre når de får en hypoallergen erstatning.
Ser det ut som om hun blir nødt til å ha sonde lenge? Kjenner hjertebarn som har hatt sonde i halvannet år. Det er altfor lenge, den bør ikke sitte i mer enn i høyst to måneder. Langvarig sondebruk disponerer for spiseproblemer senere i oppveksten, og oppleves som mer traumatisk jo eldre barnet blir. Begynn allerede nå å hinte frampå om knapp/PEG dersom det ser ut som hun trenger hjelp med spisingen videre. Spisetrening er så mye enklere uten fremmedlegemer i svelget.