Sparkesjema

Love4two

Forumet er livet
Er det noen av dere som har begynt med det? Fikk et sånt skjema på første UL på sykehuset, men dette er vel ikke noe vi må gjøre?

Ja det er fra uke 28. Synes bare skjemaet er litt tøysete jeg da...

Det er  valgfritt om man vil være med el ikke fikk jeg beskjed om.Jeg fikk det,men ønsker ikke å telle spark,jeg kommer bare til å bli redd hvis det er dager med mindre spark[:o]

ORIGINAL: Laila76

Det er  valgfritt om man vil være med el ikke fikk jeg beskjed om.Jeg fikk det,men ønsker ikke å telle spark,jeg kommer bare til å bli redd hvis det er dager med mindre spark[:o]

Jeg er enig med deg. Synes det er viktig å kjenne liv, men kroppen vi si i fra hvis det ikke er i ordne med tulla. Er så lett å bli urolig og da har ikke babyen uansett det noe bra.

Hvorfor har Ikkje Jeg fått Dette... ????

Man får det på Ul, eller jordmorsamtale rundt uke 18-20.. Skjemaet ligget godt synlig ved resepsjonen på fødeavdelinga... Man er ikke nødt til å være med å telle..

Fyller ut skjemaet hver dag. I begynnelsen føltes det mest som en oppgave, men nå i uke 33 er det faktisk ganske nyttig, for jeg har vent meg sånn til bevegelsene at jeg ikke tenker over at han beveger seg, og av og til kan jeg da lure på om han har beveget seg i det hele tatt, men så setter jeg meg ned og teller og det er en veldig god kontroll på at alt er som det skal da... det føler hvertfall jeg, og hvis det kan hjelpe de som skal utarbeide tips/råd for fremtidig svangerskapskontroller så synes jeg det er bra hvis man kan bidra.. Jeg blir hvertfall ikke stresset av skjemaet, og da har man jo et "bevis" hvis en føler det er mindre liv noen dager..

Jeg fikk sparkeskjema når vi var på ultralyd.
Har valgt å ikke bruke det.
Syns det ble mer stress enn nyttig...

Jeg teller heller ikke spark, jeg kjenner babyen min sitt mønster nå og merker godt om han oppfører seg annerledes enn vanlig. Ønsker ikke stresset man kan få av de sparkeskjemaene. Jordmor anbefalte meg å stå over hun også.

ORIGINAL: Marihøne77

Jeg fikk sparkeskjema når vi var på ultralyd.
Har valgt å ikke bruke det.
Syns det ble mer stress enn nyttig...

helt enig med deg marihøna...
har nok kommet til å blitt gal av å sitte å vente på spark[&:]

Jeg fikk beskjed om at man bør fylle ut skjemaet for at jordmor/lege bedre skal kunne fange opp faresignaler. Da jeg snakket med jordmor på sykehuset var hun imidlertid veldig motstander av denne nye innføringen, fordi hun mente at det skaper unødig frykt hos kommende mødre. Hun mente at det er nok å bli kjent med barnets sparkemønster og kjenne etter om det sparker på disse tidspunktene hver dag.

Legen min sa det var foreløbig ett "prøveprosjekt" som bare de som bor på sør/øst landet får være med på foreløbig.

Tror neppe jeg gidder...av samme grunner som de fleste andre her som ikke skal.

Synes det er for mye stress og fy rundt det meste når det gjelder svangerskap og spedbarnsstell. Det vokste da opp folk før i væla også! Sunn fornuft er det eneste rette, mener nå jeg.

Det er feil. Prosjektet gjelder for hele landet.

ORIGINAL: Laila76

Legen min sa det var foreløbig ett "prøveprosjekt" som bare de som bor på sør/øst landet får være med på foreløbig.

Det er godt det er flere som ikke fyller ut disse skjemaene. Jeg forstår jo at dette kan være interessant for videre forskning, men så lenge det føles ekstra stressende så lar vi skjemaet ligge [;)]

Jeg kommer ikke til å bruke det skjemaet- føler at det kan bli ett stressmoment å skulle gå og kjenne etter hele tida. Jeg gjør jo det uansett,men føler ikke noe behov for å føre det skjemaet..

Fikk sparkeskjema når jeg var på sykehuset forrige uke. Fordi jeg ikke hadde kjent noe særlig spark på 3 dager, livmoren ligger på fremsiden av magen nå, derfor jeg ikke kjenner så mye. Da kan det være lurt å følge med, så slipper jeg å bli like redd.
Eller som legen sa, når man teller og har oversikten og det skjer store endringer så kan man raskt ta kontakt i stede for å lure/engste seg over flere dager slik som  jeg gjorde.

Kommer til å benytte meg av dette fra neste uke[;)]

Jeg er med i prosjektet "tell trivselen" Trodde også at det ville bli stress, men det ble det ikke. Under 1 svangerskapet endret bevgelsene seg så gradvis, at jeg ikke la merke til det, før det nesten var forseint. Trodde jo at det begynte å bli trangt der inne, men det stemte ikke. Så det sjemaet blir min lille forsikring...

Vi er alle forskjellige.

Back
Topp