Sparken?!

Drømmer&håper88

Glad i forumet
Fikk vite i dag at det skal bli drastisk nedskjering i bemanning på jobben, er det noen som da vet om hvis jeg går i ut svangerskapspenger/'permisjon' som jeg er i gang med nå, kan de da gi meg sparken? De vet jeg er gravid.
Kan de i det hele tatt sparke meg i og med at jeg er gravid og ting er som de er nå?
Bør jeg gå ut i 100% sykemelding istedenfor svangerskapspenger? Har det noe å si?

De kan sparke deg dersom de kan bevise at det ikke var pga graviditeten. Dersom de ikke klarer bevise det motsatte, legges etter loven til grunn at det VAR pga graviditeten. Blir du gyldig oppsagt mens du er i permisjon, begynner ikke oppsigelsestiden å løpe før fra det tidspunktet du er tilbake på jobb.

altså: hvis det er sannsynlig at du ville blitt sagt opp uansett som følge av nedskjæringer, kan du bli det selv om du er gravid. Arbeidsmiljøloven paragraf 15-9.

Det står ikke noe spesielt om oppsigelsesvern mens man mottar svangerskapspenger (i motsetning til svangerskapsPERMISJON) i arbmiljøloben. Jeg vil derfor anta at bedriften kan si deg opp mens du år svangerskapspenger forutsatt at det kan sannsnliggjøres at det ikke er pga graviditeten), og at de vanlige reglene om oppsigelsestid gjelder, dvs den oppsigelsestiden du har i arbeidskontrakten. Håper det kommer til å gå bra!!

Det står ikke noe spesielt om oppsigelsesvern mens man mottar svangerskapspenger (i motsetning til svangerskapsPERMISJON) i arbmiljøloben. Jeg vil derfor anta at bedriften kan si deg opp mens du år svangerskapspenger forutsatt at det kan sannsnliggjøres at det ikke er pga graviditeten), og at de vanlige reglene om oppsigelsestid gjelder, dvs den oppsigelsestiden du har i arbeidskontrakten. Håper det kommer til å gå bra!!
Oki tusen takk:) ja det håper inderlig jeg å....

Huff kjedelig situasjon. Akkurat vært gjennom det samme. Fikk sparken pga nedskjæringer selv. Så etter denne mnd er jeg ferdig der. Men i går fikk jeg en 80% stilling ett annet sted takk og lov.
Lykke til!!

Back
Topp