Spark i magen utenfra :(

Skogtrollet86

Forelsket i forumet
Huff.. I dag ble jeg sint på sønnen min!

Han ville ikke pusse tenna sine, så når jeg satt ved siden av han så sa han "Nei, jeg vil ikke pusse tanna!" Og så sparket han meg i magen så jeg faktisk fikk vondt.

Jeg bar han inn på badet, illsint, og sa han måtte sette seg på gulvet. Jeg klarte ikke holde tårene tilbake, for jeg ble automatisk redd for at noe hadde skjedd mini :(

Kjefta han huden full, og sa at han får ikke lov til å slå og sparke mennesker, da kan han heller gjøre det i gulvet eller veggen.

Han er 3 år gammel, så er ikke alt han får med seg.

Jeg har så dårlig samvittighet for all kjeftinga, men jeg ble så redd! Sitter her og har litt angst inni meg, for jeg er så redd for å oppdage en blødning og at noe har skjedd med den lille. Håper minien min er godt beskyttet.

Føler også at jeg har feilet med barneoppdragelsen til min førstefødte :( Jeg vet ikke helt hva jeg gjør galt.

Kjefting er kanskje ikkje det rette midlet, men du må jo få lov til å reagere. Sparke og slå er noko alle små barn gjer, så det er nok ingenting som har svikta i barneoppdagelsen heller.
Minien din ligger veldig godt beskytta, spesielt no når dei er så små, så det trur eg absolutt ikkje du trenger å bekymra deg for!

Har ein liten ein på to år, som stadig slår når han ikkje får det som han vil. Sparke har han ikkje begynt med enda, men det kjem vel det og.... Syns reaksjonen din var heilt grei, og veldig lik slik min, og sikkert mange andre sin, hadde vore i ein slik situasjon.

Lille i magen har det nok bare bra skal du se.

Da jeg gikk gravid med guttungen, var storesøsteren 1,5-2 år. og hun kunne komme med noen hissigfits og sparke og slå villt. Gjorde som deg og sa at sparking og slåing ikke er lov.

Nå har jeg en femåring som er rimelig hissig av seg og kan drive å slå meg i magen.. Da sier jeg at det ikke er lov og går vekk fra han. Ignorer han. 
For i de tilfellene han blir hissig og slår er når jeg ikke gir meg, og han ikke får det som han vil. Da prøver han nemlig den taktikken med å slå for å få meg til å forandre mening.

Etter at jeg fortalte de at jeg er gravid ( bare noen uker siden) har jeg og sagt at han må ikke slå meg i magen for da kan lillebabyen få vondt.

I går satt jeg med armene i kryss over magen og da sa han til meg at jeg ikke måtte trykke hard for babyen kunne få vondt :P hehe

Jeg tror nok den lille har det helt fint.. Husker jeg fikk 50kg rottweiler flygende gjennom lufta og rett på magen i mitt forrige svangerskap.. Og det gikk helt fint, fikk selvfølgelig totalt panikk for det gjorde jo drit vondt, men de tåler mye der inne :)

Er nok en helt normal reaksjon. Dem forstår dessverre ikke så mye når dem er så små.
Lille mini har det helt bra- Dem ere utrolig godt beskytta inni magen. Sist jeg var gravid stupte jeg fremover på isen å rett på magen. og det gikk veldig bra:) Da var jeg riktig nok ganske langt på vei.

Som flere har nevnt her, så tåler minien ganske mye trøkk. Så et spark i magen vil nok ikke påvirke noe særlig, men jeg skjønner veldig godt at du ble redd og bekymret. Ta gjerne en telefon til jordmor om tankene ikke går bort. 

Når det gjelder sønnen din er det mye mulig jeg hadde reagert på samme måte. Kjefting har sjelden effekt på barn, men når man blir så redd er det fort å bli sint.

Uansett er det er viktig å vise ungen med følelsene dine at det ikke var greit og at du faktiskt fikk veldig vondt og at man ikke skal slå eller sparke noen andre.

Har ikke så mange gode råd til deg, men personlig ville jeg nok bedt om unnskyldning til 3 åringen for at du ble så sint og kjeftet ham huden full og heller forklare at det var fordi du fikk så vondt og ble redd for at babyen ble skadet. Barn forstår mye mer enn man tror. 

Jeg kjenner fortsatt masse liv, og har ikke fått noe tegn til blødninger, så heldigvis har de "vonde" tankene gått bort.

Ja, jeg satt meg ned og snakket med han, og fortalte han hvorfor jeg ble så sint, og ba om unnskyldning. Så var han snill og godt, og ga meg en skikkelig nuss. Så pussa han tanna og sovna til slutt.

Back
Topp