Spark i magen, hvor ofte skal man kjenne?

Theab

Flørter med forumet
Hei

Jeg er i uke 21 og har de siste to ukene kjent liv daglig. Jeg har begynt å bli litt bekymret for det med liv, fordi det kan variere veldig fra dag til dag. De sier jo at man skal kontakte sykehuset hvis man ikke kjenner like mye liv som man pleier, men det gjelder vel når man er lenger? Så tidlig er det kanskje normalt at det vil være dager man kjenner babyen bedre en andre dager?
Skal sier at jeg kjenner hver dag, men i hele går var det veldig rolig fra mage beboeren og da ble jeg så bekymret.

Har noen erfaringer?

Er ganske normalt at det er veldig varierende i starten. Babyen kan jo også sparke om natten når du sover. Men når du kjenner oftere spark og daglig ettet noen uker så skal du kjenne hver dag. Så ta det med ro :) slapp av litt og kanskje kjenner du noe i dag :)

Skal kjenne liv ofte, ca 1gang i timen fra uke 24! Merker at detcer roligere eller at jeg ikke merker spark når jeg er mye i bevegelse.
Men viss du blir bekymret så legg deg ned og kjenn etter. Evt drikk litt sterk, kald saft og legg deg ned igjen da skal du kjenne liv innen 20min :)
Babyen har også sovedøgn eller at den ligger slik at du ikke kjenner spark så godt, så veldig lett å bli bekymret da :/

Du kan også skrive ned klokkeslett og hvor mye spark/ bevegelse babyen gjør hver dag hvis du er bekymret.

Okei. Jeg tenkte bare at siden jeg er i uke 21 at det er litt tidlig å forvente ordentlig rutine på sparkene? Eller burde jeg ringe jordmor? Jeg har kjent liv i dag, men de andre dagene har det vært veldig tydelig etter jeg har spist. Men det har det ikke i dag. Kjente det kun når jeg lå i sengen på morningen i dag.

Fra uke 24+0 skal en kjenne hver dag :) Kan bare være at baby har snudd seg en annen vei, men er en veldig bekymret så ringer en uansett nå, om så bare for en beroligende prat :)

Jeg er også 21, og kjenner ikke jevnlig spark. Tror ikke det er noe å bekymre seg for så tidlig. Men om du er nervøs ville jeg gjort som Gutt2015Lille2017 sier, ringt jordmor for en beroligende prat :)

Fra uke 24 skal kjenne hver dag.
Er selv i uke 21 og siden mandag til i går kjente ikke noe liv. Har spist masse sjokolade, drakk saft og ikke noe aktivitet heller da. Vært på ul på onsdag og babyen var like aktiv som vanlig. Både gyn og jm var til stede og de sa at det blir flere sånne dager med skikkelig spark og ikke noe og det er helt vanlig. Men selvfølgelig mener jeg er du bekymret ville jeg ringt føden. Jeg gjorde det og er letta nå. Har også kjøpt meg doppler.

Her har det også vært rolig de siste dagene, men kjent han ett par ganger i dag. Jeg er akkurat 23 uker i dag.

Hvis du kjente på morgenen, så har du jo kjent idag! :) jeg er 22 uker og kjenner hver dag, men ikke like kraftig hele tiden. Og absolutt ikke når jeg vil at han skal sparke :P

Jeg er snart 22 uker nå, men var inne for et par uker siden fordi jeg følte jeg plutselig kjente så mye mindre. Fikk komme på fødestuen for å lytte på hjertet. Alt stod bra til og jeg roet meg med en gang. Mulig den hadde vendt på seg å sparket en annen vei og at det var vanskeligere å kjenne bevegelse. De sa også at jeg var heldig som kjente liv allerede i og med at jeg har morkake forran. De siste dagene har det vært ustoppelig med liv. Lurer på når den sover nå? ;) Hvor ligger din morkake?

Jeg er 24+0 i dag og merker veldig stor forskjell fra noen uker siden :) Nå kjenner jeg tydelige bevegelser selv om jeg ikke legger meg ned og konsentrerer meg som jeg nesten måtte gjøre i uke 21 :) Så tidlig som i uke 21 så varierer det så veldig i forhold til hvordan babyen ligger og hva man gjør i løpet av en dag :)

22+5 her
Jeg har kjent noooe hver dag, men gjerne pittelitt bare de siste dagene. Har vært litt bekymret for at baby har blitt svak.

Var en tur hos lege i dag på kontroll og da sjekket han med doppler av rutine. Jeg kunne ikke høre hjertelyden engang, men legen så den nok på maskinen sin. Han sa at siden lyden var såpass svak så var det tegn på at baby hadde flyttet seg lenger bak.

Med andre ord, ingen grunn til bekymring hos meg i hvertfall, og helt normalt at man kjenner varierende grad av spark.

Enn så lenge så slapper jeg av med det, men når jeg bikker 24 så vil jeg nok følge rådene jeg leser om å kontakte føden om jeg ikke kjenner noe

Jeg er 24+0 nå, og selv om jeg har kjent bevegelser siden uke 19, så var det veeeeldig variabelt i starten. Flere dager hvor jeg nesten ikke kjente noe i det hele tatt og måtte konsentrere meg for å kjenne svak kiling (selv etter å ha kjent tydelige spark et par dager i forveien).
Er først siste uka at jeg har kjent tydelige bevegelser hver dag, og jeg merker at styrken og intensiteten til mini har økt betraktelig :)

Kjenner at mini blir sterkere for hver dag her. 23+3. Idag har jeg kjent han sittende flere ganger :) Skal ikke mange dagene tilbake før det varierte mye mer i styrke.

Okei, virker som jeg kan ta det med ro :) Kjent litt mer liv i kveld også! Så det er deilig og betryggende. Gud å mye vi mødre skal bekymre oss

Etter uke 24 skal man kjenne spark/liv daglig. Her er det dagomtil hvor mye jeg kjenner hver dag, men når jeg setter meg i sofaen på kvelden eller legger meg for natten er det action ;) Ikke alltid jeg tar meg tid til å legge merke til så mye ellers i døgnet ;)

Back
Topp