Sparing til barna

Bubbly

ønsker meg en liten skatt
Kommer dere til å lage egen sparekonto til barna?
Hva sparer dere isåfall?
Bursdagsgaver? Barnetrygden? Fast trekk i mnd?

Vi starta sparekonto til barna når de ble døpt og satte inn dåpspenger, setter inn bursdagspenger, julepenger og når vi evt har noe ekstra til overs nå

Vi kommer til å starte den måneden hun blir født. Kommer nok til å spare ca. dobbelt av barnetrygden (2000kr) i måneden, halvparten i langsiktig fond og halvparten på en sparekonto. Alt kommer til å stå i våres navn, og ingen av de skal røres før de evt skal ha bolig, bil ol.
Ellers vil gaver settes innpå sparekontoen etterhvert. [emoji4]

Last edited:
Frøkna har en sparekonto og en "vanlig" konto. På sparekonto går det meste av barnetrygd (300 av den går til forsikring på henne, resten inn på konto) inn + 100kr i mnd fra svigers. Bursdagspenger og generelt pengegaver går på den vanlige. Da står de der til hun ønsker seg noe, evnt noe dyrt hun trenger (f.eks sykkel o.l). Så gjør vi det på samme vis med lillegutt :)

Ja, kommer til å ordne egen sparekonto til han. Antar at vi ordner et månedlig trekk som går dit, og at gaver også kommer til å bli satt inn der :)

Vi skal ha egen sparekonto til henne men vi har ikke bestemt oss for hvor mye vi skal spare ennå. Jeg har egentlig litt lyst til å ha én konto som aldri skal røres og som hun skal få til egenkapital når hun blir voksen og én vi kan bruke av til uforutsette og større utgifter, f. eks konfirmasjon og førerkort.

De har konto, men vi sparer ikke til de på egene hver mnd.
Vi har felles sparekonto til de der konfirmasjon, lettsykkel lappen og billappen blir trekt i fra. Alt utenom som klær, sykkel osv kjøper når det trengst og går fra en annen konto.

Ønsker ikke å ha egen til de med fullt av penger pga overformynderiet kan komme inn å styre+ at det ødelegger muligheten til å få stipend når de blir så gamle.

Vi vet at de på begge sidene av besteforeldre har egene kontoer de får ved konfirmasjon som er en god sum må bare passe på at det ikke overstiger regelverket.

Har en sparekonto til eldste (står i mitt navn). Vi sparer 250 kr i mnd og eventuelle pengegaver. Skal gjøre samme til lillebror.

Last edited:
Her har ungene egen sparekonto, der jeg og bf sparer ett fast beløp hver mnd. Så sparer de selv, setter inn bursdagspenger og setter inn penger når de tømmer grisen.
Pluss de har egen aksjekonto der pappa sparer til de.

De har konto, men vi sparer ikke til de på egene hver mnd.
Vi har felles sparekonto til de der konfirmasjon, lettsykkel lappen og billappen blir trekt i fra. Alt utenom som klær, sykkel osv kjøper når det trengst og går fra en annen konto.

Ønsker ikke å ha egen til de med fullt av penger pga overformynderiet kan komme inn å styre+ at det ødelegger muligheten til å få stipend når de blir så gamle.

Vi vet at de på begge sidene av besteforeldre har egene kontoer de får ved konfirmasjon som er en god sum må bare passe på at det ikke overstiger regelverket.

Tenker du på at kontoen står i barnets navn?

Vi kommer til å ha den/de i våre navn til hun er myndig :)

Tenker du på at kontoen står i barnets navn?

Vi kommer til å ha den/de i våre navn til hun er myndig :)

Den med nesten ingen ting, står på deres navn.
Felleskontoen står i mitt navn. Fra besteforeldrene står det på besteforeldre, men alle vet at hvert av barnebarna har slik konto om det skal skje noe.

Jeg har veldig lyst å opprette en sparekonto til han, hva vi sitter inn der vet jeg ikke. Kanskje en 100 lapp eller noe slikt hver mnd frem til han er 18 år. Også dåps og konfirmasjons penger og andre pengegaver. :) Usikker på om vi kommer til å sitte inn barnetrygden der.

Til vår sønn har vi en sparekonto og setter inn litt penger innimellom egentlig skulle vi ha fast sparing hver måned.
Den er sperret og han får de pengene til konfirmasjonen eller 18 års dagen.

Vi kommer også til å sette opp sparekonto.
Blir sperret til 18 tenker jeg.
Med krav om å brukes på bil/studier eller annet fornuftig om det skal brukes før da :)

Kommer dere til å lage egen sparekonto til barna?
Hva sparer dere isåfall?
Bursdagsgaver? Barnetrygden? Fast trekk i mnd?
Vi har vurdert det, men siden vi ikke eier egen bolig enda så føler vi ikke at vi har økonomi til det. Viktigere for oss å spare til det nå. Så starter vi heller sparing for ungen når den blir litt eldre.

Har en sparekonto til eldste (står i midt navn). Vi sparer 250 kr i mnd og eventuelle pengegaver. Skal gjøre samme til lillebror.
Vi har samme løsningen til storesøster. Lillebror får samme :)

Mine foreldre har også egen sparekonto til sine barnebarn med et månedlig beløp.

Her blir det sparing til egenkapital til kjøp av bolig :) Tenker vi stter inn en sum i mnd, sammen med pengegaver :)

Startet opp med sparekonto til begge barna da de ble født, legger litt penger inn hver måned ( prøver ivertfall), ved bursdager og ved julaften :) Lillebror i magen oppretter vi også konto til når han blir født :happy:

Back
Topp