Sparing til barn

Augustspire

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Maiskolbene 2023 :-)
Junibollene 2023
Nå finnes det utallige måter å spare til barn på, men dette er vårt første og ønsker litt tips. Ønsker selvfølgelig å få mest mulig uttelling for pengene uten at det påvirker barnets muligheter senere i livet.

Vi vil også ha i bakhodet at vi kanskje får flere barn og vil da selvfølgelig gjør det samme for dem da.

Noen som har noen smarte tips?
Vil også ha en konto til barna der andre kan sette inn penger til bursdag, jul og slikt.
Jeg ønsker et møte med banken for å diskutere slikt, men bf vil vente til barnet er født :rolleyes:

Vi setter 800kr inn på en konto som står på meg men er øremerket mini. På den måten så vil ikke mini så problemer med formue tidlig i livet. Denne kontoen kommer vi også til å ta fra om hun ønsker seg bunad, sertifikat og kanskje ekstra hjelp til å komme inn på boligmarkedet. På denne kontoen kommer også gaver inn på som blir merket med hvem det er fra og til hvilket formål det er til.

vi gjør det på denne måten da jeg selv fikk oppleve problemet med for høy formue i tidlig alder da mine foreldre skaffet meg egen konto til min barnedåp.

Først og fremst, Spar i ditt eget navn. Da slipper man at overformynderiet kommer inn i bilde å bestemmer over pengene om summen blir for stor, det går ikke ut over frikort for ungen, og ungen kan ikke sløse de vekk på alkohol oh russebuss når h*n fyller 18;) og ikke fyll opp bsu til ungen!
Jeg kommer til å spare i globale index fond til huleboeren i magen. Åpner en egen ASK konto i min bank, i mitt navn det jeg kommer til å forvalte hennes penger. Om folk ønsker å gi penger i gaver skal disse også innpå her. Far kan spre i sitt navn om han ønsker det, vi har ikke felles økonomi.
Det finnes masse info om dette. Husk rådgiver i banken jobber for banken og er intressert i at banken skal tjene penger, sjekk ut pengesnakk, både blogg og podkast, forbrukerfruen sin blogg, Dine penger sin podkast og sett deg inn i de forskjellige alternativen, viktig at du er komfortabel med risikoen du tar med pengene,

Informer mannen din om at det er adskillig enklere å ha et møte med banken UTEN baby enn med ;) Så jeg ville tatt det møtet FØR fødselen.

Informer mannen din om at det er adskillig enklere å ha et møte med banken UTEN baby enn med ;) Så jeg ville tatt det møtet FØR fødselen.
Vi skal prate om det i kveld :) forhåpentligvis er ikke ungen kommet enda da :hilarious:

Vi skal prate om det i kveld :) forhåpentligvis er ikke ungen kommet enda da :hilarious:
Vi sparer litt i hennes navn på aksjesparekonto. Også sparer vi resten i vårt navn, slik at hu får tilgang på det når hu er ansvarlig nok til å ikke kaste det bort på tull.
Er også litt pga muligheter for stipend og overformynderiet sin del. Nå er vi heldige og har foreløpig mulighet til å legge av barnetrygden, men ser ikke bort ifra at vi må bruke litt av den når hun evt trenger ny seng og slike store ting. :)

Har en vanlig høyrentekonto i mitt navn (øremerket barnet). Der er det penger fra bursdager, dåp, også setter besteforeldrene inn en slant i ny og ne. I tillegg sparer jeg separat til barnet i fond :)

Sparer i banken og i fond til begge to. De får endel penger til bursdag og jul som de ikke får bruke fritt men halvparten (minst) må i banken. Lappen og bunad skal de få av oss. Pengene som spares er tiltenkt feks egenkapital til bolig. Alt står i vårt navn for å holde overformynderi og Lånekassen unna :)

Vi og slekt har spart i vårt navn på høyrentekonto, men nå er renta så elendig at vi skal pushe alle pengene inn i fond. Barnet får ikke tilgang på disse pengene før kjøp av bolig, så med en treåring i hus har vi mange år på oss med fondsparing.

Men vi kan ingenting om fond, så det må vi lese oss opp på. Gidder ikke høre med bankene, de fremmer jo bare sine egne interesser. Så skal definitvt sjekke ut de tidligere tipsene mtp fond her i tråden :)

Sparer i fond i mitt navn. De får pengene den dagen bolig skal kjøpes.
Når de får seg jobb etterhvert og fortsatt bor hjemme, må de betale en liten sum i «leie». Disse blir satt til side som sparing, og blir også en økonomisk hjelp den dagen de flytter hjemmefra

Vi har første nå og har et ønske om to til. Vi setter av barnetrygden på ett fond. Så skriver vi ned om vi setter over ekstra pengesummer, da får vi det likt mellom alle barna :)

Vi har en sparekonto i hennes navn hvor hun får en en fast sum hver måned i tillegg til arv og gaver. Barnetrygden går inn på en sparekonto i vårt navn, og i tillegg sparer vi i fond og aksjer. Ikke aktuelt å spare i bsu før det er muligheter for skattefradrag, og pengene som står i hennes navn skal ikke overstige grensene til overformynderiet eller lånekassen. Pengene spares hovedsakelig til bolig, evt. bil og studier (utveksling).

Først og fremst, Spar i ditt eget navn. Da slipper man at overformynderiet kommer inn i bilde å bestemmer over pengene om summen blir for stor, det går ikke ut over frikort for ungen, og ungen kan ikke sløse de vekk på alkohol oh russebuss når h*n fyller 18;) og ikke fyll opp bsu til ungen!
Jeg kommer til å spare i globale index fond til huleboeren i magen. Åpner en egen ASK konto i min bank, i mitt navn det jeg kommer til å forvalte hennes penger. Om folk ønsker å gi penger i gaver skal disse også innpå her. Far kan spre i sitt navn om han ønsker det, vi har ikke felles økonomi.
Det finnes masse info om dette. Husk rådgiver i banken jobber for banken og er intressert i at banken skal tjene penger, sjekk ut pengesnakk, både blogg og podkast, forbrukerfruen sin blogg, Dine penger sin podkast og sett deg inn i de forskjellige alternativen, viktig at du er komfortabel med risikoen du tar med pengene,
Kan jeg spør deg litt om overformynderiet ?
Hva ligger den summen på før de går in? Vi sparar hele hjelpestønaden til minste så det blir en del penger . Han har konto på sitt navn da det var krav fra nav. Er det kanske lurt att flytte øver de pengene til mitt konto?

Vi har BSU 2 til barna, det er eneste bankkonto med rente over inflasjon per dags dato.
Der setter vi inn pengene de får i gave eller sparer selv nå. kontoene står i barnas egne navn, så vi må passe på at beløpet ikke blir for høyt. Når barna blir rundt 14 år blir vi nok å også sette inn penger på vanlig sparekonto som ikke er låst.

I tillegg sparer jeg i aksjefond i mitt navn. globalt indexfond med lave kostnader.

Når du sparer i langsiktig horisont er det viktig å huske på at pengene tapes i verdi hvert år på vanlig sparekonto med rentene som er i dag.
Med de nye BSU rentene er nok fond beste løsningen.

Mange banker tilbyr også BSU2, som man kan spare i med samme rente uten skattefordel.

Man kan fint spare noe i barnets navn. og jeg er ikke helt enig i at man nødvendigvis alltid skal spare barnets egne penger i foreldrenes navn. Hvis man har særkullsbarn, ny samboer eller ENK eller liknende bør man tenke over hvorvidt det er lurt å heller spare i barnets navn.

;)
Mange banker tilbyr også BSU2, som man kan spare i med samme rente uten skattefordel.

Man kan fint spare noe i barnets navn. og jeg er ikke helt enig i at man nødvendigvis alltid skal spare barnets egne penger i foreldrenes navn. Hvis man har særkullsbarn, ny samboer eller ENK eller liknende bør man tenke over hvorvidt det er lurt å heller spare i barnets navn.

Bsu2 har jeg helt glemt :p vi har som sagt ikke felles økonomi, så jeg sparer til henne i mitt navn. Om vi går fra hverandre og evt får ny samboer eller noe skjer så er jo pengene øremerket henne og vi skal også Uansett få det inn testament og kontrakten jeg og samboer/ barnefar har nå :happy: det viktigste er jo at avkastningen er overstiger inflasjonen, slik at ikke pengene mister verdi. Lenge til pengene skal brukes, så det blir for dumt at de skal falle i verdi på 18-20 år ;)

Sparer i fondskonto til ungene i mitt navn :)

Back
Topp