sparing til baby

unknownP

Elsker forumet
Januar 2017
Sommerfuglene
Hei hei

Er det noen av dere som har opprettet konto til barnet allerede?
Hva skal til for å få konto? Personnr? Når får man det eventuelt?

Her skal besteforeldre og jeg spare penger fast hver måned til han lille. Og jeg ønsker egentlig å komme igang så fort som mulig.

Jeg har hørt at det finnes boligsparingskonto for barn, så tenkte opprette det for å "låse" pengene. Ønsker ikke at han skal ha muligheten til å rote bort pengene. Bestefaren har planer om å sette av penger så han kan få lappen eller bil. Men hvordan har dere løst dette? Har dere spart penger på egen konto? Eller spart penger i barnet sitt navn?
 
Vi sparer ikke fast på nåværende tidspunkt til noen av barna, så vi sparer i barnas navn. Vis du planlegger å spare så mye at du vil nå beløpsgrense for overformynderi så vil det kanskje lønnes å spare i dit eget navn.

Ang opprettelse av konto: personnr får barnet av skatteetaten, vi fikk melding på altinn om å fylle ut navneskjema, og der sto barnets personnr. For å opprette konto må du ha fødselsattesten med og begge foreldrene må være med i banken, mulig det også fungerer med fullmakt fra den ene. Eller sånn var det i allefall sist vi opprettet konto til barn [emoji5]
 
April sniker - Måtte vente til baby fikk sitt personnr så spurte vi bare i banken om å få en sparekonto til han :)
 
For å opprette konto må du ha fødselsattesten med og begge foreldrene må være med i banken, mulig det også fungerer med fullmakt fra den ene. Eller sånn var det i allefall sist vi opprettet konto til barn
emoji5.png
Hmmm hadde dere da begge foreldreansvar?
Her er det litt vanskelig far-situasjon.... far er registrert, men bor ikke i norge, så jeg har foreldreansvaret alene. Da burde det vel være nok med meg?
Førstegangsmor, så mye nytt her :)
 
Vi har sparekonto til eldste som pengegaver og barnetrygd går inn på. Vi har forsåvidt bsu men ikke låst noen penger der enda. Tenker på gjøre det samme for vesla.
 
Vi sparer i eget navn. Jeg har opprettet egen konto i min nettbank hvor gavepenger og barnetrygd går inn.
 
Hmmm hadde dere da begge foreldreansvar?
Her er det litt vanskelig far-situasjon.... far er registrert, men bor ikke i norge, så jeg har foreldreansvaret alene. Da burde det vel være nok med meg?
Førstegangsmor, så mye nytt her :)
Hvis du har alle ansvar så holder det at du er der :) Men hvis det er bsu du tenker på er det mer lønnsomt etter barnet har begynt å jobbe da en får skattelette på pengene en sparer i bsu :)
 
Vi sparer i eget navn. Jeg har opprettet egen konto i min nettbank hvor gavepenger og barnetrygd går inn.
Så du kan opprette konto til barnet i din nettbank? Har du en av de store bankene?

Vi har sparekonto til eldste som pengegaver og barnetrygd går inn på. Vi har forsåvidt bsu men ikke låst noen penger der enda. Tenker på gjøre det samme for vesla.
BSU venter jeg med, men jeg tenkte på boligsparing for barn
https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/barnas-boligkonto.html

Men jeg ønsker også å ha en "vanlig" sparekonto hvor pengegaver går inn.... barnetrygden må jeg nok disponere til vanlig, siden jeg er alene med lille.
Her tenkte jeg å sette bort halve farsbidraget på sparekonto, og den andre halvdelen på en konto som jeg disponerer selv, og kan "ta av" ved større utgifter som plutselig kan komme.... som sykkel, fritidsaktiviteter eller konfirmasjon for den saks skyld. Er ikke snakk om så mye penger hver måned, men greit å ha litt satt bort som er tiltenkt lillemann
 
Så du kan opprette konto til barnet i din nettbank? Har du en av de store bankene?


BSU venter jeg med, men jeg tenkte på boligsparing for barn
https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/barnas-boligkonto.html

Men jeg ønsker også å ha en "vanlig" sparekonto hvor pengegaver går inn.... barnetrygden må jeg nok disponere til vanlig, siden jeg er alene med lille.
Her tenkte jeg å sette bort halve farsbidraget på sparekonto, og den andre halvdelen på en konto som jeg disponerer selv, og kan "ta av" ved større utgifter som plutselig kan komme.... som sykkel, fritidsaktiviteter eller konfirmasjon for den saks skyld. Er ikke snakk om så mye penger hver måned, men greit å ha litt satt bort som er tiltenkt lillemann
Jada, det kan du! Jeg vet at du kan gjøre det i blant annet DNB. Jeg er en tilhenger av Skandiabanken. Opplegget er som i DNB; du oppretter selv en bankkonto i nettbanken. Ved å klikke på tannhjulet kan du endre betegnelsen på kontoen. Jeg har gitt den navnet på mini her (jeg står fortsatt som juridisk eier av kontoen, men at pengene på den er øremerket babysparing).
 
Jada, det kan du! Jeg vet at du kan gjøre det i blant annet DNB. Jeg er en tilhenger av Skandiabanken. Opplegget er som i DNB; du oppretter selv en bankkonto i nettbanken. Ved å klikke på tannhjulet kan du endre betegnelsen på kontoen. Jeg har gitt den navnet på mini her (jeg står fortsatt som juridisk eier av kontoen, men at pengene på den er øremerket babysparing).
Ah skjønner.... ja, jeg har opprettet kontoer tidligere som står i mitt navn.... men jeg vil helst at baby her skal være juridisk eier av pengene sine. Så får nok ta en tur innom banken så fort han får personnr
 
Ah skjønner.... ja, jeg har opprettet kontoer tidligere som står i mitt navn.... men jeg vil helst at baby her skal være juridisk eier av pengene sine. Så får nok ta en tur innom banken så fort han får personnr
Skjønner.

Men som en annen nevnte her så kan det være en ide å spare i sitt eget navn med tanke på grensebeløpet til overformynderi? Har dessverre ikke beløpet i hodet.
 
Men som en annen nevnte her så kan det være en ide å spare i sitt eget navn med tanke på grensebeløpet til overformynderi? Har dessverre ikke beløpet i hodet.
Kikket på det tidligere i dag, mener å huske beløpet var 170.000, vi kommer ikke til å spare så mye penger på mange mange år.... Jeg tenker at det kanskje blir sånn 12.000 i året ellerno totalt sett
 
Kikket på det tidligere i dag, mener å huske beløpet var 170.000, vi kommer ikke til å spare så mye penger på mange mange år.... Jeg tenker at det kanskje blir sånn 12.000 i året ellerno totalt sett
Da er det sikkert like greit å spare i barnets navn kanskje:)
 
Da er det sikkert like greit å spare i barnets navn kanskje:)
Ja, jeg syntes jo det.... er jo også over 3% rente på denne boligsparingen. Så hvertfall den sparingen vil jeg skal foregå i barnet sitt navn.
Jeg får diskutere litt med foreldrene mine også siden de ønsker spare til forskjellige formål.... kanskje mamma som ønsker å spare til bolig får spare i barnets navn, mens pappa som vil spare til lappen/bil kan spare så han selv er juridisk eier.
 
Har ikke åpnet konto enda (har ikke registrert navn enda heller! :eek: ), men åpner nok en konto i hennes navn, først og fremst for at besteforeldre og sånn skal ha muligheten til å sette inn pengegaver til henne. Vi kommer nok også til å spare litt til henne, som hun kan få når hun blir 18 eller noe, men hvordan og hvor mye har vi ikke bestemt enda...
 
Så fort vi får fødselsattest, kommer han til å få sin egen konto i sparebanken vest, som storesøster. Og så har jeg en konto hvor jeg sparer til uforutsette utgifter. Men ikke spesifikt til ungene.
 
Back
Topp