Sparetips?

• Trådstarter Trådstarter Luna30
  • Opprettet Opprettet
L

Luna30

Guest
Hvor har du/dere forsikring, og hvilken forsikring?

Hvor har du/dere huslån?

Hvilke strømavtale har du/dere?

Har du noen gode sparetips i hverdagen?

Som minimalist er mitt tips å ikke kjøpe mer enn trenger :)

Noen liker å kjøpe brukt, jeg liker å kjøpe på salg.

Men ikke kjøpe bare for å kjøpe.

Følg med på prisjakt om det er noe spesielt du skal ha.

Viktig å handle lokalt, men ingen hemmelighet at man ofte sparer noen kroner på å handle på nett.

Vær smart å tenk hva du trenger fremover, så han du handle før behovet oppstår og du slipper å kjøpe varer til fullpris :happy:

Spis opp maten din, sparer både penger og miljø.

Selg det du ikke har bruk for.

Last ned app for å se tilbud på mat osv.

Sikkert mange flere tips jeg ikke kommer på i farta.

Har forsikringer gjennom fagforbundet mitt - sparer masse!!

Hadde en bankrunde da vi kjøpte hus i sommer. Fikk prutet ned til en svært lav rente da vi byttet bank.

Han sparer fortsatt maxbeløp på bsu for å få igjen på skatten.

Har tilbudsappen, og småhamstrer når det er tilbud.

Fikk nettopp barn 3, og unnet meg ny vogn, men fikk arve mye utstyr og har gjort noen kupp på Finn.

Så prøver å spare inn litt der vi kan, men har ganske god økonomi så svir uansett av mye penger på mat og treningsklær/løpesko siden vi trenger mye begge to. In the end så går det vel opp i opp :joyful:

Selv har jeg fagforbundets stønadskasse, LOfavør innboforsikring, fagforbundets ulykkesforsikring, uførepensjon, ulykkesforsikring 2, livsforsikring på min samboer og meg selv, og barneforsikring. Trenger jeg alle disse eller er noen av dem det samme?

Vi er ganske minimalistiske så sparer mye penger på det. Kjøper aldri ting vi ikke trenger. Samboer har forsikring om han dør. Utenom det så har vi bare husforsikring, bilforsikring. Huslån, Internett, telefon, kommunale avgifter, Netflix, strøm og gass. Det er alle de månedlige utgiftene.
Mat er vi flinke med, lager matplan og kjøper inn mat en gang i uka.
Klær kjøper vi bare når vi trenger det. Kanskje hver 6 måned. Utenom det så bruker vi egentlig ikke penger på noen ting.
Elsker å ha en veldig lett og minimalistisk hverdag og det er billig :p

Hvor har du/dere huslån?

Ja, har mange forsikringer. Sjekker disse minst en gang per år, noen gang oftere.

Vi eier hus, men har ikke lån.

Vi bruker fjordkraft med spotpris garanti.

Mine beste sparetips er å få kontroll på inntekter, utgifter og forbruk. Lage budsjett, kutte ut tjenester man ikke behøver.som feks unødvendig Streaming. kjøpe brukt, kjøpe mindre. skrive handleliste, ukemeny og ha budsjett på mat.

Sjekke mobilabonnement og om man har god pris og riktig mengde data. Dyrt å ha for mye. Jeg synes det er gøy å spare når man har mål, har sklidd litt ut i det siste..

Gjensidige.
Leier av svigers for 6000 kr- 1000 pr barn i bhg
Strøm er gratis siden svigerfar får strøm gjennom jobben.
Ang sparing så er det utrolig hvor mye man kan spare i det daglige. Vi har 22 000 kr mer enn vi hadde for for noe mnd siden og alle pengene blir borte. Men vi har økt matbudsjettet, kjøpt mer kroppspleie og vaskemidler, mer klær og sko. Men merker ting ikke er så krise at det ryker lengre. Sparer selv ene lite hver mnd så man har noe når noe ekstra skjer. Men er utrolig hva man kan spare på mat. Vi kan bruker alt fra 300 kr til 50 kr på en middag. Men når det er såpass som 300 kr så er det dyre ting som fårikål osv. Vi er tross alt 5 stk og en 7 åring som spiser mer enn meg. Vi sparer veldig mye ved å bo her vi gjør så barna merker ikke at vi ligger under fattig grensa. Nå er vi veldig nærme grensa og ikke langt under som vi var før. Også når man er ute å handler er det lurt å tenke seg om flere ganger om man faktisk trenger det man kjøper. Jeg har vært dårlig på det i det siste og derfor brukt mer enn nødvendig. Mitt største problem er barneklær, jeg fikk veldig lite selv som barn og mamma kjøpte merst til seg selv så her er det omvendt. Men de trenger absolutt ikke mer klær. Kan la være å vaske på 2 uker uten at de går tom( nr 2 tisse en del på seg så han bruker fort 4 sett og dagen og må da vaske ganske ofte).
Vi må også spare litt fordi brilleordningen til barn ble borte.

Hvor har du/dere huslån?

Har de fleste i sparebank 1 med fordeler gjennom lo-forbund. Barna er forsikret i gjensidige.

I vår lokale bank, med god rente.

Husker ikke hva det heter men det er noe nye greier som garanterer lav pris. Tibber?

Sparetips? Ikke gå i butikken hver dag... :D

Selv har jeg fagforbundets stønadskasse, LOfavør innboforsikring, fagforbundets ulykkesforsikring, uførepensjon, ulykkesforsikring 2, livsforsikring på min samboer og meg selv, og barneforsikring. Trenger jeg alle disse eller er noen av dem det samme?
Hva mener du med livsforsikring på deg og din samboer? At din samboer begunstiges dersom du faller fra, eller at du betaler for hans livsforsikring også?

Vi benytter Tibber som strømleverandør og er godt fornøyd. De bytter jevnlig hvilket kraftselskap de selger oss strøm fra så vi slipper den jobben selv. Nedsiden er påslaget på 39,-/mnd, men for oss mener jeg dette uansett sparer oss penger. I tillegg får vi tilgang på god innsikt eget forbruk og smart strømstyring.
Å prismatche Fjordkraft jevnlig er noe billigere, men det vet jeg at jeg ikke hadde husket å følge opp.

Vi har de fleste forsikringene gjennom Akademikerne-avtalen, men jeg har min reiseforsikring hos DNB (min fagforeningsavtale).

Av sparetips: sett opp faste trekk, så sparingen går av seg selv. Sparing til barna (fond/høyrente) egen sparing i fond går i andre banker/tjenester enn «dagligbanken», så det ser jeg egentlig bare om jeg aktivt oppsøker det.

Om det er aktuelt så ha et eget kort/konto til mat/husholdning (om det er aktuelt med felles økonomi) da er det mye lettere å ha oversikt over hvor pengene går.
Har jeg lyst på en japp på vei hjem fra jobb så drar jeg «mitt» kort og ikke matkortet, da er det en litt større mental barriere.
Ha eget kort for drivstoff som gir oversikt og gode rabatter (benytter 365+ selv).

Planlegg middager/måltider og gå i butikker så sjelden som du klarer.

Back
Topp