Sparetips

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Gi meg dit beste sparetips!

Kjøp 600g kjøttdeig, frys halve.
Kjøp stor pakke med kylling, frys to og to kyllingfileter til middag for 4.
Lag brød hjemme, det tar 10 min å lage en deig, så kan den stå i kjøleskapet til kvelden/dagen etter og bakes ut og steke. Fint å gjøre en lørdag eller søndag :) Så skjærer man opp brødene og har dem i frysen, og tar opp skiver.
Handle en gang i uka.
Kutt ned på brusen, den stjeler mye penger. Vann er bedre!
Ta deg en tyggis eller etpar skjeer med yoghurt og havregryn og revet frukt istedet for en sjokoladeplate.
Invester i en termokopp og lag kaffe hjemme istedet for å kjøpe en på hjørnet på den dyre kaffesjappa.
Det er mye bedre å gå til butikken enn å kjøre, dersom det bare er 10-15 min å gå og en liten ting :) Ta med ungene på turen!

Jeg er veeeeeeldig glad i å dra kortet! Er flink til å spare også altså, men i nettbanken min kan jeg ha sånn at hver gang jeg drar kortet så går 5 kr over til sparekonto, på 2,5-3 mnd. Hadde jeg spart 1600 kr på å dra kortet :) også har jeg sånn automatisk trekk til sparekonto når lønningen kommer, merker ikke noe til de 200 kr som forsvinner

Gå sammen på butikken om det er mulig. Merker at det er lettere å falle for fristelser når jeg går alene for å handle enn når vi går sammen. Da er det lettere å være strenge og si "nei, nå holder vi oss til handlelisten" :)

Låne bøker på biblioteket, ikke kjøpe dem. Se filmer hjemme og ikke på kino.

1) budsjett
2) Handleliste
3) gå gjennom alle kvitteringen minst hver 14 dag i starten og så kan en roe det ned til 1 gang i mnd
4) prøv å kutte ned på sløsing som f.eks kjøpekaffe
5) skriv en utstyrslisten og prøv få det dere trenger på billigbutikker og salg (klær osv) husk at foruten sko så er gjenbruk bra :-)
6) senk innetempraturen en grad eller to
7) gå på kortere strekk (bruk evt sånn trillebag når n skal handle på butikken for lettere å få tyngre varer hjem)
8) handle inn presanger til jul og gebursdager fordelt over hele året slik at en slipper de stor uteliggerne i en engang.
9) husk det er ikke flaut å ta med seg tomflasker en finner (selv om jeg ikke ser en grunn til å ta nedi bosspann for å finne tom flasker)

Dette var bare 9 kjappe

Microspar i banken, sparer 15 kroner hver gang jeg drar kortet :)

Microspar i banken, sparer 15 kroner hver gang jeg drar kortet :)
Problemet med Microspar er at det ofte er høye gebyr på å ta ut penger fra sparekontoen og om en lever på grensen er det bedre å overføre "restkronene" en dag eller to før neste lønning (jupp det er dyrt å være fattig)

Låne bøker på biblioteket, ikke kjøpe dem. Se filmer hjemme og ikke på kino.
På en del biblioteker kan en og låne filmer og faktisk og musikk

Problemet med Microspar er at det ofte er høye gebyr på å ta ut penger fra sparekontoen og om en lever på grensen er det bedre å overføre "restkronene" en dag eller to før neste lønning (jupp det er dyrt å være fattig)
Har 12 gebyrfrie uttak i året jeg, men ja, blir fort dyrt om man må betale gebyr og må overføre hele tiden.

Handleliste, ukeshandle og sjekk tilbud.
Er det tilbud på noe dere bruker mye av, så hamstre inn en del ;) Lag mat i store porsjoner og frys ned.

-Se over strømforbruket og om det er noe dere kan skjerpe inn? Senke innetemp om natten, bytte ut en gammel varmtvannstank med en ny f.eks.

Handleliste og bare handle en gang i uken
Tenke gjennom om man virkelig trenger varen før man kjøper den
Sjekke renter på lån
Sjekke forsikring
Sjekke mobil abonnement
si opp abonnement man ikke trenger
Handle på salg.
Gå gjennom konto utskrift for å se hvor pengene går. Lage budsjett
kjøpe brukt

Ikkje kjøpe ting som vi ikkje trenger. For det meste vi kjøper har vi mer lyst på en behov for. Og at barna arver kler fra hverandre. Har 2 jenter så kjøper kvalitet til ho eldste så arver ho minste mye. Eller så er det lurt og handle stort og sjeldent. Se på prisen i butikken. Samme vare kan ha stor variasjon i pris etter hvilken merker det er.

Ikke fall for fristelsen til å kjøpe nye telefoner og andre luksusting hvis du har ting som funker. Dropp dyre feirer. I tillegg til ting nevnt i tidligere innlegg ;-)

Back
Topp