Sparer du til barnet ditt?

M

Moderator Marthe

Guest
Har dere opprettet sparekonto til barna? Hvor mye sparer dere?
Og hva tenker dere at pengene skal gå til?

Hadde en 8åring som satt og reklamerte ved middagen idag at han skulle få 25 000 den dagen han ble 18 år...
Javel ja :p Vi får nå se på det :p
 
Jeg regner med at min mormor ordner en sparekonto i dåpsgave, veldig greit :) så å si alt av pengene hun får til jul/bursdag osv skal inn på den kontoen, så fremst hun ikke trenger noe. Har også planer om å sette inn deler av barnetrygden :) dette skal være sperret frem til hun enten blir konfirmert eller til hun er atten :) da håper jeg hun er så fornuftig å tar lappen :)
 
Vi har oprettet en sparekonto i DNB (Fox&Pia idag 2,6 % rente), barnetrygden går rett inn på hennes konto + pengene vi fikk i dåpen, eventuelt bursdager/jul. Vi har også fast avtale slik at vi sparer ekstra hver mnd. Begge foreldre (jeg og min samboer) er disponenter og ser saldo på hennes konto. Pengene får hun når hun blir 18 år.

Kun barnetrygden alene utgjør:

År 1:
970 Kr x 12 mnd = 11.600 Kr per år (rentene utgjør 301 kr)
År 2:
11.901 Kr + 11.600 = 23.501 Kr (rentene andre året utgjør 611 Kr) renters rente. Totalen andre året er 24.112 Kr
osv...

Etter 18 år blir beløpet ca. 268.000 Kr med en rente på 2,6%. Renten er idag historisk lav, dette betyr at dersom renten blir høyere vil beløpet på konto bli mye større.

Absolutt smart å spare minst barnetrygden dersom man har muligheten til det :)
 
Min kar fikk 50 000 kr av kommunen, så har jo allerede en fin sum som blir å vokse på 18 år. Skal også sette inn barnetrygden :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ja, setter inn barnetrygden på egen sparekonto som foreløpig står i mitt navn, men som er junior sin. Her settes også inn eventuelle pengegaver. Tenker at pengene skal gå til fornuftige formål som feks førerkort, utdanning, bolig.
 
Er det virkelig en selvfølge at man skal spare barnetrygden?
Det er jo i utgangspunktet til å forsørge barnet, selv om vi kunne klart oss uten de..
Har selv lært å spare penger fra tidlig alder og har kjøpt og betalt alt selv i voksen alder, noe som føles godt,
Ingen kritikk til de som gjør det, sikkert kjekt med penger til et innskudd når de skal ha bosted blant annet, men jeg tenker at det bør jenta vår få til selv i livet.
Mulig jeg skifter mening etterhvert..
men en konto som gaver kan settes inn på er fornuftig uansett!
 
Er det virkelig en selvfølge at man skal spare barnetrygden?
Det er jo i utgangspunktet til å forsørge barnet, selv om vi kunne klart oss uten de..
Har selv lært å spare penger fra tidlig alder og har kjøpt og betalt alt selv i voksen alder, noe som føles godt,
Ingen kritikk til de som gjør det, sikkert kjekt med penger til et innskudd når de skal ha bosted blant annet, men jeg tenker at det bør jenta vår få til selv i livet.
Mulig jeg skifter mening etterhvert..
men en konto som gaver kan settes inn på er fornuftig uansett!
Jeg spurte på Generelt om dette, det var veldig ulike praksiser. Noen sparer hele eller deler, hos andre går det inn i husholdningsbudsjettet.

Hos oss settes trygden over på felleskontoen, men jeg og sambo overfører 250 kr hver pr. mnd på babys sparekonto.
 
Sparer 1000 per barn per måned. Synes det er viktig å kunne gi dem hjelp inn i voksenlivet. Når de er store nok til å ha BSU vil vi sette inn like mye som de sparer per år, altså sparer de 10000 så setter vi inn samme beløp. Så tar vi av sparekontoen til store innkjøp som møbler til rommet, bidrag til konfirmasjon og førerkort. Nå har vi råd til det, så får tiden vise om vi har det fremover også.
 
Sparer 1000kr til barnet sin sparekonto (970kr er barnetrygden) satt også inn dåps pengegaver. Sparer dere på BSU? Vi har opprettet å satt inn et lite beløp her. Usikker på om det egentlig er her vi burde spart månedlig.
 
Sparer 1000kr til barnet sin sparekonto (970kr er barnetrygden) satt også inn dåps pengegaver. Sparer dere på BSU? Vi har opprettet å satt inn et lite beløp her. Usikker på om det egentlig er her vi burde spart månedlig.

Den største fordelen med bsu er vel egentlig skatteletten man får, og det har jo ikke barnet nytte av nå. En bsu-konto har forsåvidt en god rente, men det er viktig å huske på at disse pengene er låst til bolig og hvis man først har tatt ut penger derfra, kan man ikke sette inn med de samme fordelene som tidligere. Ikke for det altså, det er en gunstig konto og sparer der selv, men ikke til barna.
 
Vi sparer i fond til henne, siden vi har så lang tidshorisont. Vi tenker at det er greit å ha muligheten til å hjelpe finansielt når hun er i etableringsfasen, for vi har hatt veldig nytte av den hjelpen vi har fått fra våre foreldre, og det er vanskelig å vite nå hvordan situasjonen vil være for henne når hun er i 20-årene. Vi vet ikke hvordan reglene er om 10-20 år, men for å slippe å tenke på problemer med overformynderi og lånekasse, står ikke pengene i hennes navn. Planen er at hun ikke automatisk skal få pengene når hun er 18, men når hun trenger dem, for eksempel ved boligkjøp.
 
Han har allerede 70 000,- kr på konto til han blir å sette inn penger på kontoen de månedene vi har litt til overs
 
Vi har egen konto til han i dnb, der dåpsgaver ble satt inn :) I tillegg har besteforeldre laget en konto der de setter inn litt penger av og til. Vi kommer til å sette inn penger han får til bursdag/jul på kontoen hans :) Barnetrygden skal vi spare på kontoen hans når vi har råd til å gjøre det. Nå må vi bruke den på andre babyting og husholdning :)
Vet selv hvor godt det er at foreldre har spart opp penger til en, plutselig kommer de godt med. Og det samme vil vi gjøre for sønnen vår :)
Han vil få tilgang til kontoen når han blir 18 og forhåpentligvis bruker han de på noe fornuftig :)
 
Vi har opprettet en labb og line sparekonto i sparebank1. Her er alle hans dåpspenger og barnetrygden. Ellers vil vi sette inn alle penger han vil få ved jul/bursdager og ellers. Vi setter også inn litt ekstra innimellom :)
 
Back
Topp