Sparer dere til barna deres?

Snickers

Gift med forumet
Ja, av ren nysgjerrighet så lurer jeg på det ;-)

Har dere faste trekk som går inn på egen konto eller en annen løsning?

Jeg ser noen bruker pengene barna fikk til jul til "ting". Det gjør ikke vi. ALT, hver eneste krone går inn på konto.

Vi tenker som så, vi, at det er greit at dem har litt penger når dem skal ha lappen og bil og diverse, diverse......
 
Her bli det spart på sparebørse, og han har egen konto alt blir satt inn på, får han penger går det og inn der bortsett fra 500 han får til jul og 500 til bursdag fra oldefar som vi kjøper noe skikkelige leker som han skal kunne huske han fikk v han, han vil kjøpe ting men er ikkje oppegående til d, men resten går på kontoen, pluss Dækota sparer fast beløp i måneden på egen konto til han og jul og bursdag setter hu inn litt ekstra. Den kontoen skal han få til konfirmasjonen tror eg e planen:) begynner å bli litt på begge kontoene å han er ikkje 2enda:)
 
Ja, men kun pengar som har stått "til joakim" på konvolutten (bursdag, jul og dåp) går på joakim sin konto. Og pengar som eg puttar på sparebørsa såklart;)

resten vert spart på ein sparekonto, som vil bli fordelt likt;) vil ikkje at Joakim skal "tjene" på å vere førstemann, fordi vi har meir pengar å sette av no, enn vi feks har med to barn ;)

Det er pengar som skal brukast på første sykkel, hjelpe med lappen og andre ting dei måtte trenge i tidenes løp :) Er med andre ord IKKJE ferdig å spare før eg går av med pensjon..... :P
 
Ja, farmor og farfar opprettet sparekonto til henne...så de setter inn 1000 kr hver jul og bursdag....prøver å spare litt på sparebøsse og.... Ellers så hender det jeg kjøper klær eller leke for noe av pengene hun får i gave...penger blir nspart uansett av farmor og farfar, så har ikke sååå dårlig samvittighet over at jeg ikke klarer spare så mye :P til nå har hun bare fått klær og leker uansett da...:)
 
Vi har faste trekk i mnd til begge ungene. 

Når noen gir penger til jul eller bursdag så kan vi finne på å bruke noe av de på ting til de ja.
Og det er ikke noe vi har noe dårlig samvittighet for. Hvorfor skulle vi hatt det? Giverene selv sier jo at vi vet bedre enn de hva ungene har og ikke har og ber oss kjøpe noe som vi vet ungene blir glad for. 
Så enkelt er det.
Det som ikke blir brukt går inn på kontoen ja. 

Vi har laget en underkonto til de pengene vi setter inn. De får ikke ungene bruke før de skal kjøpe sin første bolig, bil eller ta lappen. Det er ikke penger de skal kladde vekk på fjaseting nemlig ;)
 
Jeg har fast trekk hver måned fra min konto til hennes konto, slik sparer jeg til/ for ho. Penger ho får i gave blir puttet på sparebøsse såfremst giver ikke gir beskjed om at pengene skal brukes til en spesiel ting. Ellers så putter jeg litt små penger på sparebøssa hennes når jeg en sjelden gang har småpenger. Gubben er flinkere til å putte på mynter på sparebøssa hennes, men jeg har ikke dårlig samvittighet for det siden jeg sparer rett inn på kontoen hennes et fast beløp hver mnd.
 
Vi sparer, både i fond og på høyrentekonto. Penger vi får av feks svigermor som er øremerket ting vi trenger til han, går ofte med til større innkjøp dersom det er noe spesielt vi trenger. Men penger han får til jul og bursdag går på konto eller i fond. I tillegg har vi noen faste trekk månedlig.
 
Vi har en sparekonto som vi har opprettet i hans navn, den kan vi sette inn/ ta ut av om vi måtte trenge det. Fast trekk hver mnd.
Penger vi fikk til jul gikk med på å kjøpe ting vi trengte til han.
Planen er å egentlig sette inn penger fra jul og bursdager og å ikke røre de.
 
Jeg bruker heller aldri penger hun får i gave, eller ellers på ting til henne. Hadde jeg hatt veldig dårlig råd, så kanskje..

Men jeg setter alltid alt sammen inn på kontoen hennes, når sparegrisen er full. Sparer også rundt 500 kroner til henne per måned, da jeg stapper på alt jeg har av sedler/mynter i lommen :o)

Nå har vi spart opp ca 25000 kroner til henne på sparekontoen :) Disse pengene kan heller ikke taes ut før Julie har fylt 18 år. Og HVIS vi hadde måttet så må jeg, mannen min og en til i banken samtidig for å skrive under på papirer. Så det ikke skal bli så lettvindt å ta dem ut. Målet er jo å spare opp nok til at både hun, og søsken skal kunne bruke dette til å smelle inn i den første boligen feks når den tid kommer :o)
 
Penger hun får til bursdag /jul går rett inn på hennes konto. Så har hun sparegrisen da som vi tømmer stadig (føler jeg). Hun er nemlig veldig flink til å spør besteforeldre og oldeforeldre om penger til grisen når de er på besøk!  haha! 


Vi har hatt planer om å sette inn en fast sum på en egen høyrentekonto hver mnd men har liksom ikke kommet riktig i gang med det for å være helt ærlig   Setter inn når vi føler vi har "råd til det" men ønsker å komme igang med et fast beløp! 
 
Vi setter inn 100 kr fra min og 100 kr fra mannen sin konto til henne kver månde. fast trekk. synes det holder eg, sjølv om vi i teorien hadde hatt råd til å sette inn meir.
når ho blir 18 år har ho rundt 30.000 kr. ellers setter vi inn når vi får pengegaver til ho og vi ikkje trenger noke.
men vi kjøper ofte ting/klær for de også. om det er noke ho trenger. så gir vi beskjed til de som gav pengene at no fikk ho f.eks ei ny boblejakke av pengene ho fikk av deg :)

Eg vil at ho skal ha en liten buffer med seg i livet, men eg vil også at ho skal jobbe for pengene sine og vite at de ikkje bare kom dit av seg sjølv.
så vi vurderer om vi skal sperre kontoen til ho er 20 år...
eg tenker at ho skal få bruke pengene på f.eks lappen, depositum på første lelighet, studier.. eller noke sont.
eg vil ikkje at ho skal fjase det vekk på alkohol, kafebesøk og shopping son som eg gjorde med mine..
om ho blir ei eventyrlysten jente som bestemmer seg for å backpakke gjennom Asia for eksempel skal ho få bruke litt av desse pengene til det. men vil ho på son fyll og sex tur til ibitsa skal ho få jobbe for pengene til turen sjølv :)
 
Fast trekk hver mnd. I tillegg sparer han på grisen sin. Det minner meg på at det er på tide å tømme den. Oldemoren hans gir f.eks penger til jul og bursdag med beskjed om at jeg skal kjøpe sumtin', så da gjør jeg det, siden hun ønsker det. :)
 
Mannen og jeg trekker begge 100 kr hver måned fra våre kontoer og inn på Aron sin konto. Det blir 2400 kr i året. Vi har bestemt at vi trekker den summen, for da klarer vi å trekke like mye til nestemann. Slikt skal være likt. Aron har en gudmor som setter inn penger til bursdagen hans. Farmor og farfar gir ofte endel penger til jul, disse setter vi på konto om ikke annen beskjed gis, sånn som til jul nå, hvor han fikk penger med beskjed om at disse ikke skulle i banken men brukes når det er noe han trenger. Sparegrisen blir fyllt opp med småpengene jeg finner her og der i leiligheten og når besteforeldrene er på besøk. Pengene derfra settes på kontoen hans. Vi har opprettet egen konto i Arons navn.
 
Back
Topp