Sparekonto?

IsThisReal

Gift med forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Februarbarna 2023
image.jpeg

Har dere begynt å spare? Hvordan sparer dere og hva spares det til?
Vi får jo baby om ca 6 måneder, og har opprettet en "akutt" konto hvor vi setter inn penger hver mnd til de store tingene som skal kjøpes i sommer.

Når ungen kommer har vi tenkt å opprette en 18-års konto som er låst til barnet er 18 år.
Planen er å sette inn 200kr hver, hver mnd. Som etter 18 år vil være rundt 90 000kr.
(Skal brukes til depositum på leilighet, betale førerkort, bil osv)

Har sparekonto til begge barna og kommer til å opprette til denne og. De får 500,- av barnetrygden hver mnd. Skulle gjerne hatt en større buffer til alle utgifter fremover, men heldigvis kommer både feriepenger og skattepenger :)

Vis vedlegget 172036

Vi får jo baby om ca 6 måneder, og har opprettet en "akutt" konto hvor vi setter inn penger hver mnd til de store tingene som skal kjøpes i sommer.

Når ungen kommer har vi tenkt å opprette en 18-års konto som er låst til barnet er 18 år.
Planen er å sette inn 200kr hver, hver mnd. Som etter 18 år vil være rundt 90 000kr.
Samme her faktisk:) veldig greit å spare. 200 i mnd blir mye når årene går:)

Har allerede en på 14 mnd, og har en konto i mitt navn som er hennes. Setter barnetrygden inn på den hver måned.

Vi sparer barnetrygden hver måned til 2 åringen vår. Setter det over på en egen konto som står i mitt navn.
Tenkte å gjøre det samme med oktoberbebisen :)

Men vil ikke opprette kontoen i barnas navn for det er visst noen regler for beløp som overstiger 50 000 kroner på barns konto. Husker ikke hva greien var nøyaktig men fant ut det var best å spare i mitt navn :)

Ser nå den sparegrensen for barn ble økt til 170 000 i 2013. Så da er det jo ikke så farlig å sette det i barnas navn likevel :)

Sønnen min har en sparekonto, han får 200kr i mnd. Og så sa vi i fra til alle som kom til å kjøpe gaver det første halvannet året (ble 2 jul, 1 bursdag, 1 dåp) at den eksisterte. Det var egentlig ikke noe spesielt han trengte, så da ønsket vi han penger i stedet :) Greit for han og greit for de som ville kjøpe gaver.
Ikke verst for en gutt på snart 20 mnd å ha over 12.000kr på konto, haha :laughing002
Kommer til å gjøre det samme til nestemann.

Når det gjelder å spare til ting som må kjøpes inn til nestemann kommer, så får vi engangsstønad av NAV. Så kommer til å vente til den kommer før vi kjøper de dyreste tingene :)

Ja har sparekonto selv, det må man ha:) sparer til Tomine på 4. Barnetrygden + litt til. Sparer i fond + noe på ren sparekonto. Fondet i vårt navn for å ikke overstige den grensen. Får ikke noe før hun er 21 og klar for å kjøpe bolig tenker jeg;)

De to andre har hver sin konto hvor vi setter inn barnetrygden hver mnd og bursdagspenger, så kommer til å gjøre det samme med tredjemann. Kontoen står på oss til de er 18 år, og pengene skal brukes på førerkort/bil/leilighet

Vi sparer og til lillegutt på 3, han får foreløpig 200kr i måneden men det er mulig vi høyer summen noe fremover.
Når neste kommer ser jeg for meg at vi oppretter et konto til i dennes navn og sparer likt til den :)

Vi åpner en konto med 2 kort til barna, der går barnetrygd inn og 500kr fra oss vær, vær måned. Alt som kjøpes til barna blir trukket fra den kontoen, klær, leker, idretts utstyr, bursdagsgave, regulering osv osv. resterende som blir igjen etter fylt 18 gir vi i gave. Skal også åpne en konto der sparebøssa blir dømt å satt inn på og andre kan sette inn på, den blir ikke rørt fra 18 års dagen.

Vis vedlegget 172036

Vi har egne sparekontoer vi sparer på, til frøkna sist opprettet vi konto når hun ble født der vi setter inn barnetrygden og 200 kr ekstra.. Sparer også på sparebøsse der besteforeldrene hiver i av og til.. Pluss pengegaver og småpenger fra lommeboka vår ;) Hun er såpass lita enda att vi sparer det vi kan før hun har store meninger om
Pengene :)

Vi har egne sparekontoer vi sparer på, til frøkna sist opprettet vi konto når hun ble født der vi setter inn barnetrygden og 200 kr ekstra.. Sparer også på sparebøsse der besteforeldrene hiver i av og til.. Pluss pengegaver og småpenger fra lommeboka vår ;) Hun er såpass lita enda att vi sparer det vi kan før hun har store meninger om
Pengene :)
Alt blir spart.

Tenker kanskje å spare 500kr fra hver av oss i mnd, det blir over 216 000 etter 18 år :D Men tanken er at denne kontoen brukes til dåp, konfirmasjon, førerkort, leilighet depositum, bursdagsgaver osv. Pluss overtakelse av penger når barnet flytter ut :)

Vi får se hvordan det blir til barna. Tror nok ikke vi sparer noe de første årene, har høyt boliglån og store utgifter i vente med to barn på vei. Viktigere for oss å bruke den månedlige sparkingen vår til vinduer og andre større husutgifter.

I løpet av noen år venter jeg et lønnshopp, samt at både mannen og jeg har karrierer hvor lønnen stiger med årene, så da tenker jeg det nok ordner seg uansett.

Mine foreldre gjorde det på samme måte - det var trangest da alle var små. Men da vi var ferdig i bhg og SFO ble lønnen også bedre og det var uproblematisk å få gitt sertifikat og annen hjelp til oss uansett.

Back
Topp