sparekonto/barnetrygden

muffinsdronningen

Glad i forumet
hva gjør dere/har dere tenkt å gjøre i forhold til sparekonto til barnet/barnetrygden?

er det nedbetaling av lån som blir priritert, sparing til barnet eller vanlig husholdningen? andre ting?

greit å få noen erfaringer og ideer :)

her sparer vi en del til nathaniel, men ikke barnetrygden siden jeg foreløpig er student og vi bare har så og si en inntekt, men når jeg er i full jobb (snart håper jeg) så blir barnetrygden spart til begge ungene ;)

ellers så ønsker vi oss ofte penger til han til jul, bursdager o.l så han har en del på på konto. må jo tenke på hvor dyrt og vanskelig det vil være å få seg bolig når de små skal ut på bolig markedet for første gang så da er det greit at de har en god buffer. 

Vi er helt avhengige av barnetrygden for å få endene til å møtes, så den blir nok ikke satt på sparekonto.

Planen vår er å åpne kontoer til barna før dåpen, slik at f. eks alle pengegaver fra dåpen vil bli satt inn der, og deretter setter vi over en slunt nå og da. Slik at ved 18 års dagen har de nok til å ta førerkortet, eller velge å sette det i boligsparing eller lignende :-)

Jeg har opprettet en sparekonto i mitt navn som jeg overfører en lite beløp hver mnd
 på til datteren min.
Tror jeg overfører ca 300 kr hver mnd, og det blir litt penger i løpet av noen år.
Har heller ikke hatt råd til å overføre hele barnetrygden.
Nå kommer nr 2 så da blir det sikkert laget en konto til den også me samme beløpet.
Også overfører jeg penger fra busdager og slik :)

All barnetrygd går på egen konto pluss alle pengegaver hun får. Burde sikkert spart mere, men får se når nestemann kommer hvor mye vi får til å sette av utenom dette...

Har to kontoer til snuppa, en som er sparekonto hvor vi overfører 500kr i måneden, og en hvor resten av barnetrygden går. Den siste tar vi av når vi kjøper litt større ting til henne. Tenker møbler, ski, sykler og slike ting blir tatt derfra. Sparekontoen satser vi på å ikke røre og hun får den når hun blir voksen. Hadde selv en slik konto og var veldig greit å ha når man flyttet hjemmefra!
Når folk gir penger så spørr vi gjerne hva de tenker bak summen også setter vi det på "korrekt" konto.

Vi sparer 200 i mnd på konto i barnets navn, resterende sparing er på vår egen konto. Barn kan ikke ha for mye penger på konto uten at overformynderiet skal styre over det, difor velger vi denne måten..

har kontoene i mitt navn så ikke noe overformynderi her i gården nei :)

skal dere søke om barnetrygd eller får man det automatisk?

her går alt i samme sluket... vi får den inn på egen konto.. så det bygger seg opp litt.. åsså finner vi noe vi trenger og bruker det på det... 

som oftest dress eller ski eller noe til kidsa;) 

Foxy84 skrev:
skal dere søke om barnetrygd eller får man det automatisk?

dette kommer vel automatisk :)

Har ikke muligheten til å spare så mye det første året, men planen er å spare barnetrygden etterhvert..

Setter over noe på en sparekonto hver mnd, som jeg ser på som en ekstra konto om han en gang skal på fotballtur og vi har dårlig råd etc... Resten går med til innkjøp av klær og slikt for det koster med barn gitt...

Bagera skrev:
Vi sparer 200 i mnd på konto i barnets navn, resterende sparing er på vår egen konto. Barn kan ikke ha for mye penger på konto uten at overformynderiet skal styre over det, difor velger vi denne måten..

Overformynderiet? Trenger forklaring, er det ikke oss som foreldre som har myndighet over barnets konto?

Joda, inntil barnet har over 75000 på konto i eget navn ( og ikke er myndig...)

da tar de hånd om pengene på en måte, det er fordi hvis et barn arver (f.eks) masse penger så skal ikke foreldrene ha mulighet til å ta dette. hvis det ble noe klarere.....

Men hvis du i f.eks DNB oppretter Fox og Pia konto som er barnekonto så står det i ditt navn, så da slipper man overformynderiet. Også lurt å tenke på at når ungen skal begynne å studere bør hun/han ikke ha for mye penger i sitt navn for da får man jo ikke noe av lånekassa :)

Men hvis du i f.eks DNB oppretter Fox og Pia konto som er barnekonto så står det i ditt navn, så da slipper man overformynderiet. Også lurt å tenke på at når ungen skal begynne å studere bør hun/han ikke ha for mye penger i sitt navn for da får man jo ikke noe av lånekassa :)

lurt å tenke på, det med lånekassen. noen som vet hva grensen er? (den blir sikkert litt annerledes om 18-20 år men...)

Back
Topp