Spare penger til barna

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
S

**SunFlower**

Guest
begge besteforeldrene her sparer til barna, derfor har vi valgt å ikke gjøre det. Nå har vi imidlertid ombestemt oss og lurer da på hvordan det er best å spare. hva gjør dere?

Sparer på sparekonto hver måned i barna sitt navn, og et fond i mitt navn som skal dekke bunad i konfirmasjonsgave :)

Besteforeldre og barnas gaver og sparebøsse går på sparekonto i deres navn.
Det jeg sparer er i sparekonto mitt navn, som jeg vil disponere til de siden. Typ førerkort, utdanning etc.
Har aldri satt meg noe inn i fond og sånn jeg..,

Vi sparer 1000 kr i mnd til førerkort og bsu :-)
På en vanlig sparekonto i vårt navn. Bruker av kontoen til førerkortet npr den tid kommer også setter vi inn resten på bsu når de skal kjøpe leilighet. De får ikke penga "i henda" liksom :P

Vi sparer 1000kr i mnd

Sparekonto her også :)

Har barnesparekonto :) vurderer fond også, men det blir kanskje heller når jeg er ferdig med utdanning og har litt bedre økonomi :)

Vi har sparekonto til minien, men setter foreløpig av bare 200 kr i mnd til han fra barnetrygden. Også meldte vi han inn i obos når han var ett år også får han litt av besteforeldrene sine innimellom :-)

Jeg har allerede en konto (tidligere feriekonto) som jeg har gitt navnet "Til kommende spire" hvor jeg skal spare det jeg kan de neste månedene/årene før vi blir gravide og blir en familie på 3. Pengene her skal brukes på babyutstyr, navnefesten, uforutsette utgifter under/etter graviditeten og lignende :) Vi er derimot ikke rike, så blir ikke mye som settes inn på denne kontoen, men litt i løpet av de neste månedene blir det ;)

Da jeg var ung hadde pappa og mamma en konto til oss hver etter de skilte seg samt at besteforeldre på farssiden har opprettet OBOS-konto som farfar setter over ganske mye penger på (vi er totalt 7 barnebarn blitt), både til jul og bursdag hvert år :)

Hvordan er reglene med tanke på overformynderiet? Hvor mye kan man spare på konto med barnets navn før de går inn og kontrollerer?

Litt usikker på om det er noen regler på det :-)

Vi har barnesparekonto i banken. Sparer 500kr hver mnd.
Det er ikke så mye, men er det vi har råd til :)

Sparer på konto i mitt navn så kan jeg styre hvordan pengene blir brukt siden...

Vi har to kontoer til guttungen. En er "Labb & Line" som har en maxgrense på 300tusen. Der setter vi inn 1100kr hver mnd.
Så har han en annen konto som har maxgrense på 30tusen i året, og den har en veldig god rente. Der setter svigerfar inn penger hver mnd, og når oldeforeldrene vil gi litt så setter de inn der.
Så gjør vi det samme når snuppa blir født :)

Da har de penger til førerkort og en grei bil når de blir 18. Så er det forhåpentligvis litt penger til egenkapital også.

Sparer på ulike måter til gutten min; Høyrentekonto med bonus, vanlig høyrentekonto, ordinær sparekonto samt fond. Sparer ikke med høy risiko (det har jeg faktisk ikke råd til) og oppnår gode betingelser. Alt er i mitt navn ettersom Overformynderiet hadde vært inne i bildet for lenge siden. Dessuten vil jeg ikke frata ham muligheten til å få stipend fra Lånekassen den dagen han skal begynne på videregående skole samt studier. Har i tillegg tegnet forsikringer som gir ham nesten 2.5 millioner dersom jeg skulle dø (uansett grunn nærmest). Jeg er hans eneste pårørende og dermed er dette vel så viktig som å spare i rene kroner og ører hver måned.

Vi sparer I fond på mannen sin konto og ellers o sparekonto oss hennes navn hos meg :) også er det mime foreldrene som setter I noen tusen lapper I året på en sparekonto de har opprettet til henne som jeg også putter inn litt penger på :)

Sparer på barnesparekonto i hans navn. Vi sparer 250 kr i mnd hver til ham, og bursdagspenger o.l. settes inn der. Må bare følge med slik at summen ikke blir for høy, slik at jeg mister disponeringsretten på kontoen.

Back
Topp