spare penger for de små.....

valentinesbaby

Gift med forumet
nå har jeg vært og åpnet en konto til Aurora som vi kan spare penger på til henne. Har ordnet det slik at hun får barnetrygden inn dit...   jeg tenkte det var best og spare litt nå når hun er liten og ikke har så mange ønsker om ting/klær/sminke/fornøyelser....    blir nok ikke så lett når hun blir større nei...

Lurer litt på å spare i fond til henne også....   noen som har erfaringer med det?

fond kan være bra å spare, men ikke norske fond (altså bør ikke være mot aksjer i norge). Odin Europa, East capital (østeuropa og balkan) er fond som er spådd til å bli bra. Bare husk at viss det er mulig at sumen overstiger 75000 bør pengene stå i foreldrene sitt navn, ikke barnet. Over denne summen går overformynderiet inn og bestemmer over pengene og dere foreldre har ikke råderett! Vi har en sparekonto hvor Nate kan putte inn penger fra sparebøssa og evt penger han får fra besteforeldre og sånn går inn. Det vi sparer til han står i vårt navn og pappan kommer etterhvert til å innvestere og styre. Da har det ikke noe å si hvor mye det blir, pluss at vi kan selv velge når han skal få pengene....kanskje vil vi hjelpe han å kjøpe leilighet eller noe, men vil ikke automatisk at han skal få pengene dumpende ned i hendene. Vet jo ikke om vi klarer å oppdra en ansvarlig gutt[:D]

oi dette ble langt som vanlig *munndiare*

HER SETTER FARMOR & FARFAR INN EN VISS SUM I MND TIL UNGENE. DEN ER SPERRET FREM TIL DE BLIR 18 ÅR, OG SKAL KUN BRUKES TIL UTDANNING, BIL ELLER NOE I DEN DUREN.....ALTSÅ IKKE "KOSE" PENGER!!!

vi skal også spare for Elias. men vi skal ha det sånn at vi kan ta penger derfra dersom vi han (når den tid kommer) ønsker seg store dyre ting, og evnt lappen, bil osv...... tenkte jeg skulle starte med å gi han litt til navnefesten.

Her har barna en egen sparekonto hvor bursdagspenger og penger fra sparebøssa o.l blir satt inn. Så sparer vi også i fond. tror vi har odin europa.. Den står i vårt navn,slik at ikke overformynderiet blir kobla inn om det kommer for mye penger dit.

her går barnetrygdene i fond, og så har de hver sin konto som bursdagsgaver og sparebørseinnholdet går inn på... + at mormor har opprettet konto til begge der hun setter inn 100 kr hver måned til dem som hun sier skal være konfirmasjonsgaven fra henne..

Vi sparer i fond til junior, men hva søren er dette med overformynderi? det har jeg aldri hørt om, banken sa heller ingenting da vi opprettet det i hans navn...?????

Vi setter inn halvparten av barnetrygden på hans fond og halvparten på vår sparekonto til hans konfirmasjon o.l

ORIGINAL: gunnemor

Vi sparer i fond til junior, men hva søren er dette med overformynderi? det har jeg aldri hørt om, banken sa heller ingenting da vi opprettet det i hans navn...?????

Vi setter inn halvparten av barnetrygden på hans fond og halvparten på vår sparekonto til hans konfirmasjon o.l

foreldre har kun rådighet over barnas penger opp til 75 000 (er ikke 100% sikker på summen, tror det er 75 000). Har barna mer penger i sitt navn, kan ikke du f.eks ta ut penger for å betale for serfikatet dems, eller viss de står i fond-flytte over til et annet fond eller noe slikt uten videre. Derfor er det lurt å ha deg selv som "eier" av konto/fond/andre investeringer. Selvsagt ok å ha en sparekonto i barnas navn sånn at de kan lære å spare, sette i banken, få egne kontoutskrifter....men ikke risiker å få for masse penger der, er mange som har brent seg på !

vi sparer barnetryden til Caroline

Back
Topp