Sp.mål om kontantstøtte

Ra2

Glad i forumet
Kan vi ta ut kontantstøtte og foreldrepenger samtidig??

Vi vurderer at pappa skal ha 50% uttak av foreldrepenger og 50 % jobb, og at jeg skal jobbe 50%. Dette fra januar 2013 til uti juni en gang (så lenge fedrekvoten varer). Når ungen er 13 mnd kan man jo få kontantstøtte. I vårt tilfelle vil det si at pappa har 50% foreldrepenger SAMTIDIG som vi søker om kontantstøtte. Går det? Har leita på nav sine sider, og finner ingenting om at det ikke går... Noen som vet?
 
Ganske sikker på det går.
Så lenge barnet ikke er i bhg når det er 13 mnd, så får man kontantstøtte
 
Ja, det er det jeg også håper på. Nå når kontantstøtten skal økes til 5000 for barn 13-18 mnd så er det faktisk en reell mulighet til å være hjemme sammen med ungen til den er 1,5 år :)) Og avvente barnehagestart til august 2013 :))
 
Jeg sendte mail til NAV om akkurat dette i går: om vi kan motta kontantstøtte samtidig som far tar ut fedrekvote.

Her er mailen jeg sendte:

Kan man motta kontantstøtte samtidig som far tar ut fedrekvote.?

Eks. Mor er hjemme med barnet til det fyller ett år (foreldrepenger/ulønnet permisjon). Far tar ut sine 12 uker etter at barnet har fylt ett år og man har ikke barnehageplass


Svar fra NAV:
Hei,
viser til din e-post datert 12.desember 2011.
Ja, det er fullt mulig å avvikle fedrekvote og motta kontantstøtte  samtidig.
Disse ytelsene er ikke knyttet opp mot hverandre. 
Kontantstøtte reduseres eller faller bort dersom barnet begynner i  barnehage som mottar statlig driftstilskudd.

NAV Kontaktsenter   har besvart spørsmålet på generelt grunnlag med bakgrunn i det beskrevne faktum.  Vi presiserer derfor at vårt svar ikke anses uttømmende og at individuelle forhold ikke er vurdert mot regelverket.

Dersom du har  behov for ytterligere opplysninger kan du ta kontakt med NAV Kontaktsenter på  tlf. 55 55 33 33
Du  finner også informasjon på http://www.nav.no


Med vennlig  hilsen
NAV  Kontaktsenter

Mona Eide
veileder


 
 
Så bra. Lurte på akkurat dette selv, og fant heller ikke noen klare svar på nettet. :)
 
Tusen takk for svar!! c",) Supert!
 
Back
Topp