Spørsmål

onskespire

Forelsket i forumet
Jeg sluttet på microgynon i begynnelsen av september og fikk «mens» like etterpå.
Etter jeg sluttet har syklusene mine blitt lengere og lengere, også lutealfasen(noe som er bra)

Første mnd hadde jeg sykluslengde på 24 dager og en lutealfase på 5 dager.
Forrige mnd hadde jeg en syklus på 33 dager, og lutealfasen var 9 dager.
Altså har syklusene, samt lutealfasen blitt lengere...

Er dette normalt, tro om jeg burde oppsøke gynekolog hvis dette ikke stabiliserer seg..
Pr d.d er jeg på syklusdag 30, og er 4 dpo.(5 prøveperioder siden pilleslutt)
 
Vi sier at en «standard» sykluslengde er 28 dager - altså fra første dag i en mens til første dag i neste mens. Da vil man også være nokså sikker på at eggløsningen finner sted midt i mellom - omtrent på dag 14. Har man en syklus med denne lengden blir det ganske enkelt å finne ut når man er fruktbar eller befruktningsbar. Så er det ikke uvanlig å ha en syklus som varierer litt. Har man en mens omtrent en gang i måneden er jo det et ganske sikkert tegn på at man har eggløsning omtrent en gang i måneden. Vi pleier å regne med at det er den første del av syklus som varierer mest hvis syklus er ujevn. Ved en syklus som er en uke lenger ennn 28 dager - altså 35 dager kommer sannsynligvis eggsløning rundt dag 21 og ikke dag 14.
Litt uregelmessig mens er ikke uvanlig - men hvis man forsøker å bli gravid er det litt vanskeligere å time naturligvis.
Slik du beskriver hva som skjer hos deg syns jeg ikke det virker som det er nødvendig med noen undersøkelse hos gynekolog nå.
 
Back
Topp