Spørsmål!

Meteora

Blir kjent med forumet
Skal ut å reise imorgen og blir borte noen dager. Så lurer jeg på (siden jeg aldri har vært gravid i utlandet før); er det nødvendig å ha med seg noen dokumentasjon på graviditeten? Helsekort for gravide evt. andre papirer?

Om det har noe å si er jeg 19 + 1 idag, og vært på OUL hvor alt var normalt :)

Fikk beskjed av jordmor at eg burde ha med meg helsekortet og blodtypen min så blir det lettere om eg skulle besvime XD

Jeg hadde tatt med meg svangerskapspapirene, altså helsekort og blodprøvesvar :)

Jeg var på ferie sist og fikk høre at jeg trengte helsekort og blodtypen, og at alle legepapirer generelt var lurt å ta med. I tillegg burde jeg skrive ned "jeg er gravid" på lokalspråket, men mulig min jm var litt ekstra forsiktig. Jeg besvimte ganske ofte, så hun regnet vel med at det måtte komme :p

Jeg spurte jordmor om dette. Hun anbefalte helsekort for gravide og europeisk helsetrygdkort hvis du reiser i europa. Og ikke minst støttestrømper på fly! Større risiko for dyp venetrombose når man er gravid.

Med forrigemann reiste jeg to uker til usa (florida) i uke 21-23. Helsekortet er viktig, og jeg mener å huske at jeg hadde med et papir fra legen på engelsk også, men husker ikke hva det stod på det. I tillegg er støttestrømper veldig kjekt på fly. Ta gjerne noen spaserturer i midtgangen underveis også. Husk å skylle grønnsaker godt i utlandet, og vask/sprit hendene jevnlig :-) Ingen problem å reise med en liten medpassasjer i magen, så GOD tur!!

Takk for tipsene dere - det er greit å vite til senere turer også! :thumleft

Turen gikk knirkefritt - selv uten støttestrømper på flyet også! Var flink og drakk mye vann, og tuslet en del i midtgangen. Virker som lillegutt liker å være "på farten" også - var stor fest i magen til tider - og det passer jo ypperlig for meg som elsker å være "på farten" også. Dette blir nok ikke den siste turen i dette svangerskapet! ;)

Back
Topp