Spørsmål....?

sunway

Forelsket i forumet
Noen som vet om gravide har bedre immunforsvar enn ikke gravide, at gravide ikke er så mottakelig for bassilusker enn ellers?

Er livredd for å få lungebetennelse... Var på seminar i forrige uke og satt da ved siden av en dame som hostet og harket og vi pratet sammen og måtte da lene oss mot hverandre. Hun har nå fått diagnostisert lungebetennelse som er smittsom, via dråpesmitte.
Jeg har nå blitt forkjølet, men sitter foreløpig bare litt i nesten og føler meg ikke syk ellers. Har jo en liten gutt fra før som konstant går med rennende nese og har akkurat vært forkjølet og tett i nesen sin og litt hoste. Så nå er jeg altså livredd for at jeg skal få lungebetennelse.

Trenger litt trøst... og oppmuntring...

Sorry, men tror det er omvendt. Er iallefall sånn på meg. Jeg har ikke vært syk på 2 år, men etter at jeg ble gravid har jeg vært skilleklig syk ( forkjøla og bronkitt) 2 ganger. kanskje tilfeldig, men tror nok man er litt sårbare i begynnelsen av svangerskapet. [:-]

Uansett Lykke til.

Jeg har også vært mer syk enn ellers i dette svangerskapet, men jeg tolker det sånn at jeg faktisk har en liten gutt fra før som kommer dragende med alle bassilusker. Jeg har vært mer eller mindre kontinuerlig forkjølet siden november, men ikke noe mer alvorlig enn det da.
Disse litt eldre damene her på jobb og mamma sier at man er jo ikke så mottakelige når man er gravid enn ellers. Men jeg vet ikke, blir i vert fall livredd for den der lungebetennelsen. Sukk og atter sukk. Liker ikke denne årstiden jeg, alt er mye lettere om sommeren og våren. Ikke så mange sykdommer i omløp. Og så passer det jo aldri å bli syk heller da. Jeg har overhodet ikke tid til det nå altså.....

Ja er nok dessverre redd for at det er andre veien ja.. Dårligere immunforsvar nå! [&:]

Krysse fingrene for deg at du ikke blir syk da..

Tusen takk for det. Men det går vel noen uker før jeg er over det verste. Inkubasjonstiden for lungebetennelsen var 1-3 uker og jeg var sammen med dette mennesket bare for en halv uke siden, så må nok vente noen uker enda før jeg kan puste lettet ut, viss jeg ikke blir syk i mellomtiden da. Kjenner litt i halsen og bittelitt i brystet, men ingen slimdannelse i lungene enda. Satser på at det bare er en forkjølelse.

Du er i alle fall klar over det - så ikke vent med å kontakt lege om du er i tvil!
Vi krysser fingrene for at du bare har en liten forkjølelse nå!!!

Skjønner hva du mener... hadde det på samme måte for ikke så lenge siden.
Er plaget med sterk astma og blir driiiitdårlig om jeg først blir forskjølet bare...og i og med at influensasprøyte ikke er tatt pga graviditeten nå(ingen sjanser her i gården) så ble jeg kjempe nervøs da kroppen begynte å verke og febern sneik seg på her for ikke lenge siden.. HELDIGVIS.. så gikk det over. *bank i bordet*

MEn fortsatt redd for å bli syk, pga oksygentilførsel til gullet osv osv...men om immunforsvaret er noe sterkere når en er gravid..det tviler jeg på!!

Ikke noe kjekt å gå rundt å være redd for, noe så teit, som å bli syk. Det er jo liksom ikke noe vi kan styre. Blir man syk, så blir man syk. Ikke noe å gjøre fra eller til, uten å oppsøke Tyrkia og leke med fugler for tiden da.
Men håper at hun der kollegaen min ikke klarte å lure en dråpe med sine basiller inn i min kropp og at det bare er de søte små basillene til sønnen min som herjer halsen og nesten min for tiden.

Jeg trodde egentlig omvendt:) At man får bedre imunforsvar når man er gravid:) Det er jo litt logisk også, man spiser jo gjerne mye sunnere, tar vitaminer, slapper mere av, er mer obs på bakterier osv, går turer hver dag ( er anbefalt ihvertfall:)). Jeg har ihvertfall ikke vært syk i graviditeten enda, og føler ikke at jeg blir det heller. Har aldri følt meg så sunn og frisk som jeg er nå faktisk!:)

Tror heller det er omvendt. Jeg pleier nesten aldri å bli syk og nå i høst har jeg vært konstant forkjølet, helt siden jeg var en måned på vei.

Kanskje det har noe med årstiden å gjøre at vi blir syke. Om vinter og høsten er det jo alltid mer basiller ute og går. Men i vert fall sier mamma og de "gamle" damene her på jobb at man er mindre "mottakelig" når man er gravid. Så jeg velger å stole på det.

Ikke glem at kroppen er oppatt med noe helt annet også nå da.. Det tar mye krefter. Jeg er ialle fall aldri syk og da jeg gik med førstemann hadde jeg både ørebetennelse og alt, har ikke hatt det siden.. Så jeg tror nok mest på at man er dårligere stilt nå.

Håper selvsagt alt er bra med deg og at du ikke får noe lungebetennelse eller noe. Krysser fingre og tær.. [:)]

Back
Topp