Spørsmål til Lars

B

Branwen

Guest
Kan noen værså snill og flytte denne til den tråden hvor man kan spørre gynokologen om ting???

Jeg trenger svar på om noen utfører operasjoner for vestibulitt i norge. Hvordan kan man få det?
Hvis man ikke kan få det her kan man få henvisning til utlandet hvor de gjør det da?

Hilsen Branwen

Vestibulitt eller vulvodyni er smertetilstander i underlivet som er plagsomme, ofte kroniske og svært vanskelige å behandle. Et av problemene er at vi ikke sikkert kan si hvorfor slike smertetilstander oppstår og derfor har det også kommet mange behandlingsforslag. En mager trøst for de som sliter med tilstanden er at en med tiden opplever spontan bedring. Men det kan ta lang tid og mange er fortvilet underveis - de har prøvd mye, vært tålmodige - og ingentin lykkes.
Jeg har ofte henvist til Vulvaklinikken ved Rikshospitalet når jeg ikke greier å hjelpe. Kvinneklinikken vedAhus har også hatt leger som har vært spesielt interessert i dette problemet.
Operativ behandling er beskrevet - men bør nok være siste utvei. Hvis smerten sitter i et veldig lokalisert område kan man skrelle vekk slimhinnen der og håpe at det hjelper.

Back
Topp