Spørsmål til dere :-)

Vimseguri :D

Flørter med forumet
Hei dere:-) Jeg lurer på noe..

For noen uker siden begynte jeg med grøt til mini, noe han endelig begynner å like!
Når begynner man å utvide mathorisonten, fra grøt til feks most frukt osv?
Dette er mitt første barn så har ikke peiling og er helt blank på dette:-o Hva er vanlig å gi de i starten, hva tåler de å spise når de er så små? Hvordan lage babymaten selv, har noen noe gode forslag og råd å komme med?
Hvor ofte gir dere babyene deres grøt pr dag? Jeg gir en gang om dagen og gutten min er snart fem måneder:-) Takk for svar!

Vi har begynt med grøt vi også. Jenta mi er 4 mnd og to uker. Får grøt en gang om dagen. Her gir vi det til kvelds, og hun liker det godt. Har også fått smake litt på sviskemos.
Fortsetter nok med bare ett måltid litt til. Må se ann behover for mere mat etterhvert. Men kommer til å gi noen smaksprøver etterhvert.
Tenker vi begynner med grønnsaksmos. Intodusere en og en grønnsak.
Potet og gulrotmos er fint å begynne med. Ha det litt tynt i starten. Kan bruke all slags grønnsaker. Koke opp og mose.
Får kjøpt ferdig glass også, men lett å lage selv.
Og så kan man mose frukt og bær. Mange muligheter..
Jeg fikk ett hefte med oppskrifter og tips hos helsesøster.

Det finnes gode bøker for å lage barnemat selv. :) Anbefaler deg å kjøpe det. Der finner du oppskrifter på masse forskjellig. Vi fikk f.eks bøkene som heter "Første og andre mosbok" ;) Veldig kjekke bøker som også barna kan bli med å se i når de blir eldre. :)

Er også med i den facebook-gruppa, og der finner du masse oppskrifter og linker til fine blogger med tips. Hun som leder gruppa holder kurs i babymat-laging, så hun har god kunnskap :)
Har lest at det kan være lurt å introdusere litt grønnsaker før frukt for at de ikke skal foretrekke søt smak med en gang :)

Back
Topp