Spørsmål til dere som legger baby kl.19:30 eller tidligere

Blomsterjenten

Flørter med forumet
Hei,
Vi har en gutt på 8mnd som vi sliter med å få lagt tidlig, jeg blir som oftest gående til klokken 2 om natten og bysse.
Han må bysses til hver hvil og når han skal legge seg, han hadde kolikk så han har vendt seg til å bysses i søvn.
Tidligere klarte jeg å få liggetiden hannes ned til 21:30/22:00, men nå bare våkner han igjen etter 1 time eller 2 og så er han lys våken.
Han våkner om morningen i 11 tiden. Han sover for det meste i sin egen seng, men våkner litt på natten, da bysser jeg han i søvn igjen eller legger han i sengen med meg.
Han spiser ikke på natten og han får mme.

Det jeg lurer på er hvordan klarer dere å få liggetiden til 19:30, og våkner baby før dere legger dere selv? Og hvis baby våkner, hva gjør dere? Mater dere baby? Får til å sovne igjen? Eller er baby våken litt før dere får hen til å sove igjen?

Takker for alle svar :Heartbigred

Hei! Så kjedelig å gå med byssingen så langt på natt :Heartred Kjipt når det virker som om «alle» andre legger barna tidlig.

Har flere venner som også hadde en kid de ikke fikk til å legge tidlig. For noen ordnet det seg da han begynte i barnehage og for ei venninne var det ofte ni-tida før jenta sluttet å sove på dagtid. Tror barn har veldig forskjellig døgnrytme, min sønn har lagt seg ganske tidlig etter at lurene på dagtid begynte å stabilisere seg, men leggetidspunkt har variert litt med når siste lur har blitt, har sjelden vært våken lenge på natta/kvelden, men alltid våkna tidlig, i lange perioder mellom 5 og 6. Vi prøvde lenge å få lagt han en time seinere for at han skulle våkne mellom 6 og 7 heller, men det gikk ikke før klokka ble stilt.

Hvis han våkner for dagen kl 11 er det jo ikke så rart om han ikke er klar for å ta kvelden 1930. Hvis du vet ca hvor mange timer han pleier å sove i døgnet, og hvor lenge han sover på dagtid, ville jeg prøvd å ta utgangspunkt i det for å finne ut når han kan ta kvelden for å legge seg tidlig, men regner med han må stå opp mye tidligere da. Det kan jo være at det kan være lurt å droppe en lur hvis han trenger en lang våkenperiode før han tar kvelden? Andre ting som hjelper på døgnrytmen er å være ute i dagslys, spesielt soloppgang og solnedgang (litt tricky på vinteren her i landet), og å ha måltid til faste tider hvis han spiser litt fast føde. Har inntrykket av at mange synes det er lettest å skyve på tidspunktet på første lur, og så skyve litt på alle lurene deretter. Første lur kan også være fin å øve på andre måter å sovne på. Hvis han sover mange timer på dagtid kan det jo hende at det kan fungere å korte ned litt på lurene på dagen.

Back
Topp