Spørsmål til dere som har bygd lekestue.....

Lilla Gumman

Forumet er livet
Septembermødre <3
Septemberlykke 2016
Vi vurderer å sette opp lekestue i hagen. Har sett litt på slike ferdige byggesett, men synes kvaliteten virker noe tvilsom, så har begynt å tenke tanken på å bygge selv fra bunnen av, da samboer har tilgang på egensaget material på hjemgården. Vi ser ikke for oss et stort isolert hus, men ei tradisjonell lekestue som de kan bruke når de leker ute.

Dere som har bygd selv: Hvordan gjorde dere det med vinduer?? Går det å få tak i? Lage selv med plastglass? Hvor vanskelig er i så fall det? Andre gode råd?????

Tar også gjerne imot tips om noen av dere som har valgt byggesettvarianten har tips om noen som holder bra kvalitet og helst ikke koster en formue i samme slengen.... :-p (Joda, jeg vil ha i både pose og sekk... ;))

Kanskje bruke plexiglass til vinduer, det knuser jo ikke. :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Mine fosterforeldre fikk bygget et lite hus med ordentlige planker av en snekker i familien for 30 år siden. Forutenom at gulvet måtte byttes etter 15-20 år så fungerer det bra. Hadde ordentlig vindu med glass så fikk satt inn nytt glass da gulvet ble byttet. Er ikke isolert, men holder bra på tempen.(så vidt e veit) Taket er lagt med ordentlig takplater. Det viktigste er jo selvsagt at taket er tett og ytterveggene. Ellers greit at gulvet(huset) er satt på påler/grunnmuren er tett. Vår står på påler så blir ikke fuktig av mye snø mot veggene.

Mine fosterforeldre fikk bygget et lite hus med ordentlige planker av en snekker i familien for 30 år siden. Forutenom at gulvet måtte byttes etter 15-20 år så fungerer det bra. Hadde ordentlig vindu med glass så fikk satt inn nytt glass da gulvet ble byttet. Er ikke isolert, men holder bra på tempen.(så vidt e veit) Taket er lagt med ordentlig takplater. Det viktigste er jo selvsagt at taket er tett og ytterveggene. Ellers greit at gulvet(huset) er satt på påler/grunnmuren er tett. Vår står på påler så blir ikke fuktig av mye snø mot veggene.
Ja, lekehuset på hjemgården til samboeren min har stått i 30 år og junior elsker å få låne det, så litt derfor jeg tneker at det er greit å bygge selv. :-) Vi bygde uthus selv i fjor, så tenker vi burde klare ei lekehytte også....... ;)

Har ikke bygget selv så du er vel kanskje ikke interessert i svaret mitt, men tenkte bare å si at kvaliteten på ferdighusene varierer veldig fra sted til sted. Svigermor kjøpte et fra plantasjen for et par år siden som rett og slett ikke er verdt halvparten av det hun gav, mens vi kjøpte et fra maxbo også for et par år siden og som vi er veldig fornøyde med! Solid og fint, malte det selvfølgelig med kvalitetsmaling, og la shingeltak over takpappen som fulgte med. Muligens det som har gjort at det er så fint og robust, men har inntrykk av at selve huset har god kvalitet altså ;)

Har ikke bygget selv så du er vel kanskje ikke interessert i svaret mitt, men tenkte bare å si at kvaliteten på ferdighusene varierer veldig fra sted til sted. Svigermor kjøpte et fra plantasjen for et par år siden som rett og slett ikke er verdt halvparten av det hun gav, mens vi kjøpte et fra maxbo også for et par år siden og som vi er veldig fornøyde med! Solid og fint, malte det selvfølgelig med kvalitetsmaling, og la shingeltak over takpappen som fulgte med. Muligens det som har gjort at det er så fint og robust, men har inntrykk av at selve huset har god kvalitet altså ;)

Absolutt interessert i slike svar også! :-) Så tusen takk! Vi har igjen shingel fra vi bygde uthuset, så blir uansett shingel på taket her også og skal beises for å stå i stil med huset..... Det er et must! Hehe.....

Back
Topp