Spørsmål til dere som bruker NAN :)

Kråkebolla

Med en liten kråkebolle i ovnen
Hei alle sammen :)

Nå er det lenge siden jeg har vært her inne, håpe alt står bra til med alle sammen?!

Vesle jenta vår må nå få tillegg til ammingen, da hun ikke legger på seg som hun skal. Så da har jeg noen spørsmål til dere som bruker NAN:

- Kan man lage opp flasker for hele dagen på morgenen og varme disse i vannbad/mikro når de skal spises, hvis de står i kjøleskap?

- Kan man tilberede flaske med NAN hjemme, og ta med i stellebaggen? Hvor lenge kan det evt være i romtemp?? Eller må vann kokes og dette må tilberedes rett før hun skal spise?

- Hvis det er sånn at NAN må tilberedes rett før mating, og ikke kan lagres, er det noen som har litt tips på hvordan dere gjør det når dere er på farta? :-)

J har brukt mme hele veien...har aldri laget opp på forhånd men lager der og da...finnes beholder hvor du måler opp riktig mengde pulver og tar m...j bruker termos med kokt vann, har på forhånd avkjølt d til nesten riktig temperatur....går også ann å ha avkjølt kokt vann og blande m d varme...:) for oss funker d veldig greit, bare blander flaske lett der og da...aldri sett på d som noe problem:)

Jeg har gitt mme til alle måltider pga jeg har mistet melka. Det går kjempe bra med vesla.

Jeg har hørt at det ikke er bra å lage ferdig og så varme opp. Har alltid ferdig kokt vann i vannkokeren.

Hvis jeg skal ut og vet at hun skal ha mat innen de neste 2 timene, så lager jeg en flaske ferdig og putter den i stellebagen. Og hvis det er en lengre tur så fyller jeg flasker til 180ml og har 6 skjeer mme i små porsjons bokser. Og så har jeg kokt vann på termos. Går kjempe fint å lage en flaske på tur ☺

Sent from my LG-D802 using BV Forum mobile app

J har brukt mme hele veien...har aldri laget opp på forhånd men lager der og da...finnes beholder hvor du måler opp riktig mengde pulver og tar m...j bruker termos med kokt vann, har på forhånd avkjølt d til nesten riktig temperatur....går også ann å ha avkjølt kokt vann og blande m d varme...:) for oss funker d veldig greit, bare blander flaske lett der og da...aldri sett på d som noe problem:)
Kam vel bare kopiere denne :)

På nanen som er ferdiglaget står det på DK at den kan nytes kald. Vi ga henne den når vi var ute, bare som den var. Den var jo ikke kjøleskapskald, men romtemperert. Laget oss en regel om at den måtte drikkes innen 4 timer. Men lot den aldri stå i sol osv.

Det anbefales ikke å lage opp mme på forhånd, men jeg vet at også på barselavdeling gjør de det for et par-tre timer. Du kan altså lagre det MAX tre timer om nødvendig, men ofte er det like effektivt å lage for hver gang.

Vi har løst det slik:
Vi har vannkoker med termostat, som vi fyller og koker opp.
Når vi trenger mme, varmer vi vann til 40 grader og blander ut mme. Man kan også bruke mikroen til å varme opp vann som allerede er kokt. Konklusjonen er at alt vann som blir brukt i mme må være kokt på forhånd.

Vi koker også opp en kanne som vi har i kjøleskapet i tilfelle Viktor må ha mat NÅ, og vannet i vannkokeren blir for varmt.

Dersom jeg skal ut og vil ha med mme, koker jeg opp vannet til ca 50 grader og putter oppmålt mengde (120 ml for oss) i en termokopp (typ statoil e.l.) og så putter jeg riktig mengde pulver i tåteflaska.
.

Er dog veldig spent på hvordan vi skal løse det når vi skal fly om en måned, da det sies at man skal kunne smake på det man har med seg av mat...

Det anbefales ikke å lage opp mme på forhånd, men jeg vet at også på barselavdeling gjør de det for et par-tre timer. Du kan altså lagre det MAX tre timer om nødvendig, men ofte er det like effektivt å lage for hver gang.

Vi har løst det slik:
Vi har vannkoker med termostat, som vi fyller og koker opp.
Når vi trenger mme, varmer vi vann til 40 grader og blander ut mme. Man kan også bruke mikroen til å varme opp vann som allerede er kokt. Konklusjonen er at alt vann som blir brukt i mme må være kokt på forhånd.

Vi koker også opp en kanne som vi har i kjøleskapet i tilfelle Viktor må ha mat NÅ, og vannet i vannkokeren blir for varmt.

Dersom jeg skal ut og vil ha med mme, koker jeg opp vannet til ca 50 grader og putter oppmålt mengde (120 ml for oss) i en termokopp (typ statoil e.l.) og så putter jeg riktig mengde pulver i tåteflaska.
.

Er dog veldig spent på hvordan vi skal løse det når vi skal fly om en måned, da det sies at man skal kunne smake på det man har med seg av mat...

Jeg har sjekket ut dette tidligere da vi planla sydentur i juli.
Her er svaret jeg fikk:

Når man reiser med baby/barn blir bedt om å smake på hver eneste beholder av babymaten, dette er nå normen. Dette kan forringe holdbarheten, og det er derfor viktig at det gjøres riktig .

Fra en flaske med pumpet morsmelk kan melken dryppes på håndbaken uten å berøre hånden, dette forandrer ikke holdbarheten til melken. Må man drikke direkte fra flasken reduseres holdbarheten til mindre enn 4 timer. Dypfryst morsmelk på tur kan bli vanskelig om den ikke har begynt å smelte ved sikkerhetssjekken.

Jeg måtte smake på pulveret da vi reiste med flaskebaby. Smakte ikke akkurat godt :-P

Sent from my LG-D855 using BV Forum mobile app

Jeg har sjekket ut dette tidligere da vi planla sydentur i juli.
Her er svaret jeg fikk:

Når man reiser med baby/barn blir bedt om å smake på hver eneste beholder av babymaten, dette er nå normen. Dette kan forringe holdbarheten, og det er derfor viktig at det gjøres riktig .

Fra en flaske med pumpet morsmelk kan melken dryppes på håndbaken uten å berøre hånden, dette forandrer ikke holdbarheten til melken. Må man drikke direkte fra flasken reduseres holdbarheten til mindre enn 4 timer. Dypfryst morsmelk på tur kan bli vanskelig om den ikke har begynt å smelte ved sikkerhetssjekken.
Har lest alle de der, men det ser fremdeles ingenting om erstatning. Her er det svært liten sjanse for at det er nok melk til å ha med pumpet....

Man kan visst ha med de ferdigpakkene, men hvordan skal man få varmet de riktig da? Tror ikke kabinpersonalet gidder å bruke tid på 10 og 10 sek i mikroen, om de har det.

Det var de
Har lest alle de der, men det ser fremdeles ingenting om erstatning. Her er det svært liten sjanse for at det er nok melk til å ha med pumpet....

Man kan visst ha med de ferdigpakkene, men hvordan skal man få varmet de riktig da? Tror ikke kabinpersonalet gidder å bruke tid på 10 og 10 sek i mikroen, om de har det.
Det var den mailen jeg fikk fra Thomas cook hvertfall.

Er det erstatning, må det smakes på også selvfølgelig.

Trodde de hadde fått et apparat på flyplassen som "ser" om den flytende væska er "farlig" eller ikke. Har reist mange ganger med flytende væsker til baby/barn. Kun måtte smake på det to ganger. Og sist tok de alle flaskene med og testet dem i denne nye maskinen. Og vi flyr ikke ut fra Gardermoen for å si det slik.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Trodde de hadde fått et apparat på flyplassen som "ser" om den flytende væska er "farlig" eller ikke. Har reist mange ganger med flytende væsker til baby/barn. Kun måtte smake på det to ganger. Og sist tok de alle flaskene med og testet dem i denne nye maskinen. Og vi flyr ikke ut fra Gardermoen for å si det slik.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
Dette har jeg ikke hørt om før- men det er jo bra da:)

Personlig ser jeg ikke noe problem i å smake på mitt ferdig oppkokte vann og på pulveret i nan pakken/ evt en smak på morsmelken hvis jeg skal ut å fly.

Skulle klart å lukket alle smaksansene mine i akkurat det øyeblikket der:)

Dette har jeg ikke hørt om før- men det er jo bra da:)

Personlig ser jeg ikke noe problem i å smake på mitt ferdig oppkokte vann og på pulveret i nan pakken/ evt en smak på morsmelken hvis jeg skal ut å fly.

Skulle klart å lukket alle smaksansene mine i akkurat det øyeblikket der:)
Ikke jeg heller, men trodde poenget var at det måtte være utblandet. Hvis ikke er det jo null stress...bortsett fra stålkoppen da. ..

Ikke jeg heller, men trodde poenget var at det måtte være utblandet. Hvis ikke er det jo null stress...bortsett fra stålkoppen da. ..
Tror ikke det må være utblandet. (?)
Men er ikke sikker altså.
Hør med flyselskapet : )

Planen vår var å ha med to måltider på flyet og resten skulle ligge i kofferten.

Back
Topp