spørsmål..soverutiner og mating..

November girl

Andre møte med forumet
Hei

Lurer på hvordan dere andre har det med soverutiner og mating. Dag/natt

Hva tid pleier dere å legge den lille? og har din begynt å sove gjennom hele natten?

Og hvor ofte spiser de nå??

Hu mi sover veldig lite på dagen..skal liksom ha med seg alt som skjer(er veldig koselig det)

Har det enda litt vanskelig å få inn den skikkelige soverutinen..men hu er gjerne litt iten til å ha skikkelige rutiner enda.

Hun har begynnt å sove over noen måltider.. spesielt om natten. Er bare jeg som våkner da og må bort å se om alt er ok med henne.. men hun ligger der å snorker i vei.
 
Her er der smålig komt litt rutiner :) Han sover endel på dagen, men ikke mye om ettermiddag/kvelden.. Legger seg når jeg legger meg på kveldene, men sovner somregel i 21 tiden på fange mitt.. Kveldene er alltid kosetid hos oss :)

Så får han siste måltid i 22-23 tiden, sover til 05-05.30 får mat, sover til 07-08 får mat åsså står vi opp 10 ish :p Så sovner han igjen 11 å såver til 2-3 :p Så jeg er kjempe utskjemt :p
Tihi<3
 
Null rutiner på plass her.. Kolikken som styrer på ennå. Men han har blitt veldig flink å sove på nettene da! Våkner bare (som regel) for mat etter 3-4 timer. Sover en del på foremiddagene, og er mye våken på ettermiddag/kveld. Legger han (og meg) når han er ferdig med skrikinga og sovner iløpet av kvelden/natta.. Har en storebror i hus også, som vi må ta hensyn til, og prøve å unngå å vekke..
 
Jeg skulle ønske jeg kunne si at lillegutt sov natten gjennom.. Men det gjør han altså ikke. Han ønsker å stå opp kl 05 på en dårlig dag og kl 07-08 på en bra dag. Vi har 50/50 av gode og dårlige dager i løpet av en uke. Han sovner av seg selv i 19-tiden nesten hver dag, og sover til 00-01 for første matbit. Deretter spiser han hver 2-2,5 time natten gjennom.

Han er heldigvis flink og sover i egen seng på natten - det er det jeg ønsker :)

Dagtid derimot, der er det ikke søvn. Han kan være våken fra han står opp om morgen til kvelden kommer. Ingenting fungerer, han kan duppe av på biltur eller trilletur, men aldri mer enn 30 min. Det har vært slik siden han var en uke gammel. Det har vært fryktelig slitsomt med en liten en som ikke ville hvile og bare være i armene, men jeg har neeeeesten blitt vant til det nå. Både barnelegen og hs mener at han med stor sannsynlighet vil begynne å sove på dagtid fra tre måneders alder... *håper*

Oppsummert så har ikke vi innført noen rutiner, men vi følger rytmen hans foreløpig og tilpasser leggerutinen i forhold til når han er trøtt :) Skal prøve oss på tydeligere rutiner etterhvert!
 
Jeg føler vi er kommet inn i en fin rytme nå.
Jeg legger henne mellom 20-21, det kommer alltid litt an på om hun vil ha mye mat på kveldene eller ei.
Hun sovner som regel ganske raskt da.
Så er det opp en gang mellom 04-05 (noen ganger helt til 06), da vil hun ha mat.
Så sover hun 3-4 timer til neste måltid.
Da står vi opp, så går det ganske nøyaktig 3 timer mellom hvert måltid.
I 12-13 tiden pleier jeg å trille tur, og da kan hun sove mellom 2-4 timer :)
Hun er veldig mye våken på dagtid, sovner ikke andre steder enn i bilsetet eller i vogna. Så hvis jeg er ute på farten hele dagen, og hun ikke har fått nok søvn, blir hun veeeeldig trøtt og grinete på ettermiddag/kvelden.
Så er det leggetid. Skal prøve å begynne å legge henne tidligere, så får vi litt mer kveld :)
 
Her legger vi lille gutt omtrent samtidig med oss, han sover godt i senga si men det er vanskelig å få han til å sovne dersom vi ikke legger oss. Han sover i minst 5 timer sammenhengende, gjort det siden han var 2 uker ca. Noen netter sover han opptil 9 timer sammenhengende. Jeg får ikke sove så mye da jeg ofte våkner av at han kaver eller kjefter i søvne. Han våkner ikke bare lager mye lyd i søvne. På dagtid varierer det ekstremt hvor mye han sover. Noen dager sover han max 15 min sammenheng på meg og maks 1 1/2 time i løpet av dagen. Andre dager sover han 3-4 lurer på opptil 1 time. Siden natta er så grei stresser jeg ikke med å legge han noe tidligere.
 
Her legger snella seg sammen med oss i 23 tida. Hun sover da 3-4 timer før det er mat, slik går det gjennom natten og vi står opp i 8-10 tiden. Hun sover en gang på formiddagen (ca 1time) så er hun våken en stund vi leker, trener på mageleie og hun spiser igjen før hun sovner i ett tiden. Da sover hun som regel i minst tre timer!! :)
På ettermiddagen er det leking og kosing...hun sover som regel 2x1 time frem til kl er 23. Vi steller/ bader henne i 20 tiden...
Sånn ca er dagen her, men med slingring....... ;)
 
Har tidligere lagt henne 7-8, men nå har det blitt rundt ni.
Sover da til mellom 5 og 6, får mat og sover et par timer til før ny mat.
Da står vi opp, eller vi ligger og koser , leker, prater i senga, og da sover vi gjerne en økt til før vi står opp...
Dagene går i ett enda med mat, lek og soving. Ammer ca 2.hver time på dagtid, og hun har 4-5 soveøkter i løpet av dagen.
Rytmen avhenger av innholdet i dagen, og her er ikke dagene like. Barselgruppe en dag, babysang en dag, besøk, dager med ærend og handel, dager med lange trilleturer, dager vi bare er hjemme...
 
Ok,godt å få svar fra dere :) Har følt jeg legger henne alt for seint..eller at hun spiser for mye/lite..sover for lite. Men det høres ut som jeg er ganke lunde likt med dere en plass mitt i mellom..hehe :)
 
Har god rytme på døgnet nå syns jeg, men ting skjer ikke til samme klokkeslett enda da. Han er våken ca 1,5 time og sover to-tre timer i mellom. Spiser ca 6-7 måltider i døgnet. Varierer fra 20-2230 når han legges for natta, etter som når siste duppen er. Sover ikke gjennom natta enda, men etter vi begynte med delamming ble det først flere nattmåltider, og i natt hadde vi bare ett :)
 
Har fått inn rutiner ja. Lillemann sover fra ca. kl. 22 til 5 eller 6 om morran uten å spise. Kjempedeilig. Så får han mat og så koser vi og det kan hende han sovner igjen. Resten av dagen er han mye våken og det er litt forskjell hver dag når og hvor mat han skal ha.
 
Så godt å se at det er mye forskjeller.:)
Her har vi ikke fått inn noen rutiner ennå. Alt kommer ann på dagen. Hun har dager der hun kan ha lange dupper på dagen og sove godt om natta. Mens andre dager sover hun nesten ingenting, og spiser nesten hver time gjennom natta. Men jeg stresser ikke med det ennå. Jeg følger hennes rytme. Så får vi begynne å få inn litt rutine om en mnd tid tenker jeg:)
 
Vi har igrunn fått ganske fin sove/spise rutine den siste tiden. Hun begynte å sove hele natten i jula og etter det, så har bare mer og mer falt på plass egentlig.
Vi står opp mellom 06.30 og 07.00 på hverdagene, da er det mat, også holder jeg henne våken litt så vi får levert storesøster på skolen. I helgene legger vi oss til å sove igjen med en gang hun har spist og fått ny bleie - sover som regel to/tre timer til da.
Når vi kommer hjem (ca kl 08.00), sover hun videre til 10/11 (eller jeg legger henne i vogna også går vi sammen med storesøster til skolen,og tar en tur innom treningssenteret. Da sover hun som regel til jeg er ferdig å trene). Så er det mat igjen.
Så kan hun godt være våken en time/halvannen, før hun tar en liten dupp igjen på kanskje 30-45 minutter (mat ca hver 3. time, noen ganger 2,5t).
Sånn fortsetter det et par ganger frem til klokken 18/18.30, da spiser hun igjen, sover et par timer, våken en times tid, mat rundt kl 21. Da tar vi kveldsstellet, og hun er i seng en gang mellom 21 og 22 og sover natten igjennom :)
 
Back
Topp