Spørsmål rundt sykemelding

tlb2

Betatt av forumet
Hei dere :)
Jeg sliter med svimmelhet og kvalme om dagen, det er litt av og på gjennom dagen, men kommer etter bare små anstrengelser.. Jeg lurer på om jeg skal sykemelde meg for en periode, jobber i hjemmesykepleien, og kjenner at det er spesielt tungt pga stresset knyttet til jobben, i tillegg til en del tunge løft. Men jeg synes det er skikkelig kjipt å være borte fra jobb :\ i tillegg aner jeg ikke hva jeg skal si til sjefen? Dere som er sykmeldt, hva gav dere som grunn? Også lurer jeg på om man forteller at man ønsker sykmelding når man ringer legekontoret, eller spør jeg om å få en time bare, også spør jeg legen når jeg kommer dit? Grønn på dette, og hater virkelig sånn her :( :p

Hadde oppgitt "svangerskapsplager som gjør jobb ekstremt vanskelig" som grunn om jeg ringte legen min for noe sånt.

Og du trenger ikke si noe om hvorfor du er sykemeldt til sjef, men kan være lurt I forhold til tilrettelegging av jobben.

Er på tanken selv. Jobber på treningssenter, så blir mye løfting, vasking, rydding og ting som skjer. Blir dårligere selv av stress og anstrengelser.

Man kan ta gradert, slik at man jobber 50% for eksempel. Dersom arbeidsgiver også vet at du er gravid har de plikt ifølge loven til å tilrettelegge så du slipper unødig belastning :)

Jeg sa at jeg slet med søvn. Ved den første sykemeldingen gjorde jeg det også..

Jeg ville bestilt en time og oppgitt gravid med kvalme eller noe sånt som grunn. Så er legen litt forberedt. Da finner dere sammen den løsningen som er best. Tung jobb du har og da er det ikke greit å være kvalm og svimmel. Opp til deg selv om du vil fortelle sjefen grunnen eller ikke. Ingen krav om det. I mitt forrige svangerskap sa jeg grunnen når jeg ble sykemeldt i uke 7. For meg føltes det rett fordi jeg da fikk forståelse og de fikk planlagt litt tilrettelegging etterhvert. Med er er ingen krav om det. Lykke til!

Jeg har lurt på det samme selv. Er usannsynlig trøtt og slapp. Tenker å ringe legekontoret i morgen og spørre når jeg bør til legetime, og så ta det opp da. Er 8 uker i morgen.

Back
Topp