Spørsmål rundt MME

Mymelen

Gift med forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Junilykke 2022
Jeg delammer, ammingen er litt for kos. Så hovedmåltidene er hipp. I dag har han vært på og av våken, sluket flasker, henger på puppen, og han som vanligvis gulper MYE har ikke gulpa noe i dag tross mye mer mat enn vanlig.

Hvordan ser økedøgn for flaskebarn ut?
Han skal jo øke mengden nå i følge anvisning på pakken (1 mnd).

Flere som delammer eller kun gir mme? :)
 
Minner om hvordan det er for meg. Delammer for å kontrollere vektøkning, noen dager henger hun på puppen i flere timer og har et kort opphold på 1-2 timer før hun henger på igjen. Så kan det variere om hun tar flasken, noen ganger vil hun ikke ha, men 5 min senere tar hun i mot allikevel. Jobber nå med sakte flaskemating da jeg mistenker at hun ble forvirret rundt sult og metthetsfølelse etter at hun ble loddrett flaskematet på barsel. Har kjent noen økedager, vanskelig å vite om hun får nok noen ganger så tilbyr ofte mme etter amming. 50% av gangene sovner hun godt ved puppen. Har fått beskjed om å vekke og holde våken og til og med fått beskjed av barsel og helsestasjon å stappe flasketuten i munnen hennes å helle, som førstegangs så prøvde vi det men hun kveles og svelger i vranga. Magefølelsen var ikke god når vi blir bedt om dette så her tar vi det rolig og bruker heller 1 time på mat, med noen gode pauser på bryst for å få ut luft og for å gi rom. Hun går jo opp i vekt. :happy:
 
Vi har gått mer systematisk til verks, fikk jo en tabell på sylehuset med utrekning på hvor mye de skulle ha til hvert måltid. Så vi har laget excel ark med klokkeslett og om de får brystmelk eller mme og fører opp til hvert måltid. På den måten hadde vi oversikt over døgndosen, nå lar vi de styre maten selv da. Litt skummelt siden de er usynkronisert og de drikker jo melk selvom det er fullt og da får vi skikkelig med gulping :bag:
Men de har jo gått opp i vekt, blir spennende å se hvor mye når vi får besøk fra helsestasjonen i dag o_O
 
Han her er ganske systematisk altså, nesten på klokka. Han har ca 4 timer mellom flaskene og noe lenger på kveld/natt. Men er
05-06
10
14
18
22
01
Nå har han gått opp til 135 ml og sluker hele flaska uten å gulpe, noen ganger trenger han pupp for å bli helt fornøyd, men er ikke mange dråpene jeg tror han får i seg der. Så tror den dagen var er slags økedøgn.
 
Har ikke noe med økedøgn å gjøre, men handler om mme så skriver her. Produserer ikke nok melk selv, så må gi mme i tillegg og helst pumpe flere ganger om dagen. Jeg syns det er ganske krevende for halve døgnet går med til amming, pumping, blanding, vasking og koking, særlig når mannen er tilbake i jobb.
Er det verdt å investere i sterilisator og en maskin som lager ferdig mme blanding for deg? Eller blir man vant med all denne vaskinga, kokinga og blandinga? Er redd for å blande feil, eller at det er for varmt/kaldt.. og for at ting ikke er rent nok.
 
Har ikke noe med økedøgn å gjøre, men handler om mme så skriver her. Produserer ikke nok melk selv, så må gi mme i tillegg og helst pumpe flere ganger om dagen. Jeg syns det er ganske krevende for halve døgnet går med til amming, pumping, blanding, vasking og koking, særlig når mannen er tilbake i jobb.
Er det verdt å investere i sterilisator og en maskin som lager ferdig mme blanding for deg? Eller blir man vant med all denne vaskinga, kokinga og blandinga? Er redd for å blande feil, eller at det er for varmt/kaldt.. og for at ting ikke er rent nok.
Har ikke hatt flaskebarn selv, men to nære venninner har det, og svaret er definitivt JA. En investering i egen mental helse, nesten. Hun ene som har microbølgeovn har klart seg fint med den, men hun som ikke hadde det gikk for sterilisator også. Kjør, sier jeg! :thumright
 
Har ikke noe med økedøgn å gjøre, men handler om mme så skriver her. Produserer ikke nok melk selv, så må gi mme i tillegg og helst pumpe flere ganger om dagen. Jeg syns det er ganske krevende for halve døgnet går med til amming, pumping, blanding, vasking og koking, særlig når mannen er tilbake i jobb.
Er det verdt å investere i sterilisator og en maskin som lager ferdig mme blanding for deg? Eller blir man vant med all denne vaskinga, kokinga og blandinga? Er redd for å blande feil, eller at det er for varmt/kaldt.. og for at ting ikke er rent nok.
Sniker fra juli.
Her var forrige flaskebarn. Svaret er definitivt JA!
Sterilisator er gull. Da slipper du å tenke på tørrkoking etc. Jeg hadde også babybrezza. Var veldig fornøyd med den.

Alternativt kan du finne forholdet mellom riktig mengde kokt, avkjølt vann (som du heller på tåteflaske) + kokt varmt vann (som du har på egen termos). Nå husker jeg ikke blandingsforholdet helt da det er lenge siden sist, men eksempelvis 80ml kokt avkjølt vann + 40ml kokt varmt vann = passe temperatur (om du skjønner). Her lå du bare prøve deg fram ut i fra ønsket temperatur og mengde ferdig blandet mme. Pulveret har du ferdig oppmålt i dosett.
Denne metoden er også utrolig rask å tilberede, og super å ha på farten :happy:
 
Ja husker økedøgnene på storebror som fikk flaske. Men da han bare fikk mme og ikke mm sluttet også økedøgnene :) Så var bare de første 3 månedene vi kunne ha noen sånne dager, etter det merket vi raskt at han trengte mer. Regelen er at det alltid skal være litt igjen i flasken når barnet er mett/ferdig og fornøyd, da får den nok.
 
Har ikke noe med økedøgn å gjøre, men handler om mme så skriver her. Produserer ikke nok melk selv, så må gi mme i tillegg og helst pumpe flere ganger om dagen. Jeg syns det er ganske krevende for halve døgnet går med til amming, pumping, blanding, vasking og koking, særlig når mannen er tilbake i jobb.
Er det verdt å investere i sterilisator og en maskin som lager ferdig mme blanding for deg? Eller blir man vant med all denne vaskinga, kokinga og blandinga? Er redd for å blande feil, eller at det er for varmt/kaldt.. og for at ting ikke er rent nok.
Slitsom tid, virkelig :dead: Jeg føler ikke at man MÅ ha en maskin som blander, men det kan absolutt gjøre hverdagen enklere, kan funke like greit med en vannkoker som koker til ulike temperaturer. En steriliseringsmaskin er gull verdt og ikke et kjøp man kommer til å angre på!
 
Har ikke hatt flaskebarn selv, men to nære venninner har det, og svaret er definitivt JA. En investering i egen mental helse, nesten. Hun ene som har microbølgeovn har klart seg fint med den, men hun som ikke hadde det gikk for sterilisator også. Kjør, sier jeg! :thumright
Slitsom tid, virkelig :dead: Jeg føler ikke at man MÅ ha en maskin som blander, men det kan absolutt gjøre hverdagen enklere, kan funke like greit med en vannkoker som koker til ulike temperaturer. En steriliseringsmaskin er gull verdt og ikke et kjøp man kommer til å angre på!
Sniker fra juli.
Her var forrige flaskebarn. Svaret er definitivt JA!
Sterilisator er gull. Da slipper du å tenke på tørrkoking etc. Jeg hadde også babybrezza. Var veldig fornøyd med den.

Alternativt kan du finne forholdet mellom riktig mengde kokt, avkjølt vann (som du heller på tåteflaske) + kokt varmt vann (som du har på egen termos). Nå husker jeg ikke blandingsforholdet helt da det er lenge siden sist, men eksempelvis 80ml kokt avkjølt vann + 40ml kokt varmt vann = passe temperatur (om du skjønner). Her lå du bare prøve deg fram ut i fra ønsket temperatur og mengde ferdig blandet mme. Pulveret har du ferdig oppmålt i dosett.
Denne metoden er også utrolig rask å tilberede, og super å ha på farten :happy:

Takk for gode svar! Har bestilt sterilisator :happy:
 
Har ikke noe med økedøgn å gjøre, men handler om mme så skriver her. Produserer ikke nok melk selv, så må gi mme i tillegg og helst pumpe flere ganger om dagen. Jeg syns det er ganske krevende for halve døgnet går med til amming, pumping, blanding, vasking og koking, særlig når mannen er tilbake i jobb.
Er det verdt å investere i sterilisator og en maskin som lager ferdig mme blanding for deg? Eller blir man vant med all denne vaskinga, kokinga og blandinga? Er redd for å blande feil, eller at det er for varmt/kaldt.. og for at ting ikke er rent nok.
Gjorde om tråden slik at det er spørsmål rundt mme :)

Her har vi holdt på med flaske i 5 uker, vi kjøpte først vannkoker som vi kan bestemme temperatur på, så da kokte vi opp vann og så varmet det opp til 70 grader når han skulle ha flaske. Da hadde jeg en flaske med kokt kaldt vann i kjøleskapet. Så da blandet jeg f.els 20 ml vann med 4 skjeer 70 grader og fylte opp resten med kaldt vann til 135 ml. (Dette gjør jeg fortsatt når vi er ute av huset, så vannkokeren brukes flittig enda :) )

Pulveret skal blandes i 70 grader, men skal være kokt først, derfor anbefales ikke babybrezza maskinen, så vi kjøpte tommee tippee maskinen. Det funket med vannkokeren, men jeg (og lillebror) syntes det gikk litt for tregt på natten. Eneste ulempen der er at du må blande pulveret selv, noen ganger kan det faktisk være vanskelig å telle til 5 :hilarious: så da har jeg det i en sånn pulverdispenser som jeg har på tur. Prøvde å tilberede pulver rett i flaska før jeg la meg, men det klumpa seg.

Har du Micro så kan mam flaskene faktisk steriliseres alene i den, veldig smart. Jeg koker fortsatt, synes ikke det tar lang tid. Vi har 5 flasker og hovedmåltidene hans er flaske.

Det er en Facebook-side for flaskebarn, anbefaler den!! ‘Flaskebarna Norge’
 
Gjorde om tråden slik at det er spørsmål rundt mme :)

Her har vi holdt på med flaske i 5 uker, vi kjøpte først vannkoker som vi kan bestemme temperatur på, så da kokte vi opp vann og så varmet det opp til 70 grader når han skulle ha flaske. Da hadde jeg en flaske med kokt kaldt vann i kjøleskapet. Så da blandet jeg f.els 20 ml vann med 4 skjeer 70 grader og fylte opp resten med kaldt vann til 135 ml. (Dette gjør jeg fortsatt når vi er ute av huset, så vannkokeren brukes flittig enda :) )

Pulveret skal blandes i 70 grader, men skal være kokt først, derfor anbefales ikke babybrezza maskinen, så vi kjøpte tommee tippee maskinen. Det funket med vannkokeren, men jeg (og lillebror) syntes det gikk litt for tregt på natten. Eneste ulempen der er at du må blande pulveret selv, noen ganger kan det faktisk være vanskelig å telle til 5 :hilarious: så da har jeg det i en sånn pulverdispenser som jeg har på tur. Prøvde å tilberede pulver rett i flaska før jeg la meg, men det klumpa seg.

Har du Micro så kan mam flaskene faktisk steriliseres alene i den, veldig smart. Jeg koker fortsatt, synes ikke det tar lang tid. Vi har 5 flasker og hovedmåltidene hans er flaske.

Det er en Facebook-side for flaskebarn, anbefaler den!! ‘Flaskebarna Norge’
Var ikke meninga å kuppe tråden, men takk for god melding! :happy:
Jeg leste at pulveret skal blandes i 70 grader, så la bort tanken om babybrezza og syns det funker fint nok med vannkoker. Trodde man måtte koke vann i kjele så og så lenge hver gang. :hilarious: Lillemor skal tilbys 40ml mme etter jeg har ammet, siden hun ikke la nok på seg i starten og min melkeproduksjon ikke er på topp. Virker som det går seg litt til nå, men uansett hvordan det går med amminga fremover så er det viktigste at hun legger på seg og har det bra.

Pumpinga jeg måtte drive med 8 ganger i døgnet noen dager tok nesten knekken på hodet mitt, så nå gjøres det bare 2-3 ganger om dagen. Så med innkjøp av flere flasker og mindre pumping på meg, så går ikke dagen bare ut på amming, flasking, vasking og koking.

Takk for tips om side på Facebook!
 
Var ikke meninga å kuppe tråden, men takk for god melding! :happy:
Jeg leste at pulveret skal blandes i 70 grader, så la bort tanken om babybrezza og syns det funker fint nok med vannkoker. Trodde man måtte koke vann i kjele så og så lenge hver gang. :hilarious: Lillemor skal tilbys 40ml mme etter jeg har ammet, siden hun ikke la nok på seg i starten og min melkeproduksjon ikke er på topp. Virker som det går seg litt til nå, men uansett hvordan det går med amminga fremover så er det viktigste at hun legger på seg og har det bra.

Pumpinga jeg måtte drive med 8 ganger i døgnet noen dager tok nesten knekken på hodet mitt, så nå gjøres det bare 2-3 ganger om dagen. Så med innkjøp av flere flasker og mindre pumping på meg, så går ikke dagen bare ut på amming, flasking, vasking og koking.

Takk for tips om side på Facebook!
Det er jo kjempe bra jobba!! :gen014 Høres ut som mer enn en fulltidsjobb!
 
Back
Topp