Spørsmål rundt lykkepiller,amming og slikt.

Renate_85

Glad i forumet
.
 
Hei. Jeg har brukt antidepressiva periodevis i flere år. De har hjulpet meg slik at når jeg har hatt tunge perioder så har jeg greid å komme meg ut av de, slik at jeg får mer overskudd til å nøste opp i det som plager meg.

Jeg brukte citalopram under svangerskapet og mens jeg ammen. Merket ingen bivirkninger på lille frøkna mi:). Det jeg fikk beskjed om på sykehuset var at det er minimale mengder av medisinen som går over i morsmelken, og når mor var deprimert hadde de ingen betenkligheter med å benytte seg av medisiner.

Håper det ordner seg for deg.
 
Hei, trist å høre at du har det vanskelig.

Når det kommer til medikamenter så er det ikke et nederlag å skulle begynne med. Jeg går selv på Cipralex. Men dette er jo tabletter du trenger å gå fast på over en lenger periode for at du skal ha fullt utbytte av dem. De gis heller ikke til noen med mild/middels deprisjon uten rimelig god grunn, da er terapi et mye bedre verktøy. For at Cipralex (eller lignende preparater) skal gi deg mer en et midlertidig løft er det ofte greit å kombinere med terapi for så å seponere når man kommer til et punkt hvor man er sterkere. Da har man også noen å lene seg til som kan se hva som fungerer og ikke, samt lede deg når du selv har gått deg litt bort følelsesmessig.

Nå vet jeg at slike preparater ikke anbefales til gravide eller ammende. Såklart er det god grunn til det, men det kan vurderes i samråd med lege eller psykiater om det viser seg at det er mer nødvendig å få deg ut av deprisjon enn å holde deg medisinfri.
Alternativet er jo å begynne med MME, eller som sagt tidligere; prøve å løse vansklighetene med terapi alene.

Jeg håper du får den hjelpen og rettledningen du trenger fra fastlege, slik at du er trygg på å ta opp dette og få et profesjonelt svar på dette. Og jeg håper at det var noe av det jeg skrev som var til noen hjelp. Du må gjerne sende meg en pm om du skulle ville spørre om noe, eller kanskje bare få "snakket" litt :)
 
Back
Topp