Spørsmål om unnfangelse, tidsperspektiv, og hallo.

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hei heihallo!
Kjempekjempefersk potensielt kommende mamma her. Jeg er helt fullstendig uvitende hva gjelder barn, da jeg ikke har hatt graviditet eller baby i nær vennekrets eller familie - hverken når jeg var ung eller de siste årene. Jeg er 28 år, så det er kanskje godt gjort å ha holdt seg så isolert fra babyer? :)
Uansett, vi har hatt ønske om barn og blodprøve hos lege forrige uke viser at jeg i dag er pluss/minus 6 uker på veg.

Hvordan beregner man dette egentlig? Jeg har forstått at mange mødre husker når de hadde begynnelse på mensen sist, og at man dermed regner et svangerskap ca 2 uker lengre (40 uker iso. 38) og at det dermed "alltid stemmer" når man sier 6 uker nå. Det jeg derimot vet 100% sikkert, er at jeg ikke kan være mer enn 4 uker på veg, for mannen min jobber på havet og det dermed må være en jomfru Maria-fødsel om det skulle forekomme at jeg ble gravid før 15 September :) Hehe. Men hvordan ser egentlig barnet i magen ut da? Man ser jo bestandig disse oversiktene hvor en celle blir til en mini-baby, og at det rundt uke 5-6 ser ut som man har en liten reke i magen. Når jeg vet unnfangelsesdatoen +/-, har jeg da et 4-ukers foster i magen (ihht. disse tegningene) eller har jeg et 6-ukers foster? :) Håper noen forstår min forundring.

Ellers; hei hei hallo og hyggelig å lese andre i samme situasjon :) Det gir et slikt fin sammenhold når man er i samme situasjon. Håper det er rom for mange tåpelige spørsmål, jeg vet ikke en gang va OUL er for noe... :smiley-ashamed008 :greet008

Velkommen til oss!

Sjekk ut denne ang termin.

Man har eggløsning ca 2+0 I graviditeten og termin kan flyttes både på kontroller og ultralyder, de skal som hovedregel fastsette termin på oul som er ordinær ultralyd i uke 18-21ish.
Hvis du er veldig usikker på hvor langt på vei du er ville jeg bedt om tidlig ultralyd for å få sjekket dette.

Vil forresten tipse om å sjekke ut "våre viktigste tråder" som er festet øverst i juni2019-forumet vårt, kan være litt nyttige greier der! Jeg prøver å være flink og skrive inn der, tar gjerne innspill om det er noe som føles viktig!

Hei!

Gratulerer [emoji173]️

For det første kan ikke en blodprøve si noe om hvor langt på vei du er. Det er bare ultralyd som kan konstatere det helt sikkert.
Legen har nok målt hcg i blodet ditt, men hcg varierer veldig fra person til person så noen kan f. eks være i uke 6 med hcg som også er forenlig med uke 8 eller 9.

Hvis du er i uke 6 så betyr det at du er 5 fullgåtte uker pluss X-antall dager. Du er i din sjette svangerskapsuke, men har vært gravid i 5 hele uker pluss X-antall dager... Ved unnfangelse var du allerede 2+0 fordi man regner fra første blødningsdag av siste mens.

Hvis du vet unnfangelsesdatoen og den var 4 uker siden har du et 4 uker gammelt embryo i magen, men du er 6 uker gravid.

Håper det var oppklarende!

OUL= ordinær ultralyd mellom uke 18-20.

Gratulerer! :happy:

Selve unnfangelsen skjer jo ved eggløsning, men siden det er en del som ikke vet nøyaktig når eggløsning er, så er det lettere å beregne ut fra første dag siste mens, som da legger 2 uker på beregningen. Som da blir 6 uker for din del nå, selv om det ikke var da selve unnfangelsen skjedde.

OUL er ordinær ultralyd, lege eller jordmor skal henvise til den på første svangerskapskontroll og den pleier å være i uke 18-20. På OUL beregner de også endelig termindato, så denne kan bli justert litt fra hva en har regnet seg frem til fra før.

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar ;)

Hei!

Gratulerer [emoji173]️

For det første kan ikke en blodprøve si noe om hvor langt på vei du er. Det er bare ultralyd som kan konstatere det helt sikkert.
Legen har nok målt hcg i blodet ditt, men hcg varierer veldig fra person til person så noen kan f. eks være i uke 6 med hcg som også er forenlig med uke 8 eller 9.

Hvis du er i uke 6 så betyr det at du er 5 fullgåtte uker pluss X-antall dager. Du er i din sjette svangerskapsuke, men har vært gravid i 5 hele uker pluss X-antall dager... Ved unnfangelse var du allerede 2+0 fordi man regner fra første blødningsdag av siste mens.

Hvis du vet unnfangelsesdatoen og den var 4 uker siden har du et 4 uker gammelt embryo i magen, men du er 6 uker gravid.

Håper det var oppklarende!

OUL= ordinær ultralyd mellom uke 18-20.

Takk! Ja, det var kanskje noe klønete skrevet av meg. Jeg tok graviditetsprøve hjemme 2 dager etter forventet mens (sogar på ettermiddagstiss, for vi ville ikke vente til neste dag... :p ) - den var positiv. Deretter ble det blodprøve hos lege noen dager senere, og legen sa at jeg var gravid "omtrent slik som forventet ut fra dato på siste mens" som jeg oppgav ved blodprøve. Altså stemte kanskje hcg-nivået med antall uker jeg skal være ifht siste mens?

Unnfangelsen var nok ca 4,5 uker siden ja. Betyr det at jeg har et slikt embryo i magen?
https://www.babyverden.no/gravid/uke-for-uke/4-uker-2/
Men der står det jo også i teksten: "I begynnelsen av denne uken er embryoet to uker gammelt."
Altså er kanskje embryoet heller her?:
https://www.babyverden.no/gravid/uke-for-uke/6-uker-2/
Der står det i teksten: "I begynnelsen av denne uken er embryoet fire uker gammelt."

Blir helt forvirret jeg :) hehe.

Grunnen til at jeg lurer sånn er at jeg skal til lege på fredag, med ultralyd og hjertelytting. Lurer fryktelig på om vi er for tidlig og om det overhodet er noe å se :)
Alle kalkulatorer på nett sier 5+6.

Takk! Ja, det var kanskje noe klønete skrevet av meg. Jeg tok graviditetsprøve hjemme 2 dager etter forventet mens (sogar på ettermiddagstiss, for vi ville ikke vente til neste dag... :p ) - den var positiv. Deretter ble det blodprøve hos lege noen dager senere, og legen sa at jeg var gravid "omtrent slik som forventet ut fra dato på siste mens" som jeg oppgav ved blodprøve. Altså stemte kanskje hcg-nivået med antall uker jeg skal være ifht siste mens?

Unnfangelsen var nok ca 4,5 uker siden ja. Betyr det at jeg har et slikt embryo i magen?
https://www.babyverden.no/gravid/uke-for-uke/4-uker-2/
Men der står det jo også i teksten: "I begynnelsen av denne uken er embryoet to uker gammelt."
Altså er kanskje embryoet heller her?:
https://www.babyverden.no/gravid/uke-for-uke/6-uker-2/
Der står det i teksten: "I begynnelsen av denne uken er embryoet fire uker gammelt."

Blir helt forvirret jeg :) hehe.

Grunnen til at jeg lurer sånn er at jeg skal til lege på fredag, med ultralyd og hjertelytting. Lurer fryktelig på om vi er for tidlig og om det overhodet er noe å se :)
Alle kalkulatorer på nett sier 5+6.

5+6 kan du se hjerte [emoji4]

5+6 kan du se hjerte [emoji4]

Jag må inflike lite här, det är inga garantier för att du ser hjärtat slå så tidigt även om det är en helt perfekt liten spire här. Detta kommer an på utstyret dem har bl.a. Ingen vits å få helt panik om du ikke ser en liten blinkende prikk. Hjärtat börjar slå 21-22 dagar efter befruktning, alltså ca 5+2 så det är väldigt tidigt!! hoppas såklart dere får se det da! lykka till och grattis till spire i magen!

Jag må inflike lite här, det är inga garantier för att du ser hjärtat slå så tidigt även om det är en helt perfekt liten spire här. Detta kommer an på utstyret dem har bl.a. Ingen vits å få helt panik om du ikke ser en liten blinkende prikk. Hjärtat börjar slå 21-22 dagar efter befruktning, alltså ca 5+2 så det är väldigt tidigt!! hoppas såklart dere får se det da! lykka till och grattis till spire i magen!

Derfor jeg skrev «kan» [emoji6]

Hei og gratulerer :-)

Jeg anbefaler deg å kjøpe boken "Mamma for første gang" der står det mye god informasjon om hva du kan forvente det første leveåret til babyen:-)

Alt om amming, følelseslivet ditt, babyen sitt behov osv. Anbefaler sterkt :-)

Back
Topp