Spørsmål om ulønnet permisjon

Bkno9923430

Første møte med forumet
Hei!

Jeg og min kone har et spørsmål om ulønnet permisjon.

I arbeidsmiljøloven § 12-5 står det: Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd.

Hva betyr dette i praksis? Kan mor ta ulønnet permisjon først når alle hennes permisjonsuker er brukt opp? Eller må hun vente med å søke om ulønnet permisjon til også fars permisjonsuker er brukt opp?

Noen som vet hvordan dette fungerer?

Hei!

I arbeidsmiljøloven § 12-5 står det: Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd.

Hva betyr dette i praksis? Kan mor ta ulønnet permisjon først når alle hennes permisjonsuker er brukt opp? Eller må hun vente med å søke om ulønnet permisjon til også fars permisjonsuker er brukt opp?

Den kan Hu ta når som helst. Aner ikke om reglene er endret siden 2014. Men mannen gikk ut i permisjon i desember 2013, barnet født juli 2013 så jeg hadde igjen noe uker. Jeg tok ferie og ulønnet permisjon mens han hadde permisjon. Min permisjon fortsatte da etter hans permisjon og min ulønna.

Jeg har tatt ulønnet rett betalt permisjon og far har utsatt sin perm, husk far da må søke utsettelse

Vi hadde permisjon samtidig, jeg ulønnet og han i pappaperm. Tror ikke vi gjorde noe ulovlig :)

NAV opererer med fri utsettelse, så du kan legge inn en ulønnet uke/måned litt hips om haps, så lenge det er ok for arbeidsgiver:)

Jeg f.eks begynner med foreldrepenger ved starten av permisjonen, så tar jeg ulønnet i april og deretter igjen i august(disse to periodene legger man inn som 'utsettelse' i søknaden til NAV:)

Hei!

Slik jeg har forstått det må den ulønnede permisjonen tas i direkte sammenheng med lønnet permisjon. Det vil si at man i utgangspunket ikke har rett til å gå i ulønnet permisjon etter at man har startet i jobb igjen. Her regnes ferie også som jobb, så hvis du først tar foreldrepenger og deretter ferie, så har man egentlig ikke rett på å fortsette friperioden med ulønnet permisjon. Men her er nok de fleste arbeidsgivere ganske greie. Selv tok jeg litt lønnet permisjon, så ferie, og så resten av min lønnede permisjon. Da hadde jeg rett til å fortsette i ulønnet permisjon frem til pappan skulle ta sine uker. Han søkte bare om utsettelse, og han skal også ta ulønnet permisjon direkte etter foreldrepengeperioden :)

Back
Topp