Spørsmål om tidlig ul! :-)

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Det er så utrolig koselig å lese om de som ser et bankende hjerte på tidlig ul. :-)
Kunne godt tenke meg det selv, for å virkelig bekrefte graviditeten! :-)

Så da bare lurer jeg på:

1) Må man ha vært på første kontroll hos legen først?
2) Hvilken uke er det best med tidlig ul?
3) Er det innvendig eller utvendig ul?
4) Hva slags informasjon får man? Hva får man vite på en tidlig ul?
5) Bør dette gjøres av lege, jordmor, sykehus, privat?
6) Fordeler/ulemper?

Det er så utrolig koselig å lese om de som ser et bankende hjerte på tidlig ul. :)
Kunne godt tenke meg det selv, for å virkelig bekrefte graviditeten! :)

Så da bare lurer jeg på:

6) Fordeler/ulemper?

1. visst man skal bli henvist til sykehuset må man jo ha vært hos legen sin først, men jeg tror ikke alle som vil, bare for de har lyst til det, får UL. går man til private er det bare å bestille time, men det er jo ikke gratis.

2. Jeg var til tidlig UL i uke 11 sist og syns det var greit, da ligner det mer på en liten baby og man ser tydelig armer og ben..

3. all UL før uke 12 mener jeg er innvendig, pga det vil være vanskelig å se noe på utvendig pgs skambenet og livmoren ligger så godt gjemt bak

4. man får informasjon om utviklingen er som den skal med baby, men det vil nok være mulig å overse mulige "feil" men heldigvis går det jo greit med de fleste

5. Det vet jeg ikke helt. jeg var hos gynekolog. Denne gangen blir det på KK

6. Jeg syns det er en fordel å få bekreftet at jeg faktisk er gravid, da kroppen min er sparsom med symptomer foreløbig og at det står bra til med den lille spiren. en mulig ulempe er jo at man bruker penger, når man likevel får gratis UL ikke så lenge etterpå.

- Nei, du kan bestille privat, men det koster penger :)

- Sist så jeg bare en "nøtt" i uke 7, men armer og bein som sprella i uke 9.

- Jeg tok utvendig i uke 7 og 9, men jeg er veldig tynn! Fikk supre bilder! :D

- Han målte den for å se hvor langt vi var på vei. Vi fikk se at hjertet slo, og at den beveget seg på siste av de to ul'ene.

- Sist gjorde jeg det på legekontoret mitt, siden legen hadde ul apparat på kontoret. Betalte ingenting.
Denne gangen har ikke legen ul apparat, så jeg har ringt selv til en privat klinikk der ei jordmor skal utføre ultralyden. Koster penger denne gangen.

6) Fordeler/ulemper?
- Fordeler er vel at man ser hvor langt man er på vei, og får en bekreftelse på at den vokser som den skal, og at det er liv i magen. Så slipper man å bekymre seg.
Kan ikke komme på noen ulemper? At det kan være dyrt kanskje!!

Back
Topp