Spørsmål om sluttoppgjør/feriepenger!

ORIGINAL: maltesers

ORIGINAL: Solstranda

jeg aner ikke hvordan det fungerer i butikk bransjen. men slik som meg så er jeg ansatt i kommune sektoren, jeg kan bytte jobb innen for kommuna men har jo fortsatt kommuna som arbeidsgiver for å si det sånn, selv om jeg får nye sjefer osv å forholde meg til. får jo fortsatt lønn fra det samme lønnskontoret.

men om det ikke fungerer slik i butikk bransjen så nys jeg det hørtes litt snodig ut. iallefall ang ferie pengene, for de har hun jo tent opp mens hun jobbet på gamle jobben sin liksom. da ville det jo være naturlig at de betalte de ut til henne. men hun kan vel velge å få de utbetalt til sommeren mener jeg på. (jeg har iallefall kunnet velge det de gangene jeg har byttet arbeidsgiver, altså begynt å jobbe i en ny kommune)

Ja, i kommunen så ser jeg den. Men jeg mener det at når det er så langt opp i systemet før de liksom havner under "samme tak", hvis du skjønner,  så er det jo gamle jobben som skal betale de ut. Det er jo der hu har opparbeida seg pengene.
Butikkene er jo to forskjellig kjeder, og kan jo ikke sammenlignes når det kommer til årsoppgjør/lønnsoppgjør.
Og greia er at hu skulle hatt feriepengene på januarlønninga, men de kom aldri.....

Noen bedrifter betaler ut sluttoppgjør for å "bli kvitt og gjort opp med" arbeidstaker på siste lønn, merk at dette da må skattes (selv om man selvfølgelig kommer bedre ut på skatteoppgjøret) Andre bedrifter venter med å betale ut feriepenger til det er skattefritt og det er egentlig ikke på januarlønninga fordi dette er lønn for desember.
Han mente ikke at de brukte samme lønningskontor og at de da ville utbetale det i feriepengemnd? Norgesgruppen regnskap og lønningskontor brukes av veldig mange NGbutikker.
Synes det høres veldigveldig merkelig ut at en sjef ikke vet at feriepenger er penger opptjent året før. Detta er basickunnskap selv for en 18åring.

Back
Topp