Spørsmål om Prednisolon

FruAlve

Gift med forumet
Julegavene 2019
Leste på felleskatalogen nå om Prednisolon. Og det ser for meg ut som heftige greier. Men jeg har revmatisk sykdom og lurer på om jeg kan ha sjanse til å få det utskrevet. Ser at det er flere her inne som har brukt det i forbindelse med IVF. Stemmer ikke det? Spørsmål:
1 Hvorfor akkurat dette legemiddelet?
2 Hvorfor bruke det ved IVF?
3 Ble det skrevet ut til dere for bruk under IVF?

Leste på felleskatalogen nå om Prednisolon. Og det ser for meg ut som heftige greier. Men jeg har revmatisk sykdom og lurer på om jeg kan ha sjanse til å få det utskrevet. Ser at det er flere her inne som har brukt det i forbindelse med IVF. Stemmer ikke det? Spørsmål:

Hei, jeg «selvmedisinerte» med prednisolon før forrige fryseforsøk. Nå ble det avbrutt men har ikke noe med medisinen å gjøre. Prednisolon er et betennelsesdempende steroid som visstnok kan hjelpe ved implantasjonsproblemer. Jeg har aktiv Endometriose og en tanke om at dette er årsak til at embryo ikke vil feste seg. Riksen nektet å gi meg dette (gir bare ved gjentatte tidlige SA) men jeg spurte fastlegen pent og hun var mer enn villig til å skrive en resept på lav dose til bruk før og etter innsett[emoji846][emoji1303] Skal prøve igjen nå ved neste forsøk.

Jeg har stått på prednisolon i forbindelse med forsøk og uten om av andre årsaker. I tillegg til Klexane. Dette var det ivf legen som skrev ut da dette var en del av min protokoll.
Med disse medikamentene er ingen garanti om du lykkes :). Men et lite håp selvsagt :)

Jeg har mistet ni ganger og har habituell abort-diagnose. I min nærmeste familie er det veldig mye autoimmune sykdommer og autoimmun sykdom gjør visst at kroppen kan overreagere også på embryoet og støte det fra seg. I tillegg føler jeg meg alltid veldig syk akkurat i det jeg mister (influensaliknende), som kan tyde på at immunforsvaret er aktivert når jeg mister. Prednisolon demper immunforsvaret og immunreaksjoner.

Jeg prøvde først 10 mg prednisolon to graviditeter, men mistet likevel. Nå tar jeg 20 mg (høy dose, som det skal en del til for å få) og har kommet lengre i graviditeten enn alle gangene jeg har mistet. Jeg er helt overbevist om at det er prednisolone som gjør at alt nå utvikler seg normalt. Har fått det av privat gynekolog til bruk ved IVF/svangerskap.

Hei,

Jeg gikk på lavdose prednisolon i forbindelse med 4 av mine 9 forsøk. Jeg fikk det som hun andre her pga endometriose og for å dempe betennelsesprosessen.

Nå ble jeg gravid ved ed, men gikk ikke på dette da. Så... tja.. man kan jo prøve og høre... men ikke sikkert det er helt avgjørende for om du blir gravid eller ei. Du kan jo spørre legen om du kan få det og hvor mye større sannsynlighet vil det ha effekt for deg eller ikke? Hvorfor og hvorfor ikke?

Det var ikke så heftig i små doser, i allefall ikke for meg.

Brukte det sist forsøk nå når det lykkes :) Var for å hemme infeksjoner og avstøtning av egget eller så. Brukte 10 mg daglig fra sprøytestart til uke 12-13 ca. Helt ærlig satt jeg meg ikke inn i så veldig hva det skulle hjelpe for, men ble gravid tross 3 mislykkede uttak tidligere.

Brukte det på et forsøk, som resulterte i tvillinger.
Ble skrevet ut av Klinikk Hausken.
Grunnen er at jeg har endometriose, som kan skape inflammasjonstilstander i kroppen.

Tusen takk for alle svar! Jeg håper jeg får mulighet fra fastlegen min å prøve dette ved neste forsøk!

Jeg har nå på mitt 3 forsøk fått Prednisolon og skal ta 5 mg daglig. Legen mente jeg burde startet ved sprøytestart, men jeg er nå på sprøytedag 11 og starter i morgen.

Et par spørsmål dukker opp:
1. Når begynte du med Prednisolon?
2. Hvor mye tok du pr dag?

På forsøket nå begynte jeg samme dag som innsett. 10 mg daglig. Før har jeg tatt fra sprøytestart.

Jeg har nå på mitt 3 forsøk fått Prednisolon og skal ta 5 mg daglig. Legen mente jeg burde startet ved sprøytestart, men jeg er nå på sprøytedag 11 og starter i morgen.

Første gang tok jeg fra uttak, 5 mg per dag og frem til uke 12. Resulterte i sønnen min.

Jeg fikk pga. endometriose og habituell abort.

Så har jeg tatt det to forsøk ved FS, da fra sprøytestart. De hadde et regime hvor jeg skulle trappe opp fra 5 mg til 20 mg dag og så ned til 10 mg per dag. Det var et negativt forsøk. Så hadde jeg fryseforsøk ved FS og gjentok prednisolon-kuren fra syklusstart.

Nå ved ferskforsøk i Porsgrunn fikk jeg 10 mg per dag fra sprøytestart, skal fortsette til uke 12.

Jeg tror ikke Prednisolon nødvendigvis øker sjansen for å bli gravid (for meg), men øker sjansen for at et embryo kan feste seg ordentlig og bli værende lenger enn et par dager. Det er mulig det påvirker eggutviklingen og, men jeg har hatt kjemiske graviditeter før. Så jeg mistenker at det er litt implantasjonsutfordringer hos meg. Så i tilfeller som hos meg så finner man på en måte ikke ut effekten av prednisolon før etter en positiv test. Så de to negative forsøkene mine på FS tror jeg ikke prednisolon spilte noen rolle, for jeg tror embryoene aldri nådde livmoren.

Og jeg tror at for mange så vil bare 5 mg gjøre en stor forskjell.

Begynte ved sprøytestart første og andre forsøk og begynte rett etter uttak tredje forsøk. Første og andre forsøk tok jeg 20 mg til innsett, 10 mg til evt positiv test og skulle deretter ta 5 mg. Tredje forsøk tok jeg 20 mg til uke 12 og deretter nedtrapping. Er nå gravid i uke 31 (tredje forsøk).

Jeg begynte med 5 mg fra første sprøytedag, og tok til og med uke 8![emoji5]

Back
Topp