Spørsmål om pinnekjøtt

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Første julen hjemme og første gangen jeg skal lage pinnekjøtt [emoji12]

Kjøpte gilde ferdig oppskjært idag, så spørsmålet er: hvordan lagrer jeg det fram til julaften? Skal det bløtlegges slik som disse sidene man deler opp selv?

Og sist, men ikke minst: hvordan lager man pinnekjøtt? [emoji23] Trenger ABC’en. [emoji12]

Det skal stå hvor lenge de skal bløtlegger så pakken. Jeg lagrer det i kjøleskapet eller spiskammert til jeg skal bløtlegge det. Vanligvis er det 12-18 timer bløtlegging. Jeg tar 14 timer, så for at det skal bli best(i følge kokker) så tar du etter bløtleggingen det i kjøleskapet i et halvt døgn eller et døgn, så skal det dampes med pinner nederst på svak varme i 4-6 timer. Jeg tar det i ovnen på grill i tre min rett før servering.

Vi bruker ikke så mye salt i maten ellers, så jeg synes det meste av pinnekjøtt blir for salt om man vanner det ut noe mindre enn ca et døgn, men det er jo smak og behag. Du kan gjerne bytte vann en gang eller to underveis også.

Når du skal tilberede pinnekjøttet tar du en stor kjele og legger pinner (fås kjøpt, eller så kan du spikke til selv) på kryss og tvers i bunnen, slik at det blir som en rist. Eventuelt kan du bare legge mandelpoteter nederst - de blir faktisk ikke ihjelkokt, smaker fantastisk, og så slår du to fluer i en smekk!
Så fyller du på vann til rett oppunder toppen av pinnene/potetene. Legg deretter i kjøttet og sett på lokk. Kok opp vannet, skru deretter ned varmen slik at det står og damper. Pass på at det ikke koker tørt, følg med underveis, og fyll på mer vann ved behov. Kjøttet er ferdig når det løsner fra beinet, du må beregne hvert fall 3-4 timer.
Klassisk tilbehør er vossakorv, poteter og kålrotstappe. Hvis du har plass i kjelen kan du gjerne grovkutte grønnsakene og dampe dem oppå kjøttet, og ta dem ut når de er møre nok til å stappes. Mot slutten av dampetiden kan du gjerne slenge pølsa på toppen av kjøttet så den blir gjennomvarm.
Det er sikkert forskjellig hvordan man lager kålrotstappe, men her bruker vi i hvert fall litt gulrot og potet i tillegg til kålrot. Stappes med en god dæsj smør, og spes ut med litt kraft fra pinnekjøttet og en klunk med fløte. Salt trenger du neppe, men gjerne litt pepper. [emoji4]
Som hun over her pleier jeg også å ta pinnekjøttet under grillen i stekeovnen rett før servering.
Vi pleier også å lage saus av kraften, vi da, selv om noen sikkert vil steile av det. [emoji85][emoji23] Lager en vanlig jevning av smeltet smør og mel, tilsetter pinnekjøttkraft, litt mørk sirup og fløte. [emoji39]

Første julen hjemme og første gangen jeg skal lage pinnekjøtt [emoji12]

Kjøpte gilde ferdig oppskjært idag, så spørsmålet er: hvordan lagrer jeg det fram til julaften? Skal det bløtlegges slik som disse sidene man deler opp selv?

Og sist, men ikke minst: hvordan lager man pinnekjøtt? [emoji23] Trenger ABC’en. [emoji12]
Legg til vanning(i vannbad) i 1 døgn. Husk å bytte vann 1 gang iløpet av døgnet.
Så ved damping legger du en rist eller bjørkepinner i bunnen på kasserollen og heller på ca 2-3 dl vann. Legg kjøttbitene oppå risten og gi et oppkok så skrur du ned tempen sånn at det bare står å putrer i 2-3 timer eller til kjøttet løsner fra beina.
Sjyen i bunnen av kasserollen brukes som saus. Ikke bland inn masse annet.
Kok poteter og kålrabistappe (eventuelt kjøp ferdig laga kålrabistappe som varmes.
Server og nyt maten :)
Veldig enkel matrett å lage da den stort sett lager seg selv.
Jeg skreller rundpotet før koking.

Jeg liker at kjøttet er salt og stappa søt.
Jeg legger det i ei kjele med vann over natta, heller av vannet på morgenen og nytt vann. Så damper jeg det fra klokka 1430, da er der er ferdig kl18. Husk å etterfylle vann så det ikke tørker ut i bunnen :) Da skrur jeg av varmen og lar det stå men jeg lager stappen med en liten potet oppi, mye meierismør og fløte, og en ss sukker :)

Ser du har fått svar:)

Kan tipse om verdens beste poteter. Jeg bruker poteter i bunnen av kjelen istedenfor bjørkepinner/rist. Skreller de først og heller oppi 50/50 med juleøl og vann. De blir sinnsykt gode. Og saltet fra kjøttet sammen med øl gjør at de ikke går i stykker, selv om de kokes like lenge som pinnekjøttet.

Jeg synes pinnekjøttet er best når de stekes på grill i ovnen noen minutter etter koking. Legger de på rist med stekeplate under.

Back
Topp