Spørsmål om oppredning av seng og vogn.

Nettien

Elsker forumet
Jeg har redd opp sengen, laken og dynetrekk er vasket + teppe som jeg har lagt over for at det ikke skal bli støv. Vasker dere sengekanten? Hadde egentlig ikke tenkt å gjøre det...

Og så er det dette med tisselaken; bruker alle det eller er det egentlig nødvendig? Har Stokkesengen med tilhørende Stokkemadrass, og den er jo rund (kanskje vanskelig å finne noe passende tisselaken) + at det allerede er trekk som kan tas av på madrassen.

I tillegg er det saueskinnet; hvor ligger det? Ligger barnet rett oppå det eller har dere noe over (isåfall hva)? Vasker dere det først, og vasker dere det isåfall for hånd eller i maskin?

Vogn: hadde egentlig tenkt å ha sånn voksipose i vognen (har kjøpt), men lurer på om jeg skal ha dyne istedet? "Forsvinner" babyen ned i voksiposen? Har dere saueskinn der også (eller kanskje bare der og ikke i sengen)?

Litt mange spørsmål, men håper noen kan svare [:D]

Vi har også kjøpt stokkesenga, og har ikke tenkt til å bruke tisselaken. Regner med at det skal gå bra uten. Jeg har vasket sengekanten. Tok like gjerne med den når jeg vasket madrasstrekket og sengetøyet.

Vi har tenkt å bruke lammeskinn i senga. Tror barnet kan ligge rett på skinnet. Det gjorde i allefall nevøen vår, hvis jeg ikke husker feil. Om det må vakes før bruk vet jeg faktisk ikke, så dette er noe jeg lurer på selv..

Vi kommer ikke til å bruke voksipose i vogna, har softbag og da tror jeg det blir litt mye med voksipose. Har tenkt til å bruke lammeskinn i vogna også, og et helseteppe over. Softbagen vi skal bruke har et trekk som går helt opp til åpningen ved hodet, så regner med at det skal holde, når ungen i tillegg skal ha på seg yttertøy.

Det er sikkert ikke nødvendig å vaske sengekanten, men jeg slenger den bare med i vaskemaskinen allikevel. [:)] Tisselaken er ikke nødvendig, men det er jo kjekt å bruke slik at man beskytter madrassen for tiss og gulp osv. For at saueskinnet "skal funke" må barnet ligge rett på, gjerne naken eller med ull på seg.

voksiposen er veldig fin, passer til baby. Og varmere enn dyne! [:)] Vi brukte saueskinn i vogna bare på sommeren sist, ble trangt til vinteren.

Jeg har redd opp sengen, laken og dynetrekk er vasket + teppe som jeg har lagt over for at det ikke skal bli støv. Vasker dere sengekanten? Hadde egentlig ikke tenkt å gjøre det...
Jeg rer ikke opp før helt på slutten. Men ser jo her inne at mange har gjort det allerede. Sengekanten vasker jeg.

Og så er det dette med tisselaken; bruker alle det eller er det egentlig nødvendig? Har Stokkesengen med tilhørende Stokkemadrass, og den er jo rund (kanskje vanskelig å finne noe passende tisselaken) + at det allerede er trekk som kan tas av på madrassen.
Tisselaken får man både kjøpt metervis og i pakke. Ikea har en type tror jeg, og Jysk har vel i meter, mener jeg å huske. Det er ikke noe problem å legge på selv om sengen har ukurante mål. Det er bare å stappe godt ned mellom madrassen og sengen (som vanlig laken).

I tillegg er det saueskinnet; hvor ligger det? Ligger barnet rett oppå det eller har dere noe over (isåfall hva)? Vasker dere det først, og vasker dere det isåfall for hånd eller i maskin?
Lammeskinn vasker jeg i maskin på ullprogram med "lammeskinns-sjampo" (eks fra Barnas hus), og innimellom med Lanolin (eks fra Nøstebarn). Lammeskinnet ligger øverst, over tisselaken og vanlig laken. Da har ulla effekt. [:)] Jeg har pleid å ha en gas-klut under hodet i tilfelle gulp (da han var liten). Nå har han pute.

Vogn: hadde egentlig tenkt å ha sånn voksipose i vognen (har kjøpt), men lurer på om jeg skal ha dyne istedet? "Forsvinner" babyen ned i voksiposen? Har dere saueskinn der også (eller kanskje bare der og ikke i sengen)?
Har hatt lammeskinn i vogna helt fra starten. [:)]Med gas-klut under hodet. Da det ble for kaldt for helseteppe (jeg hadde jo junibarn [:)]) gikk jeg over til dyne. Jeg hadde evt teppe over og så et sånt vogn-trekk som var til å ha over hardbagen. SÅ gikk jeg over til lammeskinnsposen, når han var stor nok til å ligge uten bag (7 mnd ca). Da "forsvant" han heller ikke nedi der. [;)] Denne gang skal jeg sy en vinterpose som får plass i hardbagen. Og da skal jeg ha et lite lammeskinn i bunn av posen. [;)]

Håper dette var til hjelp. [:)]

Har ikke redd opp noe enda, men bruker sengetøyet snuppa brukte så trenger ikke vaske det,  vaska ikke sengekanten heller da den var ny. Bare hang den ut til lufting noen dager[;)]
Vi bruker tisse laken hele tida vi, med vanlig stretch laken oppå. Og saueskinnet oppå der igjen.
Et lite tips for at det skal lukte litt "kjent" i senga til den lille når den er nyfødt, ta laken, dynetrekk og det dere skal ha på senga oppi dobbeltsenga til foreldrene noen dager, da lukter det mamma og pappa i senga når den lille legger seg. Bedre lukt det enn skyllemiddel og slike ting.[:)]

Tusen takk for kjempenyttige svar!

Ulla79: du skriver at du vasket madrasstreket; mener du da det trekket som fulgte med rundt madrassen eller selve lakenet?

ORIGINAL: Lillepusen

Jeg kommer til å vaske den, samtidig som jeg er i gang liksom..Selv om det sikkert ikke er nødvendig da :)

Jeg skal ikke ha tisselaken, rett og slett fordi jeg har kjøpt en overmadrass som fungerer som et tisselaken. Vet ikke hvor nødvendig sånn tisselaken er, men greit i tilfelle da..

Jeg har tenkt at baby skal ligge rett oppå, med en gassklut under hodet eller lignende..Vet ikke om det vaskes..??

Jeg skal bruke dyne med saueskinnet under først, og når det blir kjøligere blir det voksipose i stedet for dyne tenkte jeg :)

ORIGINAL: Nettien

Tusen takk for kjempenyttige svar!

Ulla79: du skriver at du vasket madrasstreket; mener du da det trekket som fulgte med rundt madrassen eller selve lakenet?

Mener trekket som fulgte med rundt madrassen. Tok det bare av og vasket på 40 grader tror jeg.

Back
Topp