Spørsmål om nesespray

hensja

Glad i forumet
VIP
Jeg vet at som gravid skal man helst ikke bruke det, men at hvis man "må" (noe jeg MÅ), så er det visse typer man kan bruke. Man skal jo bruke nesespray i maks 10 dager i strekk. Her er da mitt spørsmål:

Hvor lang pause må man ha fra nesesprayen før man kan begynne med den igjen?

Jeg har nå vært skikkelig forkjøla og potte tett i nesa i 8 uker (!!!!!), og er nå desperat etter å begynne med nesespray igjen... Noen som vet?

Jeg har også hørt at man ikke skal bruke nesespray, men jeg gjør det hvis jeg må. Har brukt en liten dæsj otrivin når jeg har vært helt tett. Er bedre med litt nesespray enn at man ikke skal få puste!

Har du prøvd saltvann da? Det har hjulpet meg veldig når jeg var pottetett ;)

Jeg har brukt otrivin, men jeg har prøvd å ta minst mulig. Mamma tipset om at man kunne bruke sesamolje i stedet, hvis problemet er at slimhinnene er tørre. Det er ganske vanlig som gravid, dessverre.

Jeg er avhengig av otrivin. Har brukt hver dag. Fødte forrige gang med bihulebetennelse, og har ingen planer om det denne gang. Så prosjekt slutte med otrivin begynner etter at vi har kommet i gjenge igjen etter fødsel. Har brukt otrivin i alle tre sv.skap. Forrige gang var første gang jeg klarte å slutte, og sånn gikk det. Nå har jeg ødelagt meg selv, og får bihulebetennelse med engang jeg kutter ut noen dager.

Jeg er avhengig når jeg er gravid!! Bruker Zymelin. Men sist gikk det over når guttungen var ute :-) håper det samme skjer nå!
Har prøvd saltvann og sesamolje men det hjelper ikke meg. Så om jeg skal få sove litt så må jeg dessverre bruke nesesprayen.

Var hos jordmor idag, og har vært forkjøla en god stund. Det er ikke noe farlig og ta otrivin hvis man begrenser seg. Hun sa at det ikke skulle bli brukt i lengre perioder, og ikke mer enn nødvendig.. :)

Eg òg er avhengig av nasespray no når eg er gravid. Var sånn sist svangerskap òg... Brukar otrivin for barn, den er litt mildare..
Gjekk over eit par dagar etter fødsel sist så eg håpar det skjer av srg sjølv no òg, at eg slepp på "avvenning"! ;)

Jeg er også avhengig av nesespray, vært ialle mine 4 svangerskap, men det har alltid gått seg til etter fødsel.
Er relativt vanlig med tørre og hovne slimhinner i svangerskap. Jeg bruker Zymelin, bruker ca ei flaske i uka... Den kan brukes av gravide

Ler litt av meg selv. Jeg var helt avhengi av nesespray, otrivin med menthol. Å når gutten kom til værden var han jommen meg tett i nesa :P Å som førstegangs fødene trodde jeg seriøst at han hadde blitt kroninsk tett i nesa grunnet min bruka av nesespray- hahah ler enda mer av megselv nå :P
Jeg har brukt nesespray denne gangen også, var helt nødt! Men klarte å slutte når forkjølelsen forsvant :) Så vist man holder seg til det som står på pakken, så er det vel greit :)

hehe, vi er flink til å svare, selv om vi ikke svarer på spørsmålet... ;)
Men fant dette på lommelegen:
På nesesprayen står det at den ikke skal brukes i mer enn 10 dager i strekk. Dersom man fortsatt er plaget med rennende eller tett nese, anbefales det minst 2 ukers opphold mellom behandlingsperiodene.

Jeg er avhengig når jeg er gravid!! Bruker Zymelin. Men sist gikk det over når guttungen var ute :) håper det samme skjer nå!
Har prøvd saltvann og sesamolje men det hjelper ikke meg. Så om jeg skal få sove litt så må jeg dessverre bruke nesesprayen.
Akkurat som meg. Har brukt Zymelin i årevis da, fått kortisonspray av legen og alt for å klare å slutte, men den e ikkje god nok ;)

Jordmor sa jeg kunne bruke Otrivin ved forkjølelse men ikke lenger enn hva som står på pakken. Nå er jeg allergisk i tillegg og da kan jeg bruke nasonex hver dag sa legen i allefall.

Jeg har vært ekstremt plaget med tett nese hele svangerskapet og i perioder vært dønn avhengig av zymelin. For å bruke minst mulig bruker jeg kun i ett nesebor og bruker barndose og så er jeg så flink jeg kan å bruke endel saltvannskylling og saltvannspray innimellom på dagtid, men før jeg skal legge meg, hvis jeg er helt tett tar jeg en spray med barnedose i ett nesebor først og ser om jeg klarer meg med å kunne puste gjennom det ene.

Hvis du er kronisk tett er det bedre å få en på resept fra legen.

Jeg har spurt både lege og farmasøyt. De var veldig bestemte på å bruke minst mulig og aldri overstige makstid.

Men de sa også , og det har jeg hørt fra fler, at man absolutt ikke ska bruke de typene som er for rennende nese (akkurat som at man ikke ska ta slimløsende hostesaft som noskapin). Selv om det er tungt når man er forkjølet så hjelper det masser med frisk luft. Kulden gjør jo at slimhinnene blir mindre hovne og alt snørr kommer ut :)

god bedring :)

Back
Topp