Spørsmål om kolikk

Hybelkaninen

Elsker forumet
Kolikk er jo kun en betegnelse på skriking et visst antall timer der grunnene kan være så mangt. Det jeg lurer på er om de små plutselig kan utvikle kolikk, hvis de har vært rolige de første ukene av sitt liv? Etter hva jeg har lest på nettet så er det ikke kolikk før barnet er 3-4 uker, vil det si at kolikk først oppstår når de er så gamle eller sier man ikke at det er kolikk før de faktisk har levd 3-4 uker selv om de har skreket siden dag 1?

Det jeg fikk beskjed om var at vist kolikk symptomer ikke viste seg innen barne var 2-3 uker så fikk dei ikke kolikk.
Dette forstår jeg slik at dei kan få det fra dag 1, og etter 1, 2 og 3 uker, men ikke 4 uker...

Men jeg er ikke sikker da.

Jento mi fikk forresten vondt i magen når hun var ca 2 uker gammel og har hatt det siden, hun er over 5 uker nå.

Jeg mener å ha hørt at de ungene som får kolikk merker man det på allerede på sykehuset. [8|]
Men jeg tror ikke de plutselig kan få kolikk når de er nesten 1 mnd gamle. Man merker nok tendensene mye tidligere enn det. Det er vel bare det at det er vanlig at de sliter litt med magen den første tiden, når systemet begynner å fungere som det skal. Når disse magesmertene ikke går over igjen etter en viss stund, kan det betegnes som kolikk. Sånn tenker iallefall jeg..

ORIGINAL: Liquid84

Det jeg fikk beskjed om var at vist kolikk symptomer ikke viste seg innen barne var 2-3 uker så fikk dei ikke kolikk.
Dette forstår jeg slik at dei kan få det fra dag 1, og etter 1, 2 og 3 uker, men ikke 4 uker...

Jento mi fikk forresten vondt i magen når hun var ca 2 uker gammel og har hatt det siden, hun er over 5 uker nå.

Takk for svar, noe slikt jeg også har forstått det, men er jo litt usikker. De er vel usikre selv disse legene/jordmødrene/helsesøstrene også [8D]

Uff, håper dere snart merker bedring hos jenta deres! Må være veldig slitsomt både for den lille og foreldre [:'(]

ORIGINAL: Delirious

Jeg mener å ha hørt at de ungene som får kolikk merker man det på allerede på sykehuset. [8|]
Men jeg tror ikke de plutselig kan få kolikk når de er nesten 1 mnd gamle. Man merker nok tendensene mye tidligere enn det. Det er vel bare det at det er vanlig at de sliter litt med magen den første tiden, når systemet begynner å fungere som det skal. Når disse magesmertene ikke går over igjen etter en viss stund, kan det betegnes som kolikk. Sånn tenker iallefall jeg..

Noe sånt jeg tenkte her og, men sitter jo litt med hjertet i halsen og teller dager til han er 4 uker [:-] Elsker ham over alt på jord, men det hadde passet utrolig dårlig med kolikk i disse eksamenstider...

ORIGINAL: Hybelkaninen

ORIGINAL: Liquid84

Takk for svar, noe slikt jeg også har forstått det, men er jo litt usikker. De er vel usikre selv disse legene/jordmødrene/helsesøstrene også [8D]

Uff, håper dere snart merker bedring hos jenta deres! Må være veldig slitsomt både for den lille og foreldre [:'(]

Ja, er nok ikke noe fasit når det kommer til dette. Desverre.

Håper vi også. Det går egentlig greit for hun er så glad og god også. Hehe. Og da er timer med gråt glemt. [;)]
Og så prøver jeg å være flink å sove det jeg trenger. Kjenner fort når jeg er for trøtt til å takle gråten.
Jeg lurer faktisk på å ta tiden på hvor mye hun gråter (så lenge det ikke er sult og stell det er snakk om), for har hørt at det føles mye mer ut enn det virkelig er. [;)]

Det jeg har hørt er at de sier at de betegner det som kolikk når ungen skriker et visst antall timer om dagen, hver dag/ pr uke over en viss tid. Vi ble veldig bekymret for sønnen vår da han nektet å roe seg, skreik hele natta og vi så tydelig at han spente seg i beina og hadde vondt i magen. Dette oppsto allerede på sykehuset, og da vi fikk vite at de hadde servert blomkålsuppe til lunch ene dagen, ble vi nesten litt sint! For dette er noe som helt klart gir luft i magen hos de små, og dette burde de vel vite på en fødeavd [;)] Det gikk flere dager før Lucas ble bedre - tøff start kan en si! Jeg er nå veldig nøye med hva jeg spiser, og prøver en ny mat-ingrediens hver dag for å kartlegge hva han reagerer på. Dette tar mye tid, men vi skal nok komme oss igjennom det [:)] I tillegg har vi kjøpt ammete fra apoteket, som jeg drikker flere ganger daglig, og av og til gir jeg Lucas 2 ml da dette er bra for tarmene hans, og har roet han MASSE. Anbefaler på det sterkeste å prøve det samme hvis det er flere som sliter med urolige småtroll [:)]

Back
Topp