Spørsmål om klær i bhg

Ugla95

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Vi har begynt å planlegge for barnehagestart i august. Gutten er da 1,5 år gammel ca, tviler for at han går, men kryper sikkert.

1. er det best med todelt eller heldress i regntøy? hva foretrekker barnehagen?
2. Erfaringer med helårsdress fra kattnakken? Blir den veldig tett/varm?
3. Er det noen merker når det gjelder yttertøy dere er spesielt fornøyde med?

Vi har begynt å planlegge for barnehagestart i august. Gutten er da 1,5 år gammel ca, tviler for at han går, men kryper sikkert.

hei!
jeg har kun hatt heldress frem til str 98, først da har jeg hatt todelt sett. Har i tillegg hatt en bukse som er fra Stormberg med seler til de dagene som det ikke trengs jakke, men som tåler vann:)
Katnakken er helt nydelig- kjør på!

Jeg elsker personlig Didrikson sitt forete regntøy, reima sine vinterdresser, Stormberg sitt regntøy og bergans sine parkdresser :hilarious:

Todelt for da kan man ta av regnjakke feks å kun bruke buksen , det er hverfall det jeg som jobber i bhg foretrekker .
Kartnakken er ymse kvalitet og det er ymse om folk er fornøyde eller ikke , dessverre er de også dårlig på kundeservice..
Mel nei blir ikke så varm i helårsdressen .

Det lureste er å prøve yttertøy å finne det som passer barnets kropp :)

Nr 3 er den første som har heldress. Så fungerer veldig bra med todelt. Regnbukse er supert å ha når det er varmt og vått. I slaps så bruker de ofte bobledress med regnbukse utenpå her.
Vi er veldig fornøyd med nameit sine klær. De klærne vi har blir brukt av det 3 barnet nå. Så de holder ganske lenge. Vi kjøpt noe regntøy på babyshop en gang, det var ganske billig men det ble hull med en gang, så anbefaller ikke å kjøpe de billigste der.

Best med todelt fordi man da kan bruke kun buksa om det f.eks. bare er litt vått i gresset men ellers varmt. Kjøp bukse med sele, så slipper man at ungen kryper ut av buksa :)

Jeg er veldig fan av Reima sine dresser, og liker godt Reflex sitt regntøy. Det gjelder både for min egen sønn, samt ungene på jobb. Styr for all del unna Stormberg! Det er trangt i armene, dressen derfra er kald og regntøyet er skikkelig stivt.

Todelt, kaxs fra KappAhl er bra og billig :D kommet godt ut i tester!
Liker name it softshell dress til vår og høst.

1. Vi har brukt heldress til ca 2års alder :) deretter godt over til todelt.
2. ingen erfaring med.
3. veldig fornøyd med reima dressene. Både parkdresser og vinterdresser har holdt dem tørre hele sesongen :)

Mini begynte i bhg i august, var da 1,5år gammel :)

Vi liker best todelt regntøy, greit å bare bruke bukse av og til. Har Kattnakken todelt både hjemme og i bhg og er kjempefornøyd :) Regnvottene er veldig gode også. Har ikke erfaringer med helårsdressen.

Til vinteren er vi veldig fornøyd med Isbjörn of Sweden :) Dyr ja, men verdt prisen. Har også prøvd Tiny Trolls of Norway sin vinterdress, den er god og varm, men Isbjörn er favoritten. Til vår/høst har vi brukt Wheat, både parkdress og todelt sett.

1. Vi har hatt todelt, det funker fint, men holder å bare han èn regnbukse. På tidlighøsten bruker de feks regnbukse+fleecejakke når det bare er vått i gresset.

2. Helårsdressen fra katnakken er ganske ny, før hadde de vanlig regndress og vinterregndress. Vi har hatt sistnevnte og kjøpte nå helårsdress da forrige var utvokst. Den er VELDIG god. Ikke like tykk som vintervarianten men det reguleres fint med hva man har av ekstra lag under. Den blir ikke klam og siden den ikke er så tykk tørker den raskt på vrangen :)

3. For todelt og ufôret regntøy synes jeg billige merker har fungert bra, KappAhl eller Reflex (barnas hus). Fôret regntøy: prøvd didrikson og katnakken. Liker begge deler godt og det fôrede regntøyet har vært mest brukt hos oss.
Har vært veldig fornøyd med skalldress med uttagbart fleecefôr fra polarn og pyret og generelt sett fornøyd med det merket. Vindfleecejakke blir også mye brukt i barnehagen. Hatt vinterdress fra didrikson og veldig fornøyd med den også.
Regnvotter -> kjøp mange par :D

Vi er veldig fornøyd med kattnakken, bruker den mest på senhøsten og tidlig vår pga det i Bergen fort blir mer slaps enn snø. Den er både slitesterk og varm. Kommer til å kjøpe en til til neste sesong slik at han har heldress ett år til (blir fire i nov).

Da vår gutt begynte i barnehagen hadde vi en regnbukse samt parkdress. Da kunne de ta på han regnbukse om det var ok temp, men vått på bakken, ellers brukte han parkdressen. Parkdressen vi kjøpte hadde høyere vannsøyle enn regnbukse (oljebukse), så den ble brukt når det var behov for regntøy på hele kroppen. Ellers er det greit med en sydvest. Den henger på hodet og kommer ikke i veien når barnet snur hodet fra side til side (det gjør nemlig hetten).

Regntøy har jeg brukt todelt, dress hel i vinter og vår dressing jakke utenom

Ja er veldig glad i heldressen til Katnakken, men vil påstå at du trenger 2 delt også- for på våren/høsten når det er vått ute men varmt i været kan barnet ha behov for noe vanntett i rumpa fordi om det ikke regner. Skal du kjøpe bare en ting hadde jeg valgt 2 delt, det er lettere å regulere varmen i.

Fra en bhgansatt:

1: jeg foretrekker todelt regnsett, for er ikke alltid man trenger jakka.
Men gjerne hel parkdress. Og gjerne en som tåler vann, for da kan man bruke den i stedet for regntøy ofte.

2: ingen erfaring. Hverken personlig eller fra jobb.

3: vi har vært veldig fornøyde med polarn o pyret, der har klærne gått i arv fra eldste til yngste, og vært like fint.
Har også vært veldig fornøyd med kappahl sitt kaxs proctex. Det har også gått i arv her.

Sånn generelt bør vannsøyla være fra 10 000 og oppover, det er også forskjell der på regntøy. Alt som er over 3000 i vannsøyle regnes som regntøy, men det er stor forskjell på klær med 3000 og 10 000 vannsøyle. Så av regntøy med 3000 og en parkdress med 10 000 hadde jeg garantert kledd på barnet parkdresser og kan garantere at barnet er tørrere med den enn med regntøyet..

Ellers anbefaler jeg regnvotter med fôr, for bare gummien blir kald i kaldt vann. Da kan de like gjerne leke uten regnvotter på.

Mini begynte i bhg i august, var da 1,5år gammel :)

Vi liker best todelt regntøy, greit å bare bruke bukse av og til. Har Kattnakken todelt både hjemme og i bhg og er kjempefornøyd :) Regnvottene er veldig gode også. Har ikke erfaringer med helårsdressen.

Til vinteren er vi veldig fornøyd med Isbjörn of Sweden :) Dyr ja, men verdt prisen. Har også prøvd Tiny Trolls of Norway sin vinterdress, den er god og varm, men Isbjörn er favoritten. Til vår/høst har vi brukt Wheat, både parkdress og todelt sett.
Ja isbjørn var favoritten her ogsp

Helårsdressen fra kattnakken er ok fra høst til vår (ikke på sommeren!), men kun når det faktisk regner. Du må ha parkdress og vinterdress i tillegg uansett, regntøy ("oljeklær" som kattnakken er) er kun til dager det faktisk regner, de puster ikke i det hele tatt.

Vi er mye mer fornøyd med vanlig tynt regntøy med evt to lag ull når det er kjølig (er det minusgrader så er det uansett ikke regn men snø og da bruker de vinterdress), samt parkdress og vinterdress som puster :) når det er sagt er jeg generelt veldig fornøyd med kattnakkens regntøy :) vi har hatt parkdress som heldress hele veien og fortsetter med det ut barnehagetiden, mens regntøyet er todelt (mange av ungene liker å gå i regnbukse og bare fleece/ullgenser på dager med fint vær der det er veldig vått i bakken, så greit å ha det todelt uansett.)

Av tekniske dresser har vi kun brukt reima, fornøyd der òg men nå som gutten er eldre og mer aktiv kunne jeg ønske enda bedre slitestyrke på vinterdressen (har kjøpt en dyr med høyeste slitestyrke som i tillegg ble best i test, føler fortsatt den ble slitt litt for fort ift forventningene.), mens parkdressen derimot har tålt hard bruk i to sesonger nå uten å se spesielt sliten ut :)

Brukt hel regndress frem til de er 2-3 år. Brukt kattnakken sin regndress og vært veldig fornøyd med den. Slitesterk, nr 3 bruker nå dressen jeg kjøpte til nr 1.

Her foretrekker bhg 2 delt regntøy slik at de kan ta av regnjakke om det er opphold og veldig varmt og opphold men fremdeles vått eller de finner sølepytter.

Ikke erfaring fra kattnakken.

Vært fornøyd med stormberg, reima, kappahl og kaxs

Vi har brukt todelt regntøy og vært fornøyd med det. Det gir mer fleksibilitet i valg av «antrekk», og er muligens mindre pes å tørke.

Passformen hos de ulike leverandørene er ganske forskjellig, så anbefaler å prøve på barnet når det er mulig.
Kvalitetsmessig er vi veldig fornøyde med regntøy fra Polarn O. Pyret og vinterdresser fra Bergans.

Av regntøy har vi et todelt sett til barnehagen fra reima og en heldress fra katnakken til hjemmebruk. Det jeg iallfall er sikker på er at foret regntøy til barnehagen bare blir styr, det bruker en evighet å tørke om det blir vått. Skal kjøpe nytt nå da han har vokst ut av det, da blir det nytt todelt, bare ikke med for :)

Her foretrekker bhg todelt sen vår, sommer og tidlig høst da det er mer funksjonelt med to-delt mtp våte lekeområder, men tørt i været så kun bukse trengs. Vintertid (vi bor i vest og det regner MYE) er helårsdressen fra Kattnakken populær både hos ungen (straks fire år) og bhg. Fjorårets (og den første) helårsdress fra Kattnakken har bare 10.000 i vannsøyle, men holder overraskende godt. Årets helårsdress er oppgradert til 30.000 vannsøyle, og jeg har kjøpt inn til neste høst. Jeg liker egentlig ikke regntøy med (fleece) fôr pga tørketid, men helårsdressen er passe tykk og tørker over natten om den vrenges. Mer enn varm nok vinteren igjennom for min varmblodige unge. Kattnakken blir klamt på varmere dager, men høst og vinter er ikke min unge spesielt klam. Har ullundertøy og evnt mellomlag i ull. Dropp fleece under, det blir hvertfall klamt.

Siden ungen liker heldress mer en todelt (det passer meg helt supert, for innvendig på baksiden på jakkene har en tendenstil å bli skikkelig dritne når ungene sitter i dammene), har vi Kattnakken helårsdress, Kattnakken heldress uten fôr samt et billigere tynnere todelt (Reflex, NameIt, TinyTrolls) i bhg. Bruker ikke helårsdressen vår og sommer, da kovner min unge. Vi har testet masse regntøy, og i ekte vestlandsvær er det bare Kattnakken som har dugd her med utetid nesten hele dagen uansett vær. Og jeg har en unge som ruller i dammene, og da holder ikke todelt.

Godt fornøyd med PolarnOPyret skalldress, de tåler masse og vår har vannsøyle på 12.000. Mye vannsøyle-snakk, men der er så viktig som nevnt tidligere i tråden. Bhg velger ofte PoP-dressen også i lett regn, og ungen er tørr. Er tredje ungen i samme dressen, god kvalitet! Softshelldressene til NameIt er også gode. Har skall- eller softshelljakke og bukse også i bhg på vår, sommer og høst av samme grunn som todelt regntøy.

Vinterdress er veldig lite brukt her hos oss siden det kommer mer regn enn snø. Men sverger til Reimatec Stavanger/Gotland de få ukene med kulde. Holder ungen varm og tørr, og dressen tåler hard lek på en uteplass som sjelden er dekket av snø.

Last edited:
Back
Topp