Spørsmål om IVF

FruHåpefull82

Gift med forumet
Himmelbarn
Juliknøttene 2022
Hei!

Jeg kikker bare innom her fordi jeg har noen spørsmål rundt ivf som jeg håper noen her kan svare meg på :)

Er helt grønn på dette, og har søkt litt på nettet, men ikke blitt så veldig mye klokere egentlig.

Saken er den at jeg har fylt 38 år og begynner å lure litt rundt dette med ivf.

1. Er det sånn at man ikke får dekket ivf-behandling av det offentlige etter fylte 38?

2. Må du vise til infertilitet - altså ikke å ha klart å bli gravid i løpet av et år for å få ivf?

Jeg er som sagt 38 og kaldsvetter litt mtp på alderen, men har ikke vært klar for barn tidligere. Det skal sies at vi begynte å prøve da jeg var 36 (er nettopp blitt 38), og jeg ble gravid på 5pp. Det endte i MA i uke 12. Ble så gravid på 4pp som endte i SA. Så jeg blir jo gravid, men har mistet begge gangene. Har fått albyl-e (blodfortynnende) ved evt neste svangerskap. Så lurer jo på om jeg kvalifiserer meg til å motta ivf-hjelp i det hele tatt om vi ikke lykkes snart?

Tusen takk for svar! :)

Øvre aldersgrense på ivf skal vel være 46 år nå.
Og, som 38 mener jeg det holder med 6 mnd prøving, før ivf. Men det er da bare å få en privat utredning i første omgang, og ta det deretter (privat fordi offentlige tar tid. De private kan henvise til offentlig ivf).

De teller ofte dog 6mnd fra siste graviditet. Og du blir ikke utredet for habituell abort før du har hatt 3-4 SA etter hverandre, mener jeg det var..?

Øvre aldersgrense på ivf skal vel være 46 år nå.
Og, som 38 mener jeg det holder med 6 mnd prøving, før ivf. Men det er da bare å få en privat utredning i første omgang, og ta det deretter (privat fordi offentlige tar tid. De private kan henvise til offentlig ivf).

De teller ofte dog 6mnd fra siste graviditet. Og du blir ikke utredet for habituell abort før du har hatt 3-4 SA etter hverandre, mener jeg det var..?

Tusen takk for svar :)
Gyn som jeg var hos i august etter SA sa også at det var for tidlig å henvise meg til utredning pga. abortene siden det var den andre.

Vi har blitt enige om å prøve litt til. Står nå i 3pp etter SA. Men tenker at det er noe vi må ta stilling til på nyåret om vi ikke lykkes innen da. Fint at man kan utredes privat og så henvises videre derfra.

Tusen takk for svar :)
Gyn som jeg var hos i august etter SA sa også at det var for tidlig å henvise meg til utredning pga. abortene siden det var den andre.

Vi har blitt enige om å prøve litt til. Står nå i 3pp etter SA. Men tenker at det er noe vi må ta stilling til på nyåret om vi ikke lykkes innen da. Fint at man kan utredes privat og så henvises videre derfra.
Du kan også be fastlegen henvise deg og bare si at du har prøvd i 6 måneder, og pga alderen vil du henvises raskt. De har ikke noen måte å undersøke hvor lenge du har prøvd:D
Bedre å få i gang prosessen tidlig.

Du kan også be fastlegen henvise deg og bare si at du har prøvd i 6 måneder, og pga alderen vil du henvises raskt. De har ikke noen måte å undersøke hvor lenge du har prøvd:D
Bedre å få i gang prosessen tidlig.

Ja, man kan det. Men det er veldig uetisk å lyve slik at man kommer foran andre i køen... Ønsker man utredning tidligere syns jeg faktisk man bør gå privat og påkoste dette selv.

Er man over 35 trenger man, som andre har nevnt her "bare" vente i 6 mnd før man har krav på offentlig hjelp. Ved tre aborter har man krav på hjelp uavhengig av tid. :)

Ja, man kan det. Men det er veldig uetisk å lyve slik at man kommer foran andre i køen... Ønsker man utredning tidligere syns jeg faktisk man bør gå privat og påkoste dette selv.

Er man over 35 trenger man, som andre har nevnt her "bare" vente i 6 mnd før man har krav på offentlig hjelp. Ved tre aborter har man krav på hjelp uavhengig av tid. :)

Ja, jeg vil være ærlig, så får gi det til på nyåret og se an :-) Men kan jo ikke vente for lenge heller og tro at det klaffer. Jeg skulle ha vært mamma nå, hadde termin i september, og vi rakk å begynne å glede oss, så har vært en sorgprosess med den første vi mista. Har bare ikke lyst å gjennom det samme igjen, og miste da over 4 måneder som vi gjorde nå, alt i alt.

Back
Topp