Spørsmål om graviditet?

Sparkedress

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2020
Har dere fått spørsmål om dere er gravide før dere er klar for å fortelle?
Noen som har noen gode svar?

Er særlig ute etter gode svar som ikke innebærer å måtte lyve.

Jeg vet noen synes det er helt innenfor å lyve, men personlig gjør bare tanken meg vondt. Føles vondt å skulle nekte for mitt eget barn, særlig når jeg ikke engang kan se om han/hun har det bra enda.

Har heller ikke lyst til å gi et frekt svar. Den siste som spurte meg var en eldre, søt dame...
 
Ikke så lett det der. Jeg synes på en måte at det er et spørsmål man ikke uten videre skal stille, og derfor føler jeg det er enklere å lyve, også..

Vi har prøvd i flere år med nummer to og til slutt vært gjennom flere runder med IVF. Når folk har spurt om vi ikke skal ha flere barn snart har jeg bare svart med et hyggelig smil og «vi får se». Jeg har jo også i flere år droppet alkohol i alle slags sammenhenger, og når noen spør direkte om jeg er gravid har jeg svart «ikke det jeg vet, nei». Ingen av disse er jo da løgn, noe som er mye enklere.

Når man vet man er gravid er det vanskeligere. Man kan svare ting som «hvis jeg er gravid forteller jeg det når jeg eventuelt ønsker det», «hvis jeg var det ville jeg sagt det når jeg var klar», «det er vel en privatsak», «er du gravid?», «ser det sånn ut?» eller liknende, men kan fort bli litt utrivelig. Som nevnt over synes jeg det ikke er helt innenfor å spørre om det, og gjør man det må man i alle fall tåle en løgn. Jeg synes ikke man nekter for eget barn, men på en måte protesterer mot at noen spør om noe privat.

Foretrekker å unngå å lyve selv, men ikke alltid lett. Kanskje noen andre her har gode idéer?
 
Jeg har svart "vi får se" når noen har lurt på om det ikke snart blir søsken på mini, vi har en del venner som bare har en og jeg kunne også slenge på en bemerkning om hvor dårlig jeg var sist! At det har tatt tid å motivere seg for ny graviditet er absolutt ikke en løgn.

Men nå kan jeg ikke skjule magen, jeg ser ut som jeg er 5mnd på vei (fikk raskt mage sist graviditet også, raskere denne gange!), så jeg vurderer faktisk å skrive det på en jobbgruppe vi har på facebook... så slipper de som er der å lure ;)
 
Kan jo forsøke å spøke d vekk, med .. OJA.. syns du jeg ser tykk ut? Med litt latter.... så blir d som regel liggende der.
Men må jo føles naturlig for deg å gjøre d, eller så ser jeg for meg at d bare kan bli kleint..
 
Back
Topp