spørsmål om gallestein....noen som vet??

**Moonlight**

Forumet er livet
når anfallet er over,man kan alikevel se steinen(e) på ultralyd?må ikke være i en aktiv smertefase liksom??
Hatt 5 anfall tilsammen...2 nå i helga og det siste anfallet slapp aldri helt før i går kveld(3 døgn) ikke like vondt hele tiden,men press oppunder og kvalm,samt at urinen var HELT mørk.
Egentlig ble jeg satt opp på UL 12 november.men fikk klort meg til en avbestilt time i morgen.Redd de ikke skal finne noe for da blir vel ikke noe mer gjort :S

Forøvrig,noen tips til mat som sjelden gir anfall?livredd for å spise nå :S
Vet det er individuelt men noe er kanskje værre enn annet? fett er vel lite smart?
melk?
Salt?
Krydder?
potet,ris etc?
rent kjøtt?
Fisk`?

Med meg syntes gallesteinene selv om jeg ikke hadde anfall.
Nå skal det sies st jeg hadde galleblæren full av "grus", altså mange små gallesteiner.

Jeg reagerte på stortsett alt, raste ned 10 kg på 8 uker.
Det jeg kunne spise var frukt og grønnsaker.
Men ikke eple, løk og kål for det reagerte jeg på.
Ellers spiste jeg bare magert.
Knekkebrød med skinke og agurk, eller makrell i tomat..
Spiste salat til middag, med litt kjøtt helst kyllingfilet eller strimlet svinekjøtt..
Det er lurt å spise små måltider..
Men det er gjerne sånn at alle kan få anfall av ulik mat.. Noen reagerer på noe, som det ikke er sikkert fu reagere på. Kan derfor være lurt å tenke igjennom hva du har spist når du får anfall..

Kan jo fortelle litt..
Jeg fikk anfall når jeg var 12 uker på vei med minste, som varte ca 1 time.
Etter 3 mnd fikk jeg ett nytt anfall som varte lenger..
Etter dette fikk jeg anfall opp til 2-3 ganger i uken, og som varte opp fra 12-48 timer. Tok ingen medisiner mens jeg var gravid.
Når barnet var født fikk jeg medisin, hadde hyppige anfall og etterhvert sluttet medisinen å fungere på meg.
Fikk henvisning til UL og til legen som skulle bestemme om jeg fikk operasjon, det fikk jeg. Men her jeg bor er det opp til 6 mnd venting på operasjon.
Jeg ringte sykehuse pga jeg begynte å miste melken til babyen og raste ned i vekt, jeg fikk ikke operasjon tidligere, men de sa at om legen sendte meg akutt måtte de ta meg inn. Så dermed gjorde legen min det og jeg fikk operasjon etter 1 mnd.
På dette tidspunktet hadde jeg vært plaget med anfall i 9 mnd.

Lykke til! :)

De ser gjerne gallestein utenom anfallsperiode.
MEN, har du vært i kontakt med lege etter siste anfall der urinen var mørk??

Er det sikkert at det er gallesten da? Tenker siden urinen er mørk så kan det være nyresten.

har vært i kontakt med lege flere ganger ja...var vist ikke uvanlig at den ble mørk i eller etter et gallestensanfall heller,han forklarte masse,men jeg husker jo ikke halvparten
....Ultralyd i morgen så får vi ta det derifra.Forøvrig ikke mørk urin nå lenger

Bra at du har legetime i morgen! :) Få fjerna galleblæra di så fort som mulig :)

Ja,det håper jeg også,lever i angst nå for disse smertene...prøvd meg på en liten torske middag med ris og gulrot nå,og pittelit saus....Krysser fingrene :P
Først ultralyd i morgen deretter legetime hos fastlegen senere på dagen :)
Er vel ventetid på operasjon også,men greit å få tatt ultralyden så fort som mulig hvertfall.Håper de finner noe slik at de søker meg til operasjon

For meg var/er det fet mat som setter det i gang. Kan være gatekjøkkenmat, saus med kraft osv...
Hos meg vistes det i alle fall på ul utenom anfall. Har hatt det nå i ca 10 år, til og fra. Jeg har kunnet regulere det med kost i perioder hvor jeg har hatt anfall, så er nok ikke veldig plaget. Hadde da en stein på 4 (et eller annet) og kunne velge selv om jeg ville operere. Har litt angst for sånn, så ville ikke. Nå har jeg kanskje 1-2 skikkelige anfall i året, og selv om jeg nesten dør da er det bedre enn operasjon...

og kunne velge selv om jeg ville operere. Har litt angst for sånn, så ville ikke. Nå har jeg kanskje 1-2 skikkelige anfall i året, og selv om jeg nesten dør da er det bedre enn operasjon...

Hehe,enten er du fryktelig redd for operasjon eller så har du ikke hatt ekstreme anfall...jeg skulle gladelig lagt meg under kniven på minuttet om noen hadde tilbudt meg det når det står på :P

har vært i kontakt med lege flere ganger ja...var vist ikke uvanlig at den ble mørk i eller etter et gallestensanfall heller,han forklarte masse,men jeg husker jo ikke halvparten
....Ultralyd i morgen så får vi ta det derifra.Forøvrig ikke mørk urin nå lenger
Ok:) får håpe de finner utav det imorgen:) masse lykke til:D

Jeg har fjernet galleblæra, og det var fantastisk! Ikke ett anfall siden. 5-6 år siden nå... Jeg husker jeg reagerte på bl.a jordbær, og kaffe. Mat med mye syre. Selve opr. ble tatt lapraskopisk (kikkhull) så det var piece of cake:) fikk reise hjem samme dagen, og var lite plaget med smerter:)

Jeg reagerte på fett i alle fall. Så om jeg spiste "vanlig" mat, lettprodukter og unngikk alt fettholdig så gikk det bra. Jeg hadde så alvorlige anfall at jeg ble innlagt hver gang, (medisiner man kan ha hjemme virket ikke) og fikk fjernet galleblæren allerede 1 mnd etter påvist gallesten. Og ja, stenene syns på UL utenom anfallene. Jeg merker INGENTING av å ikke ha galleblære, så jeg hadde lett tatt den operasjonen 100 ganger fremfor å ha ett eneste anfall til.... Lykke til!

Hehe,enten er du fryktelig redd for operasjon eller så har du ikke hatt ekstreme anfall...jeg skulle gladelig lagt meg under kniven på minuttet om noen hadde tilbudt meg det når det står på :p

Hadde nok lagt meg under når det står på som verst (ville nok heller født ti ganger enn det der...). Men når det er over så vet jeg at det stort sett er lenge til neste gang... Da glemmer jeg smertene mellom hver gang :)
Hadde jeg vært mye plaget hadde jeg så klart ikke vært i tvil ;)

da var jeg ferdig på ultralyd.Har en gallestein på ca 1,5 cm.som forklarer smertene mine :/
Så da er det bare å slutte å eta da...haha....tør jo ikke å teste ut noen ting...man reagerer jo på så forskjellig har jeg hørt :/

Hvis jeg ikke er helt på jordet så er vel steinen der hele tiden. Anfall kommer når denne tettet utgangen og vil da skli over når steinen sklir unna :-)

når anfallet er over,man kan alikevel se steinen(e) på ultralyd?må ikke være i en aktiv smertefase liksom??
Hatt 5 anfall tilsammen...2 nå i helga og det siste anfallet slapp aldri helt før i går kveld(3 døgn) ikke like vondt hele tiden,men press oppunder og kvalm,samt at urinen var HELT mørk.
Egentlig ble jeg satt opp på UL 12 november.men fikk klort meg til en avbestilt time i morgen.Redd de ikke skal finne noe for da blir vel ikke noe mer gjort :S

Forøvrig,noen tips til mat som sjelden gir anfall?livredd for å spise nå :S
Vet det er individuelt men noe er kanskje værre enn annet? fett er vel lite smart?
melk?
Salt?
Krydder?
potet,ris etc?
rent kjøtt?
Fisk`?

Hos meg fant dem ingenting før jeg ble akuttinnlagt med gul hud, gule øyne og betent galleblære...
Etter å ha gått med anfall til og fra i flere år tålte jeg ikke mat i det hele tatt. Men fett og krydder er jo de som trigger mest.

Lykke til!

Hvis jeg ikke er helt på jordet så er vel steinen der hele tiden. Anfall kommer når denne tettet utgangen og vil da skli over når steinen sklir unna :)

Mange har steiner hele tiden ja uten å merke noe som helst.Men har man først hatt anfall og spesielt mer enn ett, er det så og si garantert at det kommer tilbake.Eneste da er å fjerne steinen og event galleblæra for å slippe unna.

Back
Topp