Spørsmål om EL test og LH stigning

Starten_på_noe_fint

Første møte med forumet
Jeg har jevnt de siste 3 syklusene mine testet EL med strips. Dette er en ny verden og jeg er overrasket over hvor lite jeg egentlig kan om min egen kropp og reisen mot graviditet. Denne syklusen er den første jeg og min samboer har bestemt oss for å prøve aktivt, og da dukker det opp litt spørsmål.

Jeg begynte EL testingen 11.01 og det var ganske jevnt svak strek, før det ble litt sterkere 17.01 og 18.01 tok jeg en test med morgen urin som var for svak til å være positiv før en kl.11.30 viste tydelig økning og for mitt øye så positiv ut og mørknet raskt. Testet igjen på kvelden rundt 20.00 og da var den svakere igjen.

Spørsmålet mitt er om LH økningen stuper raskt og om toppen kommer så plutselig?

Hva er erfaringene deres med EL testing og hvordan man forholder seg med best mulig sjans for positivt resultat?

Noen har lang LH økning og andre har korte topper. Høres ut som at du har en kort LH topp og derfor vanskelig å vite når du har el. Men har du andre symptomer rundt eggløsning som murringer, varm, ømme bryst eller eggløsningsslim?

Jeg har kun murringer og blir litt varmere. Jeg har lang LH økning, så den er ikke vanskelig å finne. Men har flere venninner som har kort. Selv om den er kort så kan det hende egget slipper 1-2 dager etter positiv test. Mest fruktbare dagene er før og på eggløsningsdagen. Egget bruker som oftes en dag på å slippe og er så et døgn i livmoren før den forsvinner. Er det svømmere i livmoren før egget slippes, er det høyest sjanse for graviditet.

Masse lykke til! :joyful: Det kan ta litt tid før man blir kjent med egen kropp. Var helt lik som deg og tenkte ikke så mye på det før vi skulle prøve å få barn.

Noen har rask topp, så det et helt normalt. Bra du sjekket flere ganger! Nå vet du det, så om det ikke klaffer nå så kan det være bra å ta (minst) to om dagen fra en viss tid i syklusen. De fleste har eggløsning dagen etter den positive testen, så i går for deg. Det er bare for å telle litt dager, da er du 1 DPO i dag (days past ovulation). Så vet du ca når du kan teste og evt mens kommer noen egg slippes ikke lenge etter testen og, men har du i ubeskyttet sex når testen et positiv er du i alle fall garantert at det ligger noen der å venter blir egget kommer :)

Jeg har jevnt de siste 3 syklusene mine testet EL med strips. Dette er en ny verden og jeg er overrasket over hvor lite jeg egentlig kan om min egen kropp og reisen mot graviditet. Denne syklusen er den første jeg og min samboer har bestemt oss for å prøve aktivt, og da dukker det opp litt spørsmål.

Jeg begynte EL testingen 11.01 og det var ganske jevnt svak strek, før det ble litt sterkere 17.01 og 18.01 tok jeg en test med morgen urin som var for svak til å være positiv før en kl.11.30 viste tydelig økning og for mitt øye så positiv ut og mørknet raskt. Testet igjen på kvelden rundt 20.00 og da var den svakere igjen.

Spørsmålet mitt er om LH økningen stuper raskt og om toppen kommer så plutselig?

Hva er erfaringene deres med EL testing og hvordan man forholder seg med best mulig sjans for positivt resultat?
Om den er kort eller lang LH økning har ingen ting å si på kvaliteten:Heartpink glemte å skrive det!

Tusen takk for nøye og gode svar. Dette er så spennende, og litt skummelt :happy093
Det er godt jeg har kjøpt inn et godt lager med EL strips for testing.

Jeg har ikke klart å få helt oversikt på fysiske endringer hos meg ved EL. Har ofte litt murringer her og der, samt ømme bryster rundt mens. Har en ganske svingende syklus lengde. Fra 23 dager til 35 dager så denne kroppen liker å overraske.

Back
Topp