Spørsmål om bilsete..

Linka87

Blir kjent med forumet
Jeg har en mor som mener det er helt greit å kjøpe brukt bilsete, dersom det ikke er mer enn 2-3år gammelt. Men jeg har hørt av flere at de ikke anbefaler å kjøpe bilsete brukt fordi at det ikke er like trygt etter så så mange år osv..
Er det noe i veien med å kjøpe brukt eller burde man satse på å kjøpe nytt?

det anbefales ikke å kjøpe et sete som er eldre enn 3-4 år gammelt.

det å kjøpe brukt sete er det ingenting galt med...så lenge du kjenner historien. noe du ikke gjør hvis du kjøper fra fremmede. grunnen til dette er at hvis et bilsete har vært i kollisjon før vil det ikke ha samme "egenskaper" i en evt. ny kollisjon og det vet du ikke før uhellet er ute.

det går ikke ann å se på en stol om det har vært med i en kollisjon.

dette er fra trygtrafikk sin side
Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at setet ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med ”ikke for gammel” mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-9 år som er det vi mener er maks levetid for barneseter. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i setet som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene

http://www.tryggtrafikk.no/Kj%C3%B8pe+brukt+utstyr%3F.b7C_wBbG50.ips

Det er jo alltid en sannsynlighet for uærlige selgere der ute som lyver når en spør om setet har vært i en kollisjon for eksempel. Og kanskje de lyver på alderen på setet.
Men sånn ellers er ikke et 2-3 år gammelt sete for gammelt, jeg bruker om igjen babysetet nå (snart) og det var storesøster sitt i 2010. 

Ok, takk for svar. :) Jeg har nå kommet frem til at jeg kjøper ett nytt ett :)

Back
Topp