Spørsmål om amming

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Hei!

Lurer litt på hva jeg bør spise når jeg ammer?
Og hvor ofte?
Er det noe jeg absolutt bør unngå å spise?
Og kan jeg spise litt sjokolade osv.?

Vil babyen være mer beskyttet mot sykdom osv. når jeg ammer?

Må man vaske brystvortene før man ammer?,
Er det noe jeg må tenke på om baby har trøske i munnen; kan dette smitte over til brystene og gi meg noen plager?
 
Hei!

Når du ammer skal du spise normal, sunn mat. Du trenger litt flere kalorier enn du gjør til vanlig og du vil nok også oppleve at du blir mer tørst. Tidligere anbefalte man å drikke rikelig med vann når man ammet men det har man gått bort fra. Du skal drikke når du er tørst, kroppen vil gi beskjed når den trenger væske, faktisk så vil overdrevet væskeinntak kunne redusere melkemengden din.

Det er ingen studier som har kunnet påvise at barnet får vondt i magen om mor feks spiser sjokolade, likevel er det mødre som forteller at barna tydlig reagerer når de spiser enkelte ting. Det er vanskelig å vite sikkert om babyen er urolig pga mat mor har spist eller om det er tilfeldig. Mitt råd er å spise normalt og så prøver du deg litt frem om babyen skulle virke som den har mye vondt i magen.

Her kan du lese mattilsynets råd om kosthold for ammende.

Babyen vil være veldig godt beskyttet mot sykdom når du ammer. Når barnet blir født har det med seg en "gavepakke" av antistoffer fra morkaken som beskytter den mot en rekke sykdommer som mor har hatt. Gjennom morsmelken din får babyen beskyttelse mot andre bakterier og virus som du er utsatt for. Når barnet drikker vil morsmelken smøre slimhinnene helt fra munnen og nedover i magen, og i den "smørningen" vil det blant annet være en rekke antistoffer. Så om barnet feks puster inn et forkjølelsesvirus og får det ned i halsen sin så vil det ligge klar antistoffer der som vil bekjempe dette viruset før det kommer seg videre inn i barnets kropp. En veldig fin ordning naturen har laget :)

Det er unødvendig å vaske brystknoppene før du ammer.

Trøske i munnen er en sopp som finnes naturlig i hudfloraen vår, men noen ganger kan den få litt for gode vekstvilkår og formere seg så mye at den blir et problem. Som regel gir ikke trøske i munnen plager for babyen med mindre det blir for mye av den. Dersom du blir smittet av barnets trøske så vil du oppleve å bli sår og få stikkende smerter i brystknoppene. Skulle dette skje så må du ta kontakt med lege og få behandling både for deg og for barnet. Vanligvis går det helt fint å amme barn med trøske uten at mor smittes. Men har barnet veldig mye trøske i munnen så kan det være lurt å få behandling for det hos legen.

Håper dette var svar på det du lurte på :)

Vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Back
Topp