Spørsmål om øyekatarr

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Kan man ikke være ute med det?

Vi er 2 voksne og 2 barn som skal ut og ake i dag egentlig.. men så har det andre barnet våknet opp med øyekatarr i dag.. kan hun ikke være ute da?

Mammaen hennes skal ta henne med på legevakten litt senere i dag... og få medisiner mot det

For er vel sånn at med èn gang man begynner med medisiner, så er det ikke smittsomt lengre? Så hvis hun får begynt på det i ettermiddag, så kan hun gå i barnehagen i morgen?

Men hovedspørsmålet mitt er vel om hun kan være ute og ake litt i dag? er 5 + grader her.. og hvis vi bare passer på at hverken jeg eller Frida koser og klemmer på henne..

Håper noen kan svare[:)]

når du begynner mede medisin skal det gå 24 timer eller noe før hu kan i bhg og sånn vet jeg så kan vel hende at hu kan smitte fordet, men når storebror har hatt det så han han fått værtu ute når han selv vill det for han er jo ikke dyk i den forstand med feber osv han har jo bare våg på øyye sitt så jeg hadde latt de ake ja hvis han selv ville det =)

kan være ute ikke noe problem
som sag det er forskkelig regler ute å går med dette, der unga mine går så har de fått beskjed fra kommune legen at de må ha startet behandling for å gå i barnehagen, mens andre steder tillater de at barn kan ha det og alikevel gå i barnehagen

I våres barnehage, så kan de gå med en gang de har startet på medisinering.. må ikke gå 24 eller 48 timer..

men da kan hun være ute nå da? Litt.. selv om hun ikke har begynt på noen medisiner?

Vi har slitt med det samme her, og får beskjed om at dagen etter påbegynt drypping kan ungene i barnehagen..
Har vært ute med det, og det har ikke gjort noe.

Merkelig.. jeg ringre legevakten nå.. og de sa at det holdt med egenbehandling[8|] Bare være flink med håndhygene.. og vaske øyet med vann.. bruke klut.. Var ingen vits å komme inn der i dag fordi det var så mye pågang

Spurte om henne kunne gå i barnehagen i morgen.. uten å ha fått noen form for salve.. Jada, det kunne hun[:-]

Var ikke det litt rart? Når hun samtidig sa at det var smittsomt i alle fall i 2 dager..

Venninnen min sin datter skal ikke i barnehagen i morgen altså.. men bare stusset litt på svaret jeg fikk...

I vår barnehage så stresser de ikke med behandlingskrav engang. Vi sørger for god hygiene, tørker forsiktig av øyet med litt vann på en bomullsdott så går det gjerne over av seg selv. Men hvis katarren utvikler seg til å bli kraftig, så er det greit med noen øyedråper.

Og selvfølgelig kan barnet ut å ake! [:)]

De fleste øyekatarrer skyldes virus og ikke bakterier - antibiotika salve har derfor null effekt... Legene er blitt veldig restriktive med behandling av dette da man nå ser at flere bakterier som forårsaker øyekatarr begynner å bli resistende (motstandsdyktige mot antibiotika).. Vask/skyll øyet godt og tørk fra øyekanten og inn til øyekroken. Kan vaske med saltvann eller steriltvann, evt koke vann og kjøle ned og vaske med det..
Det er kun ved mer alvorlig øyekatarr (rødt inne på det hvite i øyet, puss og tydelig irriterte øyne) at det er behov med antibiotika..

Fra www.fhi.no:

Øyekatarr
Smittevernråd vedrørende øyekatarr (konjunktivitt) har vært omdiskutert. Rådene er blitt endret en del siden 1996. Folkehelse-instituttet har erfart at tidligere råd er blitt strengt fortolket av barnehagene. Dette har medført unødvendig høy grad av eksklusjon fra barnehage, unødvendige legebesøk og foreldrefravær fra jobb. Selv svært milde tegn på øyekatarr har medført eksklusjon. I våre endrede råd legger vi oss på linje med rådene i Nasjonale faglige retningslinjer for antibiotikabruk i primærhelsetjenesten (2008). Ved mild til moderat øyekatarr er det ikke smittevernmessig grunnlag for eksklusjon fra barnehagen. Ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse anbefales at barnet holdes hjemme inntil puss-dannelsen har avtatt, eller til behandling har vært igangsatt. Det blir fortsatt i stor grad skjønn som vil måtte legges til grunn, men vi håper endringen bedre vil forhindre unødvendige eksklusjoner fra barnehagen og legebesøk.

ORIGINAL: Fridasinmamma

Merkelig.. jeg ringre legevakten nå.. og de sa at det holdt med egenbehandling[8|] Bare være flink med håndhygene.. og vaske øyet med vann.. bruke klut.. Var ingen vits å komme inn der i dag fordi det var så mye pågang

Spurte om henne kunne gå i barnehagen i morgen.. uten å ha fått noen form for salve.. Jada, det kunne hun[:-]

Var ikke det litt rart? Når hun samtidig sa at det var smittsomt i alle fall i 2 dager..

Venninnen min sin datter skal ikke i barnehagen i morgen altså.. men bare stusset litt på svaret jeg fikk...

Her får vi og beskjed om egenbehandling, vaske ofte osv. Bakteriene har vel blitt så resistente mot disse øyedråpene da de har blitt brukt ganske hyppig, så her er de i barnehagen, trenger ingen medisinering.

Øyekatarr (konjunktivitt)
Med dagens kunnskap er det ikke av
smittevernhensyn grunnlag for å anbefale at
barnehagebarn ved mild til moderat øyekatarr
holdes hjemme. Bare ved kraftig øyekatarr med
rikelig pussdannelse bør barnet av
smittevernhensyn holdes hjemme inntil
pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil
det vanligvis være behov for legekontakt, og
barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre
behovet for å være hjemme fra barnehagen.
Det må være opp til barnets foresatte å avgjøre om
et barn som har symptomer på konjunktivitt skal
undersøkes av lege. Dersom behandling
igangsettes kan barnet gå i barnehage dagen etter
igangsatt behandling. Barnehageansatte kan
generelt ikke forlange at barn med konjunktivittsymptomer
skal undersøkes eller behandles med
øyedråper før de kan få gå tilbake til barnehagen,
men kan ved tvil drøfte dette med barnets
foresatte. Ved usikkerhet bør smittevernlegen i
kommunen kontaktes.

Dette står i fhi's Barnehager og smittevern.

Takk for info jenter[:)]

Vi har vært ute og akt og kost oss[:)] Bestefaren til jenta hadde en salve liggenes hjemme etter forrige runde.. så de bare tok på litt av den.. og når jeg møtte henne, så så hun helt fin ut[:D]

Vær hjemme dagen barnet begynner på medisin, dagen etter kan det dra i barnehagen.. Det var beskjeden vi fikk og som de i barnehagen også praktiserer

tror jeg ville holdtmeg inne en dag eller to. Og fått det undersøkt først av alt for slike infeksjoner kan ofte komme sammen med annet som ørebetennelse og halsbetennelse

Back
Topp