Spørsmål og svar om kostholdsråd

VakreVenus

Elsker forumet
Marsboerne 2023
Tenkte en slik tråd kan være kjekk, da kanskje spesielt vi førstegangsgravide kan bli usikre i jungelen av kostholdsråd og lister over nei-mat. Så her spør vi om kostholdsråd og deler erfaringer med hverandre:Heartpink

Jeg begynner: Har lest at man bør være forsiktig med lakris i svangerskapet. Noen flere lakrisomane her som vet noe mer om dette er et reelt råd så man bør styre helt unna, eller om man kan spise noen få salte sild eller djungelvrål f.eks? :)

Tenkte en slik tråd kan være kjekk, da kanskje spesielt vi førstegangsgravide kan bli usikre i jungelen av kostholdsråd og lister over nei-mat. Så her spør vi om kostholdsråd og deler erfaringer med hverandre:Heartpink

Jeg begynner: Har lest at man bør være forsiktig med lakris i svangerskapet. Noen flere lakrisomane her som vet noe mer om dette er et reelt råd så man bør styre helt unna, eller om man kan spise noen få salte sild eller djungelvrål f.eks? :)
Det er faktisk helt krise for meg, jeg elsker lakris!! Er det så lite som ‘noen få’ bare? Trodde det var litt mer..

Det står at det er usikkert hvor store mengder som skal til før det påvirker barnet. Tenker det er greit å holde seg unna hvis man klarer,å hvis man har ekstremt lyst på,så ta et par biter bare:p

Tenker måtehold er viktig. Noen biter lakris en gang i blant er nok ikke problemet. Lakris i store mengder frarådes generelt for alle i og med at det kan gi høyt blodtrykk og hjerterytmeforstyrrelser, derfor sikkert ekstra uheldig for gravide og muligens også direkte påvirkning på foster.

Jeg er lakrisoman! Spiste lakris i forrige svangerskap men begrenser meg veldig i forhold til vanlig. Prøvde heller å fokusere på å bare spise de lakristingene jeg likte aller best (i begrenset mengde),kanskje kjøpe ting jeg vanligvis syns er for dyrt osv og kose meg skikkelig med det. droppet alle andre lakristing. Kvalitet fremfor kvantitet altså. Da kjentes det ut som jeg fikk unnet meg noe samtidig som jeg passet på at det ikke ble skadelig for baby :)

Back
Topp